Chronische bronchitis?

18-06-2019 om 08:01 uur

Hoi iedereen.

Mijn naam is Eline en ik ben 21 jaar oud. Ik kom oorspronkelijk uit Duitsland, maar ben ook Nederlands.

Ik ben vroeger altijd in Duitsland naar artsen geweest. Daar kreeg ik de diagnose chronische bronchitis en astma. Vroeger had ik er eigenlijk nooit echt last van wat betreft hoesten. Ik was dan alleen af en toe benauwd en moest pufjes nemen.
Maar sinds twee/drie jaren geleden is het ineens heel erg geworden.

Dit resulteert erin dat ik nu voortdurend aan het hoesten ben. Dag en nacht. Nu word ik er 's nachts niet wakker van gelukkig, maar het is wel erg hinderlijk overdag. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor anderen. Ik heb vaak periodes waarin ik iedere ochtend slijm moet overgeven.

Ik hoest voortdurend slijm op en ben op zo'n moment iets benauwder dan anders. Maar verder kan ik gewoon normaal ademen. Tijdens mijn longtesten komt ook steeds naar voren dat ik in principe genoeg adem heb.

Toen ik een longtest in Nederland deed, zei de verpleegkundige dat het in principe geen COPD kan zijn. Dit vind ik gek, omdat ik overal lees dat chronische bronchitis onder COPD zou vallen. En ik heb deze diagnose vroeger ook in Duitsland gekregen en ik kan mij ook in de symptomen herkennen, behalve in het voortdurend benauwd zijn.

Ik heb nooit gerookt en ben ook niet in een omgeving opgegroeid waar dit werd gedaan. Wel heb ik vijf jaar geleden een longembolie gehad, maar ik weet niet of dat er per se iets mee te maken heeft.

Mijn vraag is nu eigenlijk: wat heb ik dan wel?

Ik wacht op dit moment op een doorverwijsbrief naar het UMCG. Maar ik zit hier nu al jaren mee en het hoesten maakt mij voortdurend moe.

Is er misschien iemand die dit herkent?

Login of registreer om te reageren