Iets gezien op een Röntgen van de borstkas

12-04-2019 om 17:07 uur

Onlangs liet mijn vrouw röntgenfoto's maken in verband met vermeende botontkalking. Kort daarna belde de huisarts dat er 'iets te zien was op de linker long'. Nadere uitleg kon de huisarts niet geven. Wel zei hij dat we ons maar niet ongerust moesten maken. Dat deden we ook niet omdat mijn vrouw op zichzelf goed gezond is, matig is met eten en drinken en veel beweegt. Roken is bij ons uit den boze. Er zijn geen longklachten in elk geval.

Een paar dagen later werd door het ziekenhuis contact opgenomen. De longarts had aangegeven een CT scan te willen maken. Zag dat dat inderdaad min of meer standaard procedure is. Daarna ging het rommelig in de communicatie. Vandaag werd een CT scan gemaakt zonder dat er contrastvloeistof werd toegepast. De radioloog 'in charge' meende dat dit niet nodig was, zo meldde ons de verpleegkundige. We stonden na een minuut of 5 al weer buiten. Bij thuiskomst lag er een brief op de mat waarin ook om een bloedonderzoek werd gevraagd met een hele trits zaken die moesten worden gecheckt. Dit had voorafgaand aan de CT scan moeten gebeuren, vanwege het gebruik van contrastvloeistof (wat niet is gebruikt). Toen werden we toch weer een stuk ongeruster. Want wat betekent dit? Is dit in wezen standaard onderzoek? Of is er toch meer aan de hand. Jammer genoeg is er niemand geweest die ons dit heeft uitgelegd. Is er een deskundige die ons iets meer kan vertellen over dergelijk standaard onderzoek naar aanleiding van 'iets' op een foto? Is dit routine en loopt het meestal goed af?

Mijn vrouw heeft wel borstkanker gehad. Voor ons beiden, maar in het bijzonder voor mij als 'toekijker', was dat een zeer traumatische tijd. Het is toen gelukkig wel goed gekomen. Maar nu maak ik me zeer ongerust.

Login of registreer om te reageren
12-04-2019 om 17:22 uur

Gezien de voorgeschiedenis van uw dame, kan ik me zo voorstellen dat ze alle standaard onderzoeken inzetten om van alles en nog wat uit te sluiten.
De medische wetenschap werkt dan van achteren naar voren. Ze beginnen niet te onderzoeken wat uw dame zou kunnen mankeren maar starten met uit te sluiten wat ze zou kunnen mankeren.
Ik heb dat nooit helemaal begrepen maar blijkbaar is die aanpak standaard en goed werkend. Vandaar die vele onderzoeken.
Ook natuurlijk: "Uurtje, factuurtje".
De hoeveelheid onderzoeken lijkt intimiderend maar in principe zou er niets aan de hand kunnen zijn.
Laat je niet hierdoor (emotioneel) overdonderen. Dat kan altijd later nog.

Login of registreer om te reageren
13-04-2019 om 08:35 uur

Beste RJS, dit verdient geen schoonheidsprijs, maar helaas gaat dit regelmatig zo in ziekenhuizen. Gaten in de onderlinge communicatie, geen overleg tussen verschillende behandelaars en wij zitten daar als patiënt tussen. Omdat "iets" op een foto van alles kan betekenen en mede gezien de voorgeschiedenis van uw vrouw, is dan een verder onderzoek wel gerechtvaardigd. De uitslag van de scan laat nog even op zich wachten begrijp ik? En het is gebruikelijk als bij een beginnend verdenking van "iets" vol ingezet wordt op diverse onderzoeken, zodat alle uitslagen met elkaar bekeken kunnen worden. Sterkte!

Login of registreer om te reageren
14-04-2019 om 21:38 uur
Reactie op balling

Gezien de voorgeschiedenis van uw dame, kan ik me zo voorstellen dat ze alle standaard onderzoeken inzetten om van alles en nog wat uit te sluiten.
De medische wetenschap werkt dan van achteren naar voren. Ze beginnen niet te onderzoeken wat uw dame zou kunnen mankeren maar starten met uit te sluiten wat ze zou kunnen mankeren.
Ik heb dat nooit helemaal begrepen maar blijkbaar is die aanpak standaard en goed werkend. Vandaar die vele onderzoeken.
Ook natuurlijk: "Uurtje, factuurtje".
De hoeveelheid onderzoeken lijkt intimiderend maar in principe zou er niets aan de hand kunnen zijn.
Laat je niet hierdoor (emotioneel) overdonderen. Dat kan altijd later nog.

Ook ik had een toevallige rontgenfoto te horen gekregen dat er iets in mijn long van 3cm te zien was. Standaardprocedure is dan om over te gaan tot een CT-scan. Gelukkig bleek hieruit dat het littekenweefsel was.

Dus het is niet per definitie zo dat elk vlek op de longen kanker is.

Succes

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-04-2019 om 07:22 uur

Als er een vlek op de longen wordt gezien op de thoraxfoto is het inderdaad zo dat er een CTthorax gemaakt moet worden om te kijken of die vlek er echt zit en het nader te onderzoeken wat het is. Afhankelijk van de kans vooraf dat het longkanker is kan je ervoor kiezen wel of geen contrast erbij te geven. Bij een hoge kans geef je contrast vloeistof met name om lymfklieren in de longen beter te kunnen beoordelen. Kennelijk vond de radioloog de kans op longkanker klein en vond hij contrast niet nodig. Bij ons in het ziekenhuis wordt door de radioloog overlegd met de longarts over een dergelijke beslissing om geen contrast vloeistof te geven. Waarschijnlijk is dat bij uw vrouw ook gedaan. Het is fijn om op dat moment wat uitleg erover te krijgen en te benoemen dat er overleg over is geweest met de longarts. Dan kan je ook enigszins gerustgesteld worden dat de radioloog en de longarts het vlekje op de long niet erg verdacht vinden voor kanker.

Over het maken van een CT scan vooraf aan de poli afspraak. De reden om het te doen voor de longarts is omdat de poli's overvol zitten. Om toch zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen en niet 3 maanden te hoeven laten wachten probeer je efficiënter te werken door onderzoeken van te voren af te spreken. Een longfunctie test vooraf is minder beladen dan een CT scan vooraf. Zonder uitleg van te voren is de kans groot dat je je veel zorgen gaat maken. Het goed organiseren van te voren is dan wel belangrijk. Dat is bij uw vrouw niet het geval geweest. Het is goed om dit te bespreken met de longarts waar u naar toe gaat. Het hoeft niet bij het eerste bezoek, want dan zit je al in spanning over de uitslag van de CT scan en dat is genoeg bagage om mee te nemen. Bij een niet-roker is de kans dat het longkanker heel klein. Hopelijk valt de uitslag mee.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren