Nog veel klachten na longontsteking

05-02-2019 om 13:38 uur

Op 7 december is bij mij een lichte longontsteking ontdekt. Ik heb toen 12 dagen antibioticum gehad. Op 31 december is er een longfoto gemaakt waarop de ontsteking nog te zien was. Ik heb toen nog 12 dagen een ander antibioticum gekregen. Op 16 januari heb ik nog een controle foto gehad. Hierop waren de longen helemaal schoon. Wel had ik nog veel last van hoesten, vermoeidheid, minder eetlust en een verhoogde temperatuur, als ik iets doe. Volgens de huisarts hoort dit bij het herstel en kan dat nog wel even duren.

Echter, ik merk niet of nauwelijks verbetering. Het hoesten is wel iets minder, maar ik hoest nog steeds veel. Ik ben ook nog snel moe en heb soms geen zin in eten. Soms voel ik me ook even ziekjes en wat rillerig. In rust is mijn temperatuur tussen de 37,1 en 37,5. Maar als ik even iets doe, bijvoorbeeld boodschappen of een paar klusjes in het huishouden, krijg ik het heel warm en is mijn temperatuur tussen de 37, 7 en 37,9. Ook ben ik nog snel buiten adem. Voor de longontsteking sportte ik 1 keer per week, maar nu is een klein stukje fietsen al een hele opgave.

Herkennen jullie dit? En hoe kun je je conditie weer opbouwen? Want dat lukt me helemaal niet.

Login of registreer om te reageren
05-02-2019 om 16:00 uur

Met de regelmaat van de klok komt deze vraag hier op het forum. Een longontsteking is een serieuze aandoening, die niet na het slikken van een kuurtje a.b. verdwenen is als sneeuw voor de zon. Voor een longontsteking moet je minimaal 6 weken sowieso de tijd nemen en dat geldt dan voor iemand zonder een longziekte. Zodra er astma, of COPD of andere longziekte al aan de orde was, kan het nog veel langer duren. De longen raken snel geprikkeld dan, door beweging, inspanning, luchtverontreiniging enz. Op zich is dit geen koorts (in de meeste gevallen als je basistemp rond de 37 gr is) dus w.s. geeft je lichaam aan dat je teveel wilt en doet. Vaker rust nemen, langzaam opbouwen. Begin met een ontspannen wandeling, een blokje om en bouw dit langzaam per dag 1 minuutje meer op. Beterschap!

Login of registreer om te reageren
06-02-2019 om 05:54 uur
Reactie op Thirza

Met de regelmaat van de klok komt deze vraag hier op het forum. Een longontsteking is een serieuze aandoening, die niet na het slikken van een kuurtje a.b. verdwenen is als sneeuw voor de zon. Voor een longontsteking moet je minimaal 6 weken sowieso de tijd nemen en dat geldt dan voor iemand zonder een longziekte. Zodra er astma, of COPD of andere longziekte al aan de orde was, kan het nog veel langer duren. De longen raken snel geprikkeld dan, door beweging, inspanning, luchtverontreiniging enz. Op zich is dit geen koorts (in de meeste gevallen als je basistemp rond de 37 gr is) dus w.s. geeft je lichaam aan dat je teveel wilt en doet. Vaker rust nemen, langzaam opbouwen. Begin met een ontspannen wandeling, een blokje om en bouw dit langzaam per dag 1 minuutje meer op. Beterschap!

Reactie op Thirza

Met de regelmaat van de klok komt deze vraag hier op het forum. Een longontsteking is een serieuze aandoening, die niet na het slikken van een kuurtje a.b. verdwenen is als sneeuw voor de zon. Voor een longontsteking moet je minimaal 6 weken sowieso de tijd nemen en dat geldt dan voor iemand zonder een longziekte. Zodra er astma, of COPD of andere longziekte al aan de orde was, kan het nog veel langer duren. De longen raken snel geprikkeld dan, door beweging, inspanning, luchtverontreiniging enz. Op zich is dit geen koorts (in de meeste gevallen als je basistemp rond de 37 gr is) dus w.s. geeft je lichaam aan dat je teveel wilt en doet. Vaker rust nemen, langzaam opbouwen. Begin met een ontspannen wandeling, een blokje om en bouw dit langzaam per dag 1 minuutje meer op. Beterschap!

Bedankt voor je reactie! Gelukkig heb ik geen longziekte erbij. Maar toch blij te horen dat het herstel minimaal 6 weken duurt. Bij mij duurt het nu 2 maanden, maar dat is dus niet raar.

Het lijkt mij best logisch dat mijn lichaam met de verhoogde temperatuur aangeeft dat ik teveel heb gedaan. Jouw tip met de wandeling steeds iets verder uitbreiden ga ik zeker doen.

Login of registreer om te reageren
06-02-2019 om 13:28 uur

Fijn dat je geen longziekte hebt. Als het dan na een aantal weken toch echt niet verbetert, zou ik zeker nog een bezoekje aan de h.a. brengen. Het zou zomaar kunnen dat na de longfoto er toch iets opnieuw de kop opgestoken heeft. Luister naar je lichaam, het maakt koorts aan omdat je je teveel inspant. Verdeel aktiviteiten over de dag. Nogmaals, beterschap.

Login of registreer om te reageren