Hoe snel werkt prednison?

13-02-2019 om 06:31 uur

Nadat onze dochter van 9 jaar afgelopen zondag weer eens 3x verneveld is mocht ze deze keer toch gelukkig naar huis om daar uit te zieken. Wel kregen we weer een antibiotica en prednison kuur mee. Toch blijf ik vinden dat ze een akelige kuch houdt en ze blijft wel nog wat kortademig als is dat een stuk minder als vorige week. Ze heeft geen koorts maar dat had ze zelfs zondag niet. Is het verstandiger om toch even met haar kinderarts contact op te nemen of maak ik mezelf te ongerust en moet ik gewoon wat meer geduld hebben voor de werking van de medicijnen? Hoewel de andere keren dat ze dit heeft gehad vond ik haar sneller opknappen.

Login of registreer om te reageren
13-02-2019 om 06:49 uur

Bij twijfel altijd contact opnemen heb ik geleerd!
En helaas krijg je hier niet zo snel antwoord als je vaak zou willen, dus dat antwoord zou ik zeker niet afwachten.
Bij mijn laatste exacerbatie dat ik een stootkuur kreeg merkte ik de dag erna al verschil. Ik had toen ‘s avonds extra prednisolon gekregen en de volgende ochtend en die middag voelde ik me echt een stuk beter! Helaas de dag erna niet meer omdat ik een virusinfectie had opgelopen en daardoor de exacerbatie had gehad en ik ondertussen echt ziek aan het worden was.
Dus het kan heel vlot werken en als je denkt dat ze de vorige keer sneller opknapte dan zou ik zeker contact opnemen.
Beterschap voor je dochtertje en sterkte voor jou!

Login of registreer om te reageren
13-02-2019 om 07:41 uur

Dank je wel voor je antwoord! Ik had al een beetje door dat dit niet echt een forum is waar actief opgereageerd word. Ik ga toch maar bellen omdat ik inderdaad vind dat ze de vorige keren sneller opknapte en ik nu bang ben dat er toch iets van een longontsteking of iets bij speelt

Login of registreer om te reageren
13-02-2019 om 07:51 uur

De artsen beantwoorden dit in hun eigen tijd. Bij twijfel zou ik altijd bellen.

Login of registreer om te reageren
13-02-2019 om 07:59 uur
Reactie op Mamv2

De artsen beantwoorden dit in hun eigen tijd. Bij twijfel zou ik altijd bellen.

Dat begrijp ik en ook alle begrip voor.

Paar dagen geleden heb ik ook nog 2 andere topics in openbare geplaatst maar daar heeft nog niemand op gereageerd. Toen ben ik eens bij andere topics gaan kijken hoe lang een reactie duurt en daar kwam ik achter dat dit hier niet snel is. Dus vandaar mijn conclusie dat dit forum niet actief is ten opzichten van andere forums (hobby) waar ik op zit

Login of registreer om te reageren
13-02-2019 om 08:07 uur

@EmmaK het duurt vaak een week voordat je reactie krijgt van een arts/verpleegkundige en soms ook langer. Bij dringende vragen is het ook verstandiger om je eigen arts te raadplegen. Verder is dit wel een redelijk actief forum, oke vergeleken een half jaar terug is het een stuk rustiger. Maar veel mensen kwakkelen nu met hun gezondheid en zijn onder andere daardoor minder actief:)

Login of registreer om te reageren
13-02-2019 om 09:56 uur

Als je het niet vertrouwd, zou ik gewoon bellen voor overleg. Mijn ervaring is dat het heel wisselend is hoe snel je effect merkt. Soms al na een paar uur en soms pas na het einde van de kuur. Sowieso knap je vaak pas echt op als de kuurtjes klaar zijn.

Login of registreer om te reageren
13-02-2019 om 10:17 uur

In de computer stond dat de kinderarts al contact op zou nemen met ons na aanleiding van haar opname op de spoedeisende hulp. Dus we wachten haar telefoontje af.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-02-2019 om 12:22 uur

beste EmmaK,

uit uw verhaal maak ik op dat er - bevestigd - sprake is van astma en dat er afgelopen weekend toename van klachten was waarvoor beoordeling in het ziekenhuis, waarop jullie gelukkig weer naar huis konden.
Qua behandeling: vernevelen en thuis puffen met salbutamol is nodig voor de directe klachtenverlichting ('ontspannen van de spiertjes in/rond de luchtwegen'). Daarnaast is er gestart met prednisolon - een krachtige ontstekingsremmer; dit omdat er immers sprake is van ontsteking in de luchtwegen. Prednisolon werkt inderdaad niet direct, dat kost 24-48 uur voordat er op de astmaklachten een effect zal zijn. Daarnaast kreeg ze antibiotica, wat overigens meestal niet nodig is, maar bij tekenen van een (bacteriele) infectie wel vaker gegeven wordt.

Belangrijk om te realiseren is dat een luchtweginfectie naar alle waarschijnlijkheid de oorzaak van de astmaklachten is. Die astmaklachten worden behandeld maar het kost echt meer tijd voordat de infectie over is dat kan gerust nog minimaal een week duren.

Als er nog steeds klachten van kortademigheid zijn, dan is het advies om volgens instructie de salbutamol te gebruiken. Helpt dit onvoldoende of worden de klachten heftig dan is het zaak om haar te laten beoordelen bij een arts (huisarts of kinderarts - al naar gelang er is afgesproken).

sterkte!

Login of registreer om te reageren
13-02-2019 om 12:56 uur

Bedankt voor de reacties!

Net onze kinderarts gesproken en die vertelde ook dat het hoesten (ze hoorde haar door de telefoon hoesten) nog wel even aan kon houden omdat de antibiotica gezorgd heeft dat het slijm los is gekomen. Zolang ze niet te benauwd ademd en we goed haar salbutamol blijven geven hoefde ik me niet te veel zorgen maken. Bij koorts of heviger ademhadeling moeten we weer gelijk naar de spoed eisende hulp. Vrijdagochtend wil ze haar nog wel zien voor het weekend.

Het blijft bij haar een terugkerend iets dat zodra er griep heerst dat het bij haar een virus op de longen geeft. Ze heeft er al 6x voor meerdere dagen voor in het ziekenhuis gelegen, waarvan 2x met een kritieke hevige longontsteking. De keren dat we in het ziekenhuis zijn geweest om alleen te vernevelen heb ik niet meer kunnen bijhouden.

Op dit moment is haar standaard medicijn gebruik 2x per dag Forster, 2x per dag 2x Salbutamol, 1x per dag Aurius en 2x per dag Dymista. Maar Salbutamol mogen we meer gebruiken als het nodig is. Momenteel zit ze op 5 per dag zonder de nacht. De afspraak is dat we haar ‘s nachts mogen laten door slapen en als ze zelf van benauwdheid wakker word mag ze puffen. Dit omdat we merkten dat ze te vermoeiend werd als we haar ervoor wakker moesten maken.

Login of registreer om te reageren
13-02-2019 om 21:16 uur

@EmmaK
Gelukkig toch nog een snelle reactie, het verschil tussen een medisch forum en b.v. een hobbyforum is dat veel onderwerpen hier nogal zwaarbeladen zijn. Of, een vraag kan van dien aard zijn dat niemand anders dan een arts er iets zinnigs over kan zeggen. In dat geval is het alleen maar gunstig dat men niet meteen dingen gaat roepen. Onze artsen zijn vrijwilligers die op basis van vaak summiere informatie toch enorm veel moeite doen om met een nuttig en goed onderbouwd antwoord te komen. De crew (bemanning, alhoewel het bijna allemaal vrouwen zijn, ha,ha) leest mee en wij zijn blij dat je bent geholpen en vooral, dat je bent gerustgesteld over je dochter. Hopelijk zal het snel weer beter gaan met haar. Aarzel vooral niet om verdere vragen te stellen. Mocht je meer professioneel advies willen, open dan s.v.p. gewoon een nieuw topic met je nieuwe vraag erin. Sterkte, ook voor je dochter!

Login of registreer om te reageren