Spasmen van de luchtpijp, hoe heet dit en wat te doen

21-04-2019 om 00:30 uur

Besten, Ik heb volgens mijn huisarts hyperreactieve/ prikkelbare bronchieen. Ik gebruik er nu geen medicijnen voor omdat ik vooral postinfectieus last heb. Ik heb echter nog wel last van een fenomeen wat ik graag een naam zou willen geven. Als volgt: Soms knijpen mijn luchtpijp/ bronchien even samen. De lucht wordt dan letterlijk uit mij geperst. Dit kan dan soms binnen 5 minuten een keer of 10 gebeuren en kan wel een poosje aanhouden. Als het erg onrustig is heb ik dit meermalen per dag. Als ik mijn mond open houdt lijkt het net of ik heel hard uitadem, maar ik doe dit niet gewild, het gebeurt buiten mijn wil om. Als ik mijn mond dicht houdt moet ik op zo'n moment vaak even hoesten. Inademen gaat meestal wel gewoon goed al moet ik dat op dat moment liefst heel voorzichtig doen omdat ik het anders weer activeer.
Hoe wordt dit fenomeen genoemd? Zijn er mensen die dit herkennen? En is er een medicijn wat dit tegengaat?

Login of registreer om te reageren
21-04-2019 om 13:23 uur

Volgens mij noem je het al in je onderwerpregel. Bronchospasmen.

Login of registreer om te reageren
21-04-2019 om 21:52 uur

Dank voor je reactie Stefanie. maar bij bronchospasmen lees ik de volgende omschrijving: Bronchospasmen is een symptoom waarbij de spieren die langs de luchtwegen van de longen lopen, vernauwen of verstijven. Door de verkramping van de spieren rond de luchtpijp is de luchtstroom met 15% of meer verminderd. De ademhaling verloopt dan moeilijk en piepend. Het is een aanval, men wordt ernstig benauwd.
Bij mij gebeurt dit echter maar een seconde of 3 a 4 en dan ontspant het weer. de lucht wordt even uit me geperst maar ik heb daarna geen benauwdheid of piep omdat het meteen weer ontspant. En dat dan een keer of 10 of zo. Ik herken mijn klachten niet in de definitie van bronchospasmen.

Login of registreer om te reageren
22-04-2019 om 07:43 uur

@jokespoke en vocal cord dysfunction herken je je daarin toevallig? Er is niet veel info over te vinden helaas, vooral in het Engels.

Login of registreer om te reageren
25-04-2019 om 07:56 uur

Hoi Nckille, Dank voor je suggestie. Het opent in ieder geval mijn ogen voor heel andere aandoeningen dan waar mijn huisartsen en de POH tot nu toe naar gekeken hebben. Ook zij blijven met vragen zitten zeker omdat ik niet of nauwelijks reageer op medicatie. De diagnose astma lijkt in ieder geval niet te kloppen. Ik heb kort wat gelezen, herken me niet volledig maar goede info is inderdaad lastig te vinden. Het geeft me in ieder geval een heel andere invalshoek, dus dank!

Login of registreer om te reageren
25-04-2019 om 09:01 uur

@jokespoke kan ook zijn dat je allebei hebt he. Misschien vragen om verwijzing naar longarts om je uitgebreid te laten testen? In het zkh kunnen ze veel meer testen uitvoeren dan bij de huisarts en met bepaalde onderzoeken kunnen ze ook VCD bevestigen of uitsluiten als ik het goed begreep.
Succes met je zoektocht!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
08-05-2019 om 12:43 uur

Er is een test, een histamine provocatie test om te testen of je hyperreactieve bronchiën hebt. Deze test kan alleen bij de longarts gedaan worden. Ik zou je willen adviseren hierom te vragen bij de huisarts. Dan kan je gelijk kijken of je de klachten die je zo mooi beschrijft herkent als er tijdens die test een bronchospasme wordt opgewekt.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
13-05-2019 om 03:17 uur

Weet iemand of een histamine provocatie test wel zin heeft als je niet allergisch bent??

Login of registreer om te reageren
13-05-2019 om 09:35 uur
Reactie op Jokespoke

Weet iemand of een histamine provocatie test wel zin heeft als je niet allergisch bent??

Ik heb niet-allergisch astma en reageerde heel heftig op de histamine provocatietest, dus allergieën hebben er niks mee te maken:)

Login of registreer om te reageren