Uitslag CT scan

15-02-2019 om 18:52 uur

Ik had een vraag aan de longarts. In mijn dossier staat : onveranderde gespiculeerde (rest) massa rechterbovenkwab. Wat betend dit? Is dit een littekenweefsel?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-04-2019 om 07:03 uur

Beste Chantal

Een gespiculeerde massa in de RBK is een uitslag waarbij je alert moet zijn of dit longkanker is. Als de afwijking te klein is < 1 cm, dan moet er een vervolg scan na 3 maanden plaatsvinden om te kijken of het groeit. Als het niet groeit is dat waarschijnlijk litteken weefsel maar moet het nog wel langer in de gaten gehouden worden met CT scans, afhankelijk van de grootte van de massa tot 2 jaar maximaal. Als de plek meer dan 1 cm is moet er onderzoeken plaatsvinden om te kijken of het longkanker is of niet: PET-CT, bronchoscopie. Omdat er onveranderd bij staat betekend het dat het al op eerdere beeldvorming is gezien en niet groeit. Longkanker is dan onwaarschijnlijk. Het kan dan heel goed passen bij littekenweefsel.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren
11-04-2019 om 15:10 uur

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik heb wel longkanker gehad maar sinds 3 kwart jaar blijf ik deze informatie krijgen. Er veranderd niks en de grootte is 1,3 cm. Is er een optie om te achterhalen wat dit is? Kan een littekenweefsel ook nog zo groot zijn?

Login of registreer om te reageren