'Branderige' vraaag

08-01-2019 om 22:56 uur

Ik was vandaag voor controle (astma) bij de longarts. Ik ben 32, weet sinds voorjaar 2018 pas dat ik astma heb. Was al jaren veel moe, altijd hoofdpijn en heel snel buiten adem na sporten, maar heb nooit bewust benauwdheid gevoeld. De laatste maanden heb ik wel vaak een soort branderig gevoel rondom mijn longen. Ik beschrijft het zal als een soort maagzuur in mijn longen. Niet zozeer maag of slokdarm, dus zal geen maagzuur zijn, maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Precies dit vertelde ik aan de longarts, die me nogal glazig aankeek en niet snapte wat ik bedoelde. Mijn vraag is dan ook: herkennen jullie dit soort gevoel en hoe omschrijf je dat dan?

Iets anders geks was dat mijn longfunctie slechter is dan een half jaar geleden. Hi ben ik net twee weken in Amerika geweest en door een jetlag heel weinig geslapen, dus ik was ook erg moe. De longarts wist niet of dat invloed zou hebben, maar aangezien ik verder weinig concrete klachten had, doet hij nu niets. Wel over een half jaar al controle in plaats van over een jaar. En als ik eerder klachten heb kan ik natuurlijk bellen.

Achteraf twijfel ik toch. Dat 'branderige' gevoel wordt wel erger de laatste tijd en gaat over met salbutamol. Zou de pulmicort die ik gebruik toch onvoldoende werken? Maar goed, ik ben dus vooral benieuwd naar jullie ervaringen met die branderigheid. Hoe omschrijf je dat? En wat doe je er tegen?

Login of registreer om te reageren
09-01-2019 om 09:21 uur

@musicchris1986

Ik herken het branderige gevoel wel van mijn astma / copd.

Het voelt alsof je ijskoude lucht moet inademen, zo koud dat het zeer doet. Dat gevoel kennen de meeste mensen wel, ook mensen zonder longaandoening. Ik merk dat als ik geen rare dingen doe (zoals in een rokerige ruimte staan of veel fijnstof inademen) dat ik het onder controle weet te houden met mijn medicijnen. Dit is wel voor iedereen anders, natuurlijk en de zoektocht naar de juiste combinatie van medicijnen kan wel even duren.

Succes!

Login of registreer om te reageren