Kortademig na de griep

01-04-2019 om 03:07 uur

Op vrijdag 15 maart begon ik last te krijgen van griep. Dit duurde tot woensdag 20 maart. De volgende dag begon ik opeens last te krijgen van benauwdheid en kortademigheid. In eerste instantie dacht ik dat het mijn astma was. Daarom een afspraak gemaakt bij de HA voor de medicijnen. Volgens de HA was het niet mijn astma wat de problemen veroorzaakte, maar is het blijkbaar de nasleep van de griep. Een week later werden de klachten alleen maar erger en had ik hoofdpijn, spierpijn in de benen en af en toe koorts. Ben daarom teruggegaan naar de HA, omdat ik dacht dat er sprake was van een longontsteking. Toen een CRP test laten doen met als uitslag < 5. Inmiddels zijn we bijna 2 weken verder sinds deze klachten begonnen en is de kortademigheid nog steeds niet weg. Ik kan al weken het huis niet uit. Tijdens het praten moet ik ook na elke zin een diepe hap zucht nemen. Wat zou dit kunnen zijn?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-04-2019 om 13:24 uur

Als je astma hebt en de griep krijgt is dat niet na 1 week over zoals bij mensen zonder de griep. De griep is een infectie van het slijmvlies van de bovenste luchtwegen en soms ook van de longen. Precies dat slijmvlies van de luchtwegen is bij astma altijd wat ontstoken en gevoelig voor prikkels die de ontstekingsreactie erger maken. Die prikkels kunnen zijn koude lucht, mist, sterke parfum, rook, allergie zoals pollen maar ook een virusinfectie (=griep). Het duurt soms wel een paar weken tot de ontstekingsreactie in de luchtwegen minder wordt. Wat helpt om de ontsteking in de luchtwegen te verminderen is het tijdelijk verhogen van de inhalatiemedicatie met een hogere dosis ontstekingsremmers. Als het echt niet gaat is een kuur prednison nodig. Bij astma kan je de griepprik halen trouwens. Hij beschermt niet altijd 100%, maar als je toch de griep krijgt kunnen de verschijnselen minder erg zijn.

Vriendelijke groet, Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren