Gevoelige luchtwegen / nasale hyperreactiviteit - wat te doen?

22-01-2019 om 10:22 uur

Goedendag,

Sinds 2012 heb ik ademhalingsproblemen die deels astmatisch zijn. Zo zijn mijn luchtwegen erg gevoelig voor stof en (chemische) geuren. Zo ben ik genoodzaakt om elke dag de vloer van mijn slaapkamer te dweilen en het beddengoed om de twee dagen te verwisselen om normaal adem te kunnen halen. Dit is heel erg vermoeiend voor mij en een beetje onbegrijpelijk. Ik heb nog nooit iemand gezien of gehoord die dergelijke klachten heeft zoals ik. Mijn huisarts, longarts, allergoloog en KNO-arts konden dit ook niet verklaren. Ik heb in 2015 een allergietest gehad waarbij er door de allergoloog nasale hyperreactiviteit was geconstateerd. Van de longarts heb ik fluticason en symbicort gekregen. De fluticason is een beetje nuttig in die zin dat mijn stofovergevoeligheid wat daalt na een inname. De symbicort daarentegen heeft niet geholpen. Ook antihistiminica zoals cetirizine heeft niet geholpen.

Ik wil graag weten hoe ik mijn klachten zo goed mogelijk kan behandelen. Ik overweeg om bijvoorbeeld psychotherapie te volgen, of nog een keer naar een (andere) KNO-arts te behandelen. In ieder geval wil ik er achter komen bij wie ik terecht moet om dit gezondheidsprobleem - nasale hyperreactiviteit - te behandelen. Ik ben bereid om desnoods naar een buitenlandse arts te gaan.

Login of registreer om te reageren
23-01-2019 om 11:35 uur

Hoi , dan ben je in ieder geval niet de enige met een allergie voor stof / stoffen materialen.
Ik heb een paar dagen geleden wat gepost onder astma over beddengoed onder astma algemeen.
Ik kan ook niet meer tegen beddengoed en sommige kleding (vooral truien).
Wat kun je eraan doen ? Goede vraag, wat voor mij zo goed mogelijk helpt is : Ramen open, ook s`nachts , zo ver mogelijk open en zo dicht mogelijk bij het raam liggen met je hoofd.
Ik heb een PU-matrashoes om de matras heen, daaromheen een opengeslagen pu-matrashoes waar ik op lig en dan nog een pu-deken waar ik onder slaap en ik slaap zonder kussen. Dus eigenlijk alles van PU en niks meer van stoffen materialen. Wat medicatie betreft gebruik ik Foster Nexthaler als belangrijkste medicijn.
Die anti-allergiepillen werken bij mij ook niet.
Dan nog meer tips, leren bank / leren stoelen, niks meer van stoffen materialen.

Login of registreer om te reageren
24-01-2019 om 09:45 uur

Goedemorgen,

Ik heb zelf hele gevoelige luchtwegen en bronchiale hyperreactiviteit. Ik reageer heel heftig op fijnstof zoals openhaard lucht, kaarsen, wierook en vuurkorven. Daarvoor heb ik Foster en Salbutamol gekregen en doe elke ochtend mijn slaapkamer luchten.

Login of registreer om te reageren