Pollen en longen: extreem benauwd en helaas dan aan de antibiotica

12-03-2019 om 19:10 uur

Vanaf mijn pubertijd ben ik bekend met hooikoorts, en dan voornamelijk het niezen en de ogen. Dit is de laatste jaren afgezwakt, bijna geen niesje of rode ogen meer, maar het heeft zich extreem verplaatst naar mijn longen.
.
Sinds een jaar of 2 reageer ik extreem in mijn longebied op voornamelijk alle pollen is uit tests bij de Longarts gebleken. De astma test was negatief.

Ik ben sinds 9 maanden aan de Gravex (imuuntherapie) maar ben toch 2X per jaar aan de antibiotica vanwege benauwdheid, slim, pijn tussen de schouderbladen en ellendig: ontsteking van de longblaasjes wordt het genoemd geloof ik. En zo vaak antibiotica lijkt mij toch ook niet goed.

Zijn er nog mensen die wel een succes behandeling hebben in de vorm van een pompje, prednison onderhoudskuur of wat dan ook dat ik kan voorstellen aan de Longarts als ik weer naar hem toe moet? en ja, ik merk het voornamelijk bij fietsen in het pollenseizoen, dan verergert het ook., maar vanwege een spieraandoening aan mijn voeten/kuiten loop ik vrijwel niet, gebruik ik een rolstoel, en is fietsen mijn enige vorm van beweging die ik niet graag wil opgeven in de lente en zomer! ik ben benieuwd naar jullie reacties en advies.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
25-03-2019 om 11:38 uur

Dit vind ik lastig om advies over te geven. Je hebt hooikoortsklachten met een bewezen allergie voor pollen. En hiervoor immuuntherapie met Gravex. Maar je hebt geen astma. Met een pompje bedoel je denk ik inhalatie medicatie met een spray. Dit soort medicatie geeft je bij astma, maar niet bij luchtwegklachten door hooikoorts. Dit is een terrein dat volgens mij meer ligt bij de KNO-arts en allergoloog. De longarts zou je kunnen verwijzen naar de KNO-arts en allergoloog. Prednison onderhoud raad ik je af. Ten eerste heb je geen astma zodat er geen indicatie voor is. Ten tweede heeft het bijwerkingen. Prednison is een middel dat afbreekt. Het geeft botontkalking, dunne huid, maar ook spierafbraak. Dat kan je helemaal niet gebruiken bij een spieraandoening. Veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren
25-03-2019 om 11:44 uur

Je hebt van die speciale mondkapjes even geen idee meer hoe ze heten. Misschien is dat iets?

Login of registreer om te reageren