zuurstof 84% en 72% in de nacht

30-05-2019 om 08:42 uur

ik heb eindelijk mijn longarts gesproken en hij vertelde mij dat het geen kwaad kon want dit komt in principe bij copd voor maar het heeft ook te maken met overgewicht en dat vooral met mijn middenrif die dan harder moet werken. nu heb ik in september nog een onderzoek met een apparaat aan mijn oor om te kijken of het koolstofgehalte niet omhoog gaat want dan is het wel gevaarlijk. maar ik ben er niet gerust op of dit inderdaad klopt

Login of registreer om te reageren
30-05-2019 om 09:19 uur

Je hebt nog steeds niet laten weten of de zuurstof zakt tijdens de apneus of gewoon zomaar tussendoor. En of het na de apneus weer snel normaal wordt. En hoe lang de apneus duren. Dat is echt belangrijke info.

Login of registreer om te reageren
30-05-2019 om 09:29 uur
Reactie op Stefanie

Je hebt nog steeds niet laten weten of de zuurstof zakt tijdens de apneus of gewoon zomaar tussendoor. En of het na de apneus weer snel normaal wordt. En hoe lang de apneus duren. Dat is echt belangrijke info.

volgens mijn eigen longarts heb ik geen apneu of maar heel licht die zuurstof zakt als ik in een droomslaap zit tot 72% en anders tot 84% die 72 duurt 20 minuten en dan gaat het zich weer herstellen

Login of registreer om te reageren
30-05-2019 om 09:52 uur

@thea01 , gebruikte jij bij inspanning zuurstof? Weet het niet meer zeker, anders een vragen of het niet beter is snachts ook zuurstof te gebruiken, ik gebruik het ook maar had de saturatie niet zo laag als jou, ik bedoel 72.
Vaak sta je heel vermoeid op wanneer je lange tijd een lage saturatie hebt.
Dan nog is het goed om eerst te kijken of het koolzuurgehalte goed blijft, bij een hoog co2 is zuurstof geven slecht, dan kun je co2 gaan stapelen en dit is ernstig
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
30-05-2019 om 10:13 uur
Reactie op goudvisje

@thea01 , gebruikte jij bij inspanning zuurstof? Weet het niet meer zeker, anders een vragen of het niet beter is snachts ook zuurstof te gebruiken, ik gebruik het ook maar had de saturatie niet zo laag als jou, ik bedoel 72.
Vaak sta je heel vermoeid op wanneer je lange tijd een lage saturatie hebt.
Dan nog is het goed om eerst te kijken of het koolzuurgehalte goed blijft, bij een hoog co2 is zuurstof geven slecht, dan kun je co2 gaan stapelen en dit is ernstig
Sterkte!

bij inspanning gebruik ik zuurstof maar dan nog gaat mijn saturatie tot begin 80 en zelfs eronder en in september krijg ik onderzoek voor dat koolzuurgehalte

Login of registreer om te reageren
30-05-2019 om 10:43 uur

Misschien dat je bij inspanning je zuurstof hoger mag zetten maar eerst dat onderzoek afwachten over je co2 gehalte, dat is wel belangrijk ivm zuurstofgebruik.
Bij mij hebben ze ook eerst gekeken hoe t co2 bleef, moest toen 1 nacht in het zkhs blijven, daarna is pas besloten dat ik snachts zuurstof mocht gebruiken.
Ik vind het wel erg lang duren bij jou, bij mij kon dit direct geregeld worden, was op controle bij longarts en volg dag al opname.
Hopelijk antwoorde de longarts hier nog, sterkte!

Login of registreer om te reageren
30-05-2019 om 10:43 uur

20 minuten is super lang. September ook! Vervelend dat ze je zo lang laten wachten!

Login of registreer om te reageren
04-06-2019 om 07:19 uur

Dag Thea01,

We hebben deze vraag niet doorgestuurd naar een longarts, omdat je een “second opinion” vraagt. Dit is niet de bedoeling van dit forum. Bovendien vinden longartsen het ook lastig t.o.v. hun collega’s.

Ik denk dat het goed is te vertrouwen op je longarts. Als je er niet gerust op bent kun je vóór je afspraak in september evt. tel. contact opnemen om je zorg te bespreken. Succes.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren