Bronchiëctasieën

20-02-2019 om 09:38 uur

Hallo
Ik was al zeker 5 jaar aan't hoesten met geel groene slijmen en last van een verstopte neus . Voor de rest voel ik mij prima .Na verschillende onderzoeken hebben ze een CT TORAX gemaakt met een hoge frequentie en daaruit bleek dat ik Bronchiëctasieën heb in beide longen .
(Heel lang dachten ze aan teveel maagzuur en mijn maagklep werkt niet goed waardoor dat maagzuur steeds naar boven komt .)
Ik kreeg de mededeling van mijn huisarts en op een hele nuchtere manier (alsof het iets banaal is).
Pas thuis ontdekte ik wat ik nu eigenlijk heb door het op te zoeken.
Sindsdien ben ik onrustig en angstig .
Ik ben 48 jaar en in die 48 jaar heb ik altijd gedacht dat ik gewoon gezond was .
Ik zit nog met zoveel vragen in mijn hoofd .
Ik woon in BE en er is weinig info te vinden hierover ...gelukkig bestaan Longfonds.nl waar ik al veel heb kunnen terug vinden .
Mijn vraag : ik heb nu een 12 dagen antibiotica kuur gehad (Amoxicilline EG 1000 mg) en mijn hoest en slijmen zijn momenteel weg . Maar wat moet ik nu doen als ik weer begin te hoesten met slijmen ? Of ik wordt ziek in de luchtwegen...moet ik dan direct terug naar een dokter of longarts ? En die fysiotherapie kan ik daar al mee beginnen zonder dat ik hoest en slijmen heb ...of moet ik wachten tot ik weer hoest en slijmen heb ?
Wat kan ik allemaal zelf beginnen te doen ?
En dan wou ik nog vragen of je met Bronchiëctasieën altijd zieker wordt of kan het ook stabiel blijven ?
Sorry voor de lange tekst ...
Sterkte aan iedereen
Renate K.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-02-2019 om 14:13 uur

Beste Renate

Bronchiëctasieën is wel iets waar je van schrikt als je te horen hebt gekregen dat je dat hebt. Er zijn vele oorzaken voor, maar vaak wordt er geen oorzaak gevonden. Hiervoor zult u waarschijnlijk een aantal onderzoeken krijgen. Er is zeker wel wat aan te doen. Sporten en begeleiding van de fysiotherapie is een van de belangrijkste aspecten. Hierdoor ga je dieper ademen en komt het slijm omhoog. Het slijm in de bronchiectasieen is de voedingsbodem voor de bacteriën die longontsteking kunnen veroorzaken. Als er geen slijm zit, kunnen de bacteriën ook niet groeien en zo geen longontsteking veroorzaken. De fysiotherapie moet je al beginnen voordat het slijm en hoesten terug is om een nieuwe longontsteking voor te zijn. Als het hoesten en slijm weer terug komt is het van belang snel een arts te raadplegen. Het is van belang te voorkomen dat er vaak longontstekingen ontstaan, omdat dit verergering van het beeld kan geven. Zolang je goed sport en op tijd aan de bel trekt als hoesten en slijm weer terug komt kan je er gezond oud mee worden. Verder als behandelingen zijn er een slijmoplosser zoals fluimicil. Dit maakt het slijm wat dunner zodat het makkelijker op te hoesten is. Een lage dosis antibiotica gedurende het hele jaar als onderhoud (azitromycine). Een pufje met een ontstekingsremmer erin. Hopelijk helpt je dit wat verder. Veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren