Second opinion

29-03-2019 om 15:00 uur

Goedemiddag,

In december 2018 is een matglasafwijking op mijn rechterlong gezien op de ct. Aangezien mijn klachten toenemen, veel pijn tussen schouderbladen en borst met af en toe uitstraling naar arm en toenemende kortademigheid, ben ik 2 maanden geleden in de pet-scan geweest, was gelukkig allemaal goed.
Ben voor een second opinion doorgestuurd naar het UZA. vandaag in de ct-scan met contrast geweest en kan de uitslag al online zien. De beelden vanuit mijn ziekenhuis waren nog niet binnen, dus geen vergelijkingsmateriaal.
Wordt als volgt omschreven:
Geen afwijkingen in de halsbasis. Zeer partieel mede gevisualiseerd schildklierparenchym. Geen manifeste adenopathieën axillair hilair of mediastinaal. Normale doorgankelijke grote mediastinale vaten en supra-aortische vaten. Geen pericardvocht noch pleuravocht. Geen verdachte longnoduli. Aspecifieke matglas zone in de rechterbovenkwab met aangrenzende emfyseembullae en apicale pachypleura (eveneens contralateraal links). Doorgankelijke bronchiaalboomvertakkingen beiderzijds. Geen obstructies of bronchiëctasieën. Geen afwijkingen in het mede gevisualiseerde deel van het abdomen superior.

Maak me toch meer zorgen omdat de klachten alleen maar erger worden.
Kunt u mij enige uitleg geven over het bovenstaande?
Mijn dank alvast.
Angelaa

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-04-2019 om 13:53 uur

Beste Angela

Er zijn voor en nadelen aan het zelf kunnen inzien in het medisch dossier. In mijn ziekenhuis kan dat niet maar dat zal vast nog komen. Stel je voor ik heb een patient met een CTscan met de uitslag verdacht voor longkanker en die gaat dat zelf in zijn dossier opzoeken. Het lijkt mij persoonlijk helemaal niets om zo met mijn patienten om te gaan. Gelukkig is het bij jou niet zo erg. Je maakt je wel heel veel zorgen met de klachten die je hebt en er is een matglasafwijking gezien in de rechter long. Die matglasafwijking is niet de oorzaak van de klachten naar mijn idee. Dat lijkt los van elkaar te staan. Die matglasafwijking vervolg je met een CTthorax na 3 of 6 maanden. Als het niet groeit is het goed en waarschijnlijk een litteken. Als het wel groeit dan moet er in geprikt worden om te kijken of het toch longkanker is. Nu heb je een vervolg CT gemaakt in een ander ziekenhuis was wat het lastiger maakt om te kijken of die plek gegroeid is omdat de radioloog in UZA de eerste scan en de PETscan niet heeft. In het verslag staat verder dat alles goed is behalve dan die matglasafwijking.

Mijn eerste gevoel bij de klachten van veel pijn tussen schouderbladen en borst met af en toe uitstraling naar arm en toenemende kortademigheid was dit komt van het hart. Ben je al bij de cardioloog geweest? anders zou ik je adviseren daar naar toe te gaan. Veel sterkte!

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren