Astmatische bronchitus met emfyseem

28-03-2019 om 12:14 uur
Login of registreer om te reageren
28-03-2019 om 00:20 uur

Beste Lotte,

Ik ben gediagnosticeerd met copd, astmatische bronchitus met emfyseem. Ik zit op 2-3 stadium. Naar mijn idee doe ik veel aan gezond eten. Welke recepten of dieet tips heb je zoal?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
01-04-2019 om 06:52 uur

Dag Noelle,

Goed om te horen dat je al aandacht besteed aan gezond eten! Dit is helaas niet altijd genoeg. Het belangrijkste is dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt, en daarnaast een volwaardige voeding aanhoudt (dus voldoende groente, fruit en vezels) omdat je lichaam dit ook echt nodig heeft gezien het verhoogde energieverbruik door de COPD.

De eiwitten zorgen er voor dat je spieren genoeg bouwstoffen blijven krijgen, zodat de spiermassa minder snel verloren gaat. Eiwitten zit voornamelijk in vlees(vervangers), kip, vis, peulvruchten, noten, ei en zuivel. Je moet minimaal 1,2 tot 1,5 gram per kilogram lichaamsgewicht aan eiwit binnenkrijgen. Voor een vrouw van 60 kilo zou dat bijvoorbeeld 1,2 x 60 en 1,5 x 60 zijn = 72 tot 90 gram per dag. Op internet kan je veel lijsten met de eiwitwaardes vinden, je zou het ook eens bij kunnen houden in een app zoals de Eetmeter.

Succes!

Login of registreer om te reageren