Pulmonale hypertensie en TIA

11-02-2019 om 15:07 uur

Beste,

Mijn schoonmoeder heeft ernstig progressieve pulmonale hypertensie met als gevolg rechterhartfalen. Tegenwoordig is het zo ernstig dat ze niets meer kan doen. Haar kleur is heel blauw tot paars tot zelfs soms zwart in haar wangen. De minste inspanning is haar teveel. Ze wil absoluut nog niet van zuurstoftoediening weten (waarschijnlijk omdat men tegen haar gezegd heeft dat het allerlaatste is). Het is heel moeilijk voor ons om er met haar over te praten omdat ze alles verdringt en wegduwt. Ze zit met heel veel angst.

Vorige week heeft ze voor de tweede keer een TIA gehad. Ik lees veel over deze aandoening om te weten waar we mee te maken hebben en ik lees ook dat flauwvallen wel voorkomt. Maar over deze TIA's lees ik niets. Is dit iets wat erbij hoort of is dit toch iets wat apart bekeken moet worden?

Ze heeft ook op haar 39ste voor de eerste keer nieuwe hartkleppen gekregen en die zijn twee jaar geleden vervangen. Deze operatie zou goed geslaagd zijn, maar door de PH heeft ze dus geen levenskwaliteit gewonnen. Ze is op een jaar ernstig achteruit gegaan.

Ik had graag wat meer info gehad ivm deze TIA's. Is dit ook een gevolg van PH?

Alvast bedankt voor een reactie,

Liesbeth

Login of registreer om te reageren