Longaandoening en intimiteit

17-06-2019 om 21:23 uur

Een longaandoening en intimiteit is niet altijd makkelijk te combineren.

Veel longpatiënten hebben een beperkte hoeveelheid energie, hoe zorg je er voor dat je energie hebt voor intimiteit met je partner? Soms kan lastig zijn om je partner uit te leggen dat het gewoon echt even niet gaat, zelfs een zoen kan al een uitdaging zijn als je benauwd bent.

Voor iemand met inspanningsastma komen er vast andere uitdagingen kijken bij intimiteit dan bijvoorbeeld bij iemand met allergisch astma.

Wat voor creatieve manier hebben jullie gevonden om hiermee om te gaan?
Ik zelf denk dat het belangrijks is om te communiceren met je partner. Ik vergeet dat nog al eens tussen werk, gezin, hobby’s en mijn gezondheid door. Uitleggen dat ik me rot voel en dat intimiteit niet goed lukt is ook niet altijd leuk. Het zorgt soms voor een gevoel van afwijzing bij de ander en dat je even niet kan betekent niet dat je niet wilt.

Wanneer het niet lukt om seks met elkaar te hebben, zoek ik met mijn partner momenten om gewoon even uitgebreid met elkaar te knuffelen. Daarnaast plan ik soms echt een moment in voor intimiteit. Superromantisch? Nee, maar wel praktisch. Soms is het prima om nee te zeggen op een uitnodiging om dan vervolgens wel energie en tijd over te hebben voor mijn partner.

Login of registreer om te reageren
28-06-2019 om 13:05 uur

Ik heb gelukkig een hele lieve vriend, maar ben zeer lang zeer onzeker geweest. Was bang dat hij me zou verlaten. In het begin kreeg ik ook wel astma aanvallen tijdens de seks.

Doen nu rustiger, misschien niet zo spannend, maar eigenlijk wel intiemer.

Login of registreer om te reageren
28-06-2019 om 21:43 uur

@Pioenroos wat fijn dat jouw vriend zo begripvol is!

Een astma aanval tijdens lijkt me wel rot. Ik krijg het soms benauwd als mijn man zijn eigen gewicht niet ondersteund.

Super fijn dat jullie samen een manier hebben gevonden waarop het wel werkt voor jullie! Zolang de intimiteit er maar is :)

Login of registreer om te reageren
29-06-2019 om 17:37 uur

Wij doen het heel voorzichtig. Het accent ligt bij ons meer op intimiteit dan op prestatie en ingewikkelde toestanden.

Login of registreer om te reageren
30-06-2019 om 00:02 uur

Ook herkenbaar.

Uiteindelijk gaat het om bij elkaar zijn en om de fysieke en emotionele connectie. Ik vraag me wel af of vrouwen daar meer waarde aan hechten dan mannen. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat iedereen tevreden is. Ik heb gelukkig een man die echt een enorme knuffelbeer is.

Login of registreer om te reageren