Longemfyseem en (lichamelijke) gevolgen

22-05-2019 om 18:41 uur

Geachte dames, heren,
Een aantal jaren geleden ben ik (vrouw, begin 60) 3 weken opgenomen in het ziekenhuis ivm een longontsteking. Tijdens deze opname kreeg ik, tot mijn verbazing, de diagnose longemfyseem. Vóór deze longontsteking had ik geen merkbare beperkingen. Ik was weliswaar niet sportief maar deed bijv. grote en zware klussen in de tuin. Wel merkte ik dat ik kortademig was na het lopen van 3 trappen. Na de longontsteking had ik des te meer beperkingen!
Na ontslag uit het ziekenhuis heb ik longrevalidatie gevolgd en doe ik 1 - 2 maal per week krachttraining olv een fysiotherapeut en de saturatiemeter. Daarnaast probeer ik zo actief mogelijk te zijn.
Uit onderzoeken en testen blijkt het volgende:
TLC 6,92 ltr (138% pred)
RV/TLC 47%
VC 3,52 ltr (126% pred)
FEV1 1,2 ltr (48% pred)
FEV1/VC 38%
Sat O2 94% - bij max. inspanning 84%
Diffusie 34% (>70% = normaal)
Ik dacht dat, omdat mijn longfunctie 48% van normaal is, dit automatisch betekent dat de diffusie ook ong. 50% van normaal is. Dit blijkt niet zo te zijn, alhoewel dit toevallig bij mij wel het geval is. Kan iemand mij uitleg geven? Wat heeft een longfunctie van ong. 50% van normaal voor (lichamelijke) gevolgen en wat zijn de (lichamelijke) gevolgen van de lage diffusie. Ik denk hierbij bijv. aan vermoeidheid, kortademigheid etc.).
Bij voorbaat dank voor de reactie,
JBDO

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-06-2019 om 15:02 uur

Beste JBDO

Het antwoord is niet zo eenvoudig uit te leggen, niet je longfunctie is 48% maar je een-seconde-waarde. De totale inhoud is bovengemiddeld hoog met 6.9L.
Waar het om gaat is een tweetal zaken.
Allereerst lukt het niet om krachtig uit te blazen en is er een obstructieve longaandoening (COPD) waarbij de obstructie laat zien dat de FEV1/VC is verlaagd.
Daarnaast is ook de diffusie van de longen ernstig verlaagd met 34%.
Het is dan ook niet zo dat de FEV en diffusie bij jou gelijk zijn, met resp 48% en 34%!

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren