Dietiste vraag

29-03-2019 om 09:55 uur

Hallo Lotte,

Ik moet voor de copd en weinig spiermassa en ook ivm botontkalking, veel eiwitten nemen, o.a. melkproducten, kaas, kwark enz.
Nu zit ik ook met met een licht verhoogd cholesterol, wat is dan het beste?geven veel melkproducten, kaas een verhoogd cholesterol? Dacht dat dit een tijd gedacht werd en wil dit graag weten wat wijsheid is om te nemen.
Alvast bedankt, Jolien

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
01-04-2019 om 07:30 uur

Beste Jolien,

Dankjewel voor je vraag, daar is tegenwoordig veel onduidelijkheid over. Wetenschappelijk onderzoek laat steeds duidelijker zien dat ei, kaas en zuivel niet cholesterolverhogend werken. Je kan, afhankelijk van je gewicht, zelf kiezen of je voor volle producten of magere producten gaat. De magere producten zijn veelal hoger in eiwit en bevatten minder calorieën, de vette varianten bevatten meer calorieën en kan je beter kiezen als je moeite hebt om op gewicht te blijven.

Noten zijn ook goede eiwitbronnen en juist goed voor je cholesterol, zo ook vette vis zoals zalm, haring en makreel.

Wat wel cholesterolverhogend is, is vet vlees zoals spek, vette hamburgers en worsten en geproduceerde/bewerkte producten met veel toegevoegd suiker.

Succes!

Groet,
Lotte

Login of registreer om te reageren
01-04-2019 om 08:41 uur

Jolien: kom jij niet in aanmerking voor vergoeding voor een flesje drinkvoeding per dag? Daar heb je o.m. een eiwitverrijkte variant in.

Login of registreer om te reageren
01-04-2019 om 08:43 uur

Dank je wel, het is indd ook lastig, ik ben nu op gewicht, afvallen mag niet want mijn bmi is maar net goed, bij copd hanteren ze andere bmi regels zoals je zult weten.
Ik ga afwisselen met magere en volle producten wanneer ik afval, en noten.

Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
01-04-2019 om 08:45 uur

@thirza, die heb ik nu niet nodig, ik heb nu een goede bmi, heb ze wel eens gebruikt.
Ik drink nu zelf na sporten de vifit variant met eiwit voor spieren.
Ga het wel onthouden want ik schommel nogal met gewicht, dank voor de tip

Login of registreer om te reageren
01-04-2019 om 09:17 uur

@Daantje, bedankt voor de tip! Vanwege koemelkintoletantie gebruik ik sojaproducten maar deze ken ik niet. Super voor na sport of revalidatie idd..
Er zijn ook pakken van 750ml dacht ik, met lekker frisse smaakjes. Maar zonder extra eiwit..

Login of registreer om te reageren
01-04-2019 om 09:33 uur

Die pakken zijn ook lekker (behalve de kokos vind ik). Deze kuipjes zijn makkelijk mee te nemen idd! Denk dat ze er nog niet zolang zijn.

Login of registreer om te reageren
01-04-2019 om 10:09 uur

Aah dat is fijn, ga ik eens proberen,vooral na het sporten gebruik ik het ook, bedankt voor de tip

Login of registreer om te reageren
01-04-2019 om 10:51 uur

Een andere optie is de melkunie breaker high proteïn, die gebruik ik voor na het sporten:) hij is er in verschillende smaken, maar die van Daantje ga ik ook onthouden:D

Login of registreer om te reageren
01-04-2019 om 11:32 uur

Ohja, die neemt mijn vriend altijd bij roeiwedstrijden!

Login of registreer om te reageren