Copd fase 4

Hallo ik heb een vraagje heb copd fase 4 maar hoef niet terug naar longarts raar of niet

Reacties

• DaantjeDaantje Gebruiker
    Als je stabiel ben, kan je huisarts je misschien begeleiden? Maar als het goed is heb je dat dan wel afgesproken toen je de laatste keer bij de longarts was?
  • angel2005angel2005 Gebruiker
    Nee er is helemaal niets afgesproken verder vind heel vreemd heb wel contact met longverpleegkundige om de drie weken omdat ik nog rook maar verder niets en ik weet dat ik moet stoppen met roken ben nu bezig met e sigaret en heb tabex
    Je kan het eens vragen bij de longverpleegkundige als je daar toch bent, hoe het nu verder gaat met de controles.
  • angel2005angel2005 Gebruiker
    Hoi daantje je begrijp me denk ik niet of ik leg het verkeerd uit ik heb via telefoon contact met verpleegkundige maar hoef helemaal niet terug te komen misschien opgegeven of zo daarom stel ik deze vraag

Je kan toch ook telefonisch aan de longverpleegkundige vragen hoe het nu verder moet dan met controles? Zij kan in je dossier zien wat de longarts geschreven heeft, of je dossier gesloten is en je terugverwezen bent naar de huisarts of dat verdere controles volgen na het stoppen met roken traject.

Lijkt me niet dat je opgegeven bent, dan heeft het ook geen zin meer om te stoppen met roken.
  • StefanieStefanie Gebruiker
    Ook ik denk dat je niet opgegeven bent, anders zou er geen contact met de longverpleegkundige zijn. Zolang je stabiel bent heeft contact met de longarts geen zin tenzij je in een slechte periode komt bv met een opname. Verdere acties zoals bijvoorbeeld de optie ventielen of transplantatie komen pas aan de orde als je niet meer rookt. Vandaar dat een longarts nu geen meerwaarde heeft. Later na het stoppen weer wel.
    Sterkte en succes.
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Gewoon aan je lvk vragen hoe het zit met de controles, soms kan de huisarts dit ook doen.
    Lijkt mij wel dat je onder controle hoort te staan, wanneer je stabiel bent zul je minder vaak hoeven te komen maar geen controle lijkt mij vreemd.
    Maar je bent niet opgegeven hoor, dat lijkt mij heel sterk.
    Sterkte en gewoon je lvk bellen of je huisarts.
  • ballingballing Gebruiker
    @Stefanie
    Waar lees jij dat @angel2005 nog rookt?
    Als dat zo is dan heb je overigens gelijk. Dan is het dweilen met de kraan open.
    #9 edited 8 juli
    In het 2e schrijven staat dat ze nog rookt balling. Wel opletten he haha. Overigens ook e-peuk ( of evt kauwgom etc ) mag niet als je voor verdere opties in aanmerking wilt komen en voor zover ik weet moet je minimaal een half jaar overal vanaf zijn.
    Ach @Stefanie. Zat ik weer te slapen. Maandagochtend! Sorry.
    Ow ow ow
    Nou nou nou!
  • MorenaMorena Gebruiker
    Man man , bij mij op de fysio zitten 2 personen met copd 4, die gewoon 2 of 3 keer per jaar naar de longarts moeten , en na de fysio , buiten een peukie opsteken !

@angel2005
    Verstandig dat, als stoppen met roken echt niet lukt, de damper (e-sigaret) een kans te geven.
    Voordeel is dat je een beetje af bent van de stopstress waardoor velen weer gaan roken. "Moeten" alleen is meestal niet voldoende.
    Wel is het verstandig om zo weinig mogelijk te roken of helemaal te stoppen want anders heeft het voor de gezondheid weinig effect.
    De gedachte: "Elke niet gerookte sigaret is winst" gaat in de praktijk niet op.
    Een ander voordeel van dampen is dat je naar eigen inzicht langzaam het nicotinegehalte kunt afbouwen waardoor de verslaving minder wordt.

Per saldo is dampen bewezen minimaal 95% minder schadelijk dan roken.
    Ikzelf ben bijna 6 jaar geleden geswitcht naar dampen en het heeft mij behoorlijk wat gezondheidswinst opgeleverd. Geen rokershoestje meer en meer adem.
    Helaas aan roken wel COPD3 overgehouden en dat is helaas onomkeerbaar.

Oh, en laat je niet van de wijs brengen door allerlei hysterische horrorverhalen in de leugenmedia over doden in de VS door vapen; Er klopt helemaal niets van, is gewoon niet waar!

• MorenaMorena Gebruiker
    Ik ben 6 jaar geleden dus wel onder dwang gestopt met roken .... werd na opname wakker , lag vastgebonden in bed met een of ander apparaat over mijn gezicht , 3 weken ziekenhuis , kreeg elke dag een pleister and that's it ... nu 6 jaar later smacht ik nog naar een peuk , ik droom er elke nacht van ...

@balling meevapen ook niet schadelijk, denk ik ???
    #16 edited 7 november
    @Morena
    Nee, niet schadelijk voor de gezondheid.
    Daar zijn uitgebreid onderzoeken naar gedaan en daaruit blijkt dat de uitgeademde damp minder schadelijke stoffen bevat dan de standaard buitenlucht.
    Dat is ook niet zo raar want het basisingrediënt van dampvloeistof is propyleenglycol.
    Dat klinkt heel chemisch maar is een goedgekeurde en onschadelijke stof met een licht antibacteriële werking.
    Het wordt veel gebruikt in luchtbehandelingsinstallaties in bv. ziekenhuizen en operatiekamers maar ook in discotheken in "rookmachines".

Klinkt heftig hoe je gestopt bent. kende die methode nog niet.
    Ja, rookverslaving is een hardnekkige.
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    Morena schreef: »
    Ik ben 6 jaar geleden dus wel onder dwang gestopt met roken .... werd na opname wakker , lag vastgebonden in bed met een of ander apparaat over mijn gezicht , 3 weken ziekenhuis , kreeg elke dag een pleister and that's it ... nu 6 jaar later smacht ik nog naar een peuk , ik droom er elke nacht van ...

IK ben 2 jaar geleden opgenomen met ernstige longontsteking. 10 dagen in het ziekenhuis gelegen en daardoor ook gestopt met roken. Ben er nog steeds blij om. Geluk bij een ongeluk. :) Heb af en toe ook nog steeds trek, maar dat gaat gauw over.
  • MorenaMorena Gebruiker
    @balling , thanks voor je antwoord !! Die methode had ik te danken aan een vorige praktokondersteunster die zei dat ik tijdens een afkickpoging met pleisters , nog wel een stuk of 5 peukies per dag erbij mocht roken ! Dat bleek dus toch niet zo'n goed plan !
    Vriendlief is gameverslaafd en die krijg ik dus echt niet naar buiten om te vapen , hoeft van mij ook niet want ik heb er geen last van .... maar idd je word zo gauw bang gemaakt door die artikelen uit de US !!
    Vriendlief mag dus rustig hier in huis doorvapen :-)
    @Morena
    Niet zo verstandig van die praktijkondersteuner.
    Als je ook nog gaat roken terwijl je bv. de hoogste dosis nicotinepleisters opplakt dan kan het gebeuren dat je daar goed ziek van kunt worden. Overdosis dus. Moet je niet doen maar je gaat er niet aan dood.
    Laat je vriend maar lekker dampen. Kan voor jouw iig. niet veel kwaad. Alles beter dan roken!

Dat bang maken werkt voortreffelijk in de VS. Na aanleiding van die zg. vape casualties en een verbod in Massachusetts is de verkoop van sigaretten weer gestegen.
    Laat dat nou net de bedoeling zijn.
  • MorenaMorena Gebruiker
    @balling ... tja ik heb intussen natuurlijk wel een andere dokter en praktijkondersteuner , maar ik ben er in elk geval zo ziek van geweest dat een week op de IC heb gelegen en daarna nog 2 weken longafdeling !!
    Ik weet niet of jij Feestboek hebt maar als je ziet wat die amerikanen daar allemaal sharen ... vapen mag niet , maar een kleuter met een jachtgeweer wel ........
    #21 edited 8 november
    @Morena
    Geen Facebook hier.
    In Amerika willen ze vapen verbieden (nou, ontmoedigen of onmogelijk maken) terwijl tabak overal beschikbaar blijft.
    Als je weet dat vapen bewezen 95% minder schadelijk is dan roken dan zie je de krankzinnigheid waarmee de discussie gevoerd wordt.
    Als mensen sterven omdat er verontreinigde drugs in illegale vloeistof zit dan is het toch logisch dat je een verbod op smaakjes wilt, toch? (not!)
    In Nederland gaat het dezelfde kant op. Ook hier pleiten longartsen voor een verbod op dampen maar hebben het nooit over een verbod op de verkoop van tabak. Raar, he?
    Het gaat om de centen zoals met alles.
    De tabaksindustrie maakt mensen ziek en de farmaceutische industrie houdt ze zolang als mogelijk in leven.
    Dat is een fantastisch verdienmodel voor beide waar niet aan getornd mag worden.
    Samen met de Overheid zijn het "Brothers in Crime".

Het is volstrekt Bah! hoe men omgaat met een product wat levensreddend kan zijn voor miljoenen mensen.
    Wat een onzin allemaal.
  • MorenaMorena Gebruiker
    @balling , ben het 300% met je eens !!
  • Oma AkkeOma Akke Gebruiker
    Stefanie schreef: »
    Wat een onzin allemaal.

Ik ben het hiermee eens!
    #25 edited 10 november
    Is natuurlijk allemaal wel leuk en aardig @Stefanie en @Oma Akke maar vertellen waarom zou misschien wat meer duidelijkheid verschaffen.
    Dan val ik in herhaling, jij ook overigens.
    Stefanie schreef: »
    Dan val ik in herhaling, jij ook overigens.

Kan niet genoeg verteld worden.
  • ReuzenkakatoeReuzenkakatoe Moderator
    De standpunten zijn duidelijk en ik hoop dat de discussie teruggaat naar de vraag waarom @angel2005 niet meer op controle hoeft.

Zelf heb ik al meerdere malen meegemaakt dat er geen vervolgafspraak gemaakt werd, zonder uitleg waarom niet. Het handigste is om de behandelaar zelf te vragen hoe het nu verder moet. Lukt dat niet, dan de receptie of een andere behandelaar vragen of zij uitsluitsel kunnen geven. Anders stopt de controle gewoon, zonder dat iemand merkt dat de patiënt niet meer komt. Mijn ervaring is dat alles soms zonder reden stopt en dan moet de patiënt het zelf weer vlot trekken.
Log in of Registreer om te reageren.