Record houder klaplong? Longschade?

22-02-2019 om 10:35 uur

Hoi,

Ik heb in 2005 mijn eerste klaplong gehad. Een maand later volgde de 2de en ik heb toen een thoracotomie ondergaan. Een maand later zakte mijn andere long in. Weer een thoracotomie gehad.
Het is toen 2 jaar goed gegaan. En toen begon de ellende weer. Na de 25ste keer ben ik gestopt met tellen... vaak wel kleine klaplongen die na een aantal weken weer vanzelf herstelde, maar ze gaan toch gepaard met veel pijn en ongemak.

Ik heb toen na een seconde opinio een vats gehad in een ander ziekenhuis. Maar 2 weken na thuiskomst lag alles alweer los. Weer een opname, en dat is in de maand erop nog 2x gebeurt.
Na de laatste operatie (2010) gaat het nu redelijk goed. Heel af en toe laat er nog een klein stukje aan de onderkant los... Maar dat hersteld vanzelf binnen een week.
Er is nooit een oorzaak gevonden voor al deze ellende.
De laatste 3 jaar zijn mijn longen wat vatbaarder voor verkoudheidjes. En in de afgelopen 8maanden al 3x een longontsteking gehad.

Kan alle ellende/operaties voor blijvende schade gezorgd hebben? Zou ik hierdoor sneller een longontsteking hebben?
Ik krijg vanaf nu ook sneller antibiotica van de huisarts omdat ik zo vatbaar ben... Maar dat lost geen probleem op natuurlijk.

Wie heeft er een antwoord of (kan het me niet voorstellen) ervaring :)

Groetjes!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-02-2019 om 13:06 uur

Inderdaad kunnen recidiverende vats operaties door verminderde afweer post operatief leiden tot het sneller krijgen van longontstekingen.

Login of registreer om te reageren