(nieuwe) auto kopen

22-05-2019 om 06:30 uur

Beste mensen, komende periode ga ik me verdiepen in een ander auto, waarschijnlijk (bijna) nieuw.
Zijn er ook dingen waar ik op letten moet, wie heeft er goede tips ivm allergisch astma?

Login of registreer om te reageren
22-05-2019 om 08:04 uur

Vraag vooral na of er dieren in vervoerd zijn en of er in gerookt is.
Onze auto was bijna nieuw bij aanschaf en zag er strak schoon uit van binnen. Ik kreeg na aanschaf steeds problemen als ik in de auto reed en bij warm weer begon het op den duur te stinken. Vorige eigenaren hadden honden.
Als ik dat vooraf had geweten had ik de auto nooit gekocht.
Succes en veel plezier met zoeken.

Login of registreer om te reageren
22-05-2019 om 08:35 uur

Als ik nu een nieuwe auto zou kopen, zou ik een elektrische auto overwegen, geen uitlaatgassen en nooit meer naar de benzinepomp.

Bij een gebruikte auto goed uitzoeken of er gerookt is of dieren idd. En verder de airco en pollenfilter laten controleren/schoonmaken/vervangen. Bij een nieuwe auto proberen of je niet reageert op de nieuwigheid-geur. Mijn vriend heeft een auto met leren bekleding, voor huisstofmijt is dat natuurlijk ideaal maar we vinden het allebei niet prettig zitten.

Login of registreer om te reageren
22-05-2019 om 11:47 uur

@Daantje
Een elektrische auto lijkt iets nobels maar de milieubelasting over de totale "lifespan" is vele malen hoger dan van een conventionele brandstofauto.
Bovendien lijken ze nu door de excessieve subsidiëring goedkoop maar de restwaarde zal na verloop van tijd dalen tot bijna nul aangezien de aanschaf van een nieuw battery pack de waarde van het voertuig overschrijdt.
Ook zal de overheid het verlies aan accijnzen en het verstrekken van subsidies willen compenseren door geleidelijk deze af te schaffen. De elektriciteit is nu al excessief belast en dat zal in de toekomst alleen maar meer worden.

Idealisme is mooi maar komt altijd met een prijs.

Login of registreer om te reageren
22-05-2019 om 14:42 uur

Herin moet ik balling wel bijvallen. Stel dat 90% van de autobezitters elektrisch gaat rijden, waar halen die dan hun stroom vandaan? Hier in de wijk zijn de palen altijd bezet. En iedereen zijn eigen stroomvoorziening is vooralsnog ook niet haalbaar.
De regering wil toch belasting, links of rechtsom.
Ik kocht een paar jaar geleden een autootje waarmee ik geen wegenbelasting hoefde te betalen. Die lol duurde echter maar 2 jaar.

Login of registreer om te reageren
22-05-2019 om 17:19 uur

@Thirza
De zogenaamde energietransitie opgenomen in het klimaatakkoord is zelfs met een geheel gerenoveerd stroomnet niet haalbaar aangezien de vraag naar stroom het aanbod dan verre overstijgt.
De capaciteit is verre van toereikend en alleen haalbaar met enkele tientallen nieuwe kerncentrales al dan niet draaiend op het veel minder gevaarlijke thorium.
De nodige investeringen lopen in de honderden miljarden (geschat op dit moment +/- 1000 miljard over 15 jaar)

Wat je autootje aangaat.
Er is niets zo onbetrouwbaar als de politiek en de overheid.
Daardoor is het onmogelijk om @emsepems ook maar enig zinvol advies te geven behalve een schone auto. Vanbinnen dan.

Login of registreer om te reageren
23-05-2019 om 09:37 uur

Ik weet weer alles over auto en milieu, maar dit was niet de vraag ;-)

Bedankt bloempje, dom dat ik ben ik had dieren en rookvrij niet bedacht.

Login of registreer om te reageren
23-05-2019 om 09:46 uur
Reactie op emsepems

Ik weet weer alles over auto en milieu, maar dit was niet de vraag ;-)

Bedankt bloempje, dom dat ik ben ik had dieren en rookvrij niet bedacht.

Mooi toch?
Als in een auto gerookt is dan kun je dat nog lang ruiken maar dat zoiets direct van invloed op astma of COPD kan zijn wist ik ook niet.

Login of registreer om te reageren
23-05-2019 om 10:37 uur
Reactie op balling
Reactie op emsepems
Ik weet weer alles over auto en milieu, maar dit was niet de vraag ;-)

Bedankt bloempje, dom dat ik ben ik had dieren en rookvrij niet bedacht.

Mooi toch?
Als in een auto gerookt is dan kun je dat nog lang ruiken maar dat zoiets direct van invloed op astma of COPD kan zijn wist ik ook niet.

Dat vraag ik me af. Het is dan weer een tijdje geleden dat erin gerookt werd.

Login of registreer om te reageren
23-05-2019 om 10:43 uur

Ik ook. Kan 1 niet verwijderde hondenhaar een allergische reactie veroorzaken?
Bovendien Autoschoonmaakbedrijven gebruiken daarvoor soms (zware) chemicaliën die me ook niet handig lijken voor mensen met een allergische overgevoeligheid.

Login of registreer om te reageren
23-05-2019 om 11:22 uur

@emsepems inderdaad kijken of hij rookvrij en diervrij is geweest. En gladde bekleding lijkt me denk ik ook handiger en neem iemand mee die verstand heeft van auto’s als je die via via kent, dat hebben wij toen gedaan om te kijken in welke staat de auto was in geval van 2e hands dan.

Login of registreer om te reageren