Onzeker hersteltijd

15-06-2019 om 14:34 uur

Hallo,

Halverwege april heb ik een 'astma crisis' gehad in zuid Europa. Ik ben een jonge vrouw van 20 jaar oud en heb altijd al lichte astma gehad. Maar na het stappen werd ik vreselijk benauwd. De dagen hiervoor was ik al hees, hoestte ik en smaakte mijn mond na het hoesten naar bloed. Na het stappen werd ik met hoge nood naar het ziekenhuis vervoerd met de ambulance, mijn lippen waren blauw en mijn vingers ook. Ik heb daar uren op de spoedeisende hulp gelegen en 2 adrenaline prikken gekregen omdat andere organen (hart) begonnen stil te vallen. Na de spoedeisende hulp heb ik 4 dagen op de intensive care gelegen. Eenmaal in Nederland moest ik naar de longarts en ik moet nu 3x2 mijn Foster inhalator gebruiken. Ik ben blijkbaar vreselijk allergisch voor schimmel en pollen en liep al een paar weken rond met ontstoken bronchiƫn. Maar we zijn nu een tijd verder en ik merk dat ik nog steeds snel benauwd ben en daarboven op vreselijk moe. Het type moe dat je eigenlijk alleen op de bank wil liggen of wil slapen. Ik probeer me hier tegen te verzetten, maar als ik dat doe word ik er benauwd. Is dit normaal? Zo ja, hoe lang zal dit duren? Ik wil graag terug naar mijn oude leven :)

Login of registreer om te reageren
15-06-2019 om 14:49 uur

Ja, helaas kan herstel na een zware exacerbatie (zoals ze dat noemen) wel een tijdje duren. Je er tegen verzetten zorgt dat het alleen maar langzamer gaat dus geef er aan toe en probeer langzaam weer op te bouwen.

Ik ben begin 30, eind januari een exacerbatie gehad en ben nu nog aan het opbouwen, werk inmiddels weer wat uurtjes en rust nog elke middag.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-06-2019 om 11:21 uur

Na een astma aanval is het normaal dat je je zo voelt. Het herstel duurt een paar weken tot een paar maanden. Langzaam opbouwen, maar uiteindelijk herstel je weer tot het oude niveau. Het is zeer belangrijk dat je je medicijnen blijft gebruiken. Ook als je je later weer goed voelt. Dit is noodzakelijk om te voorkomen dat zo'n aanval nog een keer gebeurt.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren