Nieuwe waarden

24-01-2019 om 13:45 uur

Al eerder gevraagd in topic: Longen Algemeen, maar hij sneeuwde al snel onder. Ik stel de vraag nogmaals

Vanmorgen heb ik uitgebreide l.f. gehad en kreeg een uitdraai mee. Thuis ging ik hem bekijken en hij zag er heel anders uit. Toen zag ik wat er boven stond, nl dat er nieuwe normaalwaarden voor diffusie worden gehanteerd. Ik heb over 3 weken een afspraak pas bij de l.a. maar was even benieuwd wat dit nu precies inhoudt.

Er staan opeens ook gele, groene en rode stipjes in een kolom (Z Score staat erboven) de rode staan meest links in de kolom, de gele in het midden en de groene iets naar rechts. Welke betekenis hebben die, weet iemand dit? Ik heb dit nog nooit gezien nl.

Login of registreer om te reageren
24-01-2019 om 14:32 uur

Mijn zoon heeft afgelopen januari geblazen, maar ik heb niks gehoord over stippen.
Wel dat ze een nieuw systeem hebben waarin de waardes zijn veranderd. Hier hebben ze gekeken naar wat hij de vorige keer geblazen heeft en die cijfers en de grafiek vergeleken.

Login of registreer om te reageren
24-01-2019 om 16:04 uur

Mijn zoon die in een ander ziekenhuis onder controle is, had vorig jaar al gehoord dat de waardes - althans de interpretaties - zijn veranderd. Cijfers kunnen dus lager uitvallen, zei de l.f. assistente.
Maar ik heb een uitgeprinte versie gekregen en daar staan nu opeens gekleurde stipjes in de kolom: Z score. Zouden de kleuren dan betekenen dat een waarde te laag is - rode stip - twijfelachtig - gele stip en bij een groen stipje is het hoger of goed?
De l.f. mag geen mededelingen doen, maar ik kreeg de print mee. Had helaas geen vergelijk met de vorige, want die staat alleen online in mijn dossier. (alleen de cijfers)

Login of registreer om te reageren
24-01-2019 om 16:27 uur

Stippen geven aan in welke categorie de waarde zit. Groen is goed, oranje is tussen mnder goed en goed en rood is slecht, vergelijk t met de waarden van de peikflowmeter die ook wel met deze verkeerslicht kleuren aangegeven worden. T zegt iets over jouw waarde tov de normaal/gemiddelde waarde. Maar je moet je er niet van schrikken als je in 1 longfunctie verschillende waarden in t rode en ook enkele in t groene bereik hebt, t is een snelle blik op hoe t is, als alles rood s is t echt niet oké zegmaar maar ook dat kan bij je horen....
Kortom, t geeft iets aan tov de gemiddelde waarden, zijn eigen de procenten zegmaar doe er ook altijd bijstaan.

Login of registreer om te reageren
25-01-2019 om 11:46 uur
Reactie op Edelweiss

Stippen geven aan in welke categorie de waarde zit. Groen is goed, oranje is tussen mnder goed en goed en rood is slecht,

Ah dank je wel, ik dacht zelf ook al aan deze betekenis. Maar de cijfertjes zijn ook anders. Ik had een beetje vervelende assistente, nogal negatief. Nu heb ik intussen geleerd om me daar niet zo veel van aan te trekken, maar toch haakt het, snap je wat ik bedoel? Twee jaar geleden joeg ze me de gordijnen in met de opmerking: het is juist goed als u hier een keer blaast in een slechte periode. Dus ik dacht, foute boel en ging met knikkende knieën de spreekkamer in. Alwaar de longarts me vertelde dat ik mijn hoogste waarde ooit (daar dan) had geblazen. pfffffft Alleen groene stippen gaat bij mij niet gebeuren. Je loopt niet voor niets bij een l.a. Gelukkig had ik maar 2 rode, de rest was oranje en groen.

Login of registreer om te reageren