Schema opbouw conditie na longontsteking

18-05-2019 om 13:10 uur

Hoi allemaal,
2 weken geleden kreeg ik flink de griep. Na een dag of 3 kwam er benauwdheid bij. Ik heb inspanningsastma, maar dit voelde wel anders. Huisarts hoorde niets op de longen, dus weer naar huis. Volgende dag startte pijn op de rug, ik dacht een spier door het hoesten. Maar het werd steeds erger en de dag erop ondragelijk en breidde zich uit tot zijkant van mn borst. Via huisarts naar eerste hulp en daar werd na veel onderzoeken (ook hier was de longontsteking niet te horen... vreemd en eng hoor!) een heftige enkelzijdige longontsteking rechts met irritatie van de longvliezen vastgesteld. Omdat ik door de pijn nog slecht kon ademen ben ik een nachtje opgenomen. De morfine-achtige pijnstilling, samen met paracetamol en naproxen haalde uiteindelijk de scherpe randjes eraf. Ondanks een helse nacht mocht ik wel naar huis. Inmiddels ben ik een goede week thuis. De morfine na 3 dagen afgebouwd. AB-kuur is ook net afgerond. Pijn, hoewel véél minder intens, komt en gaat. Dat hoort erbij aldus de longarts. Nu ben ik ook al een week koortsvrij dus ik dacht een aantal dagen geleden dat het slim zou zijn weer voorzichtig conditie op te bouwen. Dus even mee naar buiten met man en kind en op een bankje in de speeltuin zitten. Andere dag 5 minuutjes op de hometrainer. Weer een andere dag 10 minuutjes gewandeld. Prima natuurlijk, alleen ik ben zo enorm moe! En ik vind het moeilijk in te schatten waar je nou goed aan doet. Is er niet een soort laagdrempelig schema waar ik me aan zou kunnen houden? Iedere dag 2 minuutjes langer wandelen ofzo? Weet ik veel! Of is dat te weinig? Ik bedoel, je wilt ook weer een keer kunnen autorijden en werken enzo, dus je moet ook ergens naartoe werken. Ik heb al veel gezocht en boekje besteld etc, alleen het is allemaal zo weinig concreet... iemand een gedegen schema? Dat zou me fijn lijken!
Bedankt!! :-)

Login of registreer om te reageren
18-05-2019 om 13:47 uur

Zolang je zo moe blijft zou ik niet opbouwen maar doen wat je nu doet, rondje wandelen, stukje op de hometrainer. Pas als je meer energie krijgt zou ik het opbouwen. Je lijf moet ook herstellen.

Login of registreer om te reageren
18-05-2019 om 16:13 uur

Zelf ook een soortgelijke situatie gehad, ik deed wat ik kon en door niet elke keer je grenzen over te gaan (dit was enorm lastig, maar had gelukkig hulp) ben ik toch uiteindelijk weer redelijk opgeknapt. Dus doen wat je kan en niet overdrijven, het herstel en conditie opbouwen komt vanzelf wel weer:) duurt voor je gevoel heel lang:(

Ook de pijn wordt uiteindelijk veel minder gelukkig:) bij mij zat door de longvliesonteking en benauwdheid mijn hele rug vast en het is uiteindelijk deels los gemasseerd en met oefeningen ernaast ging het een stuk beter. Ohja een warme kruik op de zere plek gaf me ook verlichting, mocht je nog eens flinke pijn hebben.
Beterschap!

Login of registreer om te reageren