COPD door uitlaatgassen

09-07-2019 om 13:17 uur

Goedendag,
graag had ik geweten hoe om te gaan met de situatie van het oplopen van COPD door uitlaatgassen a.g.v. beroepsmatig personenvervoer. Hierdoor is het niet mogelijk meer dit beroep uit te oefenen en door een bijna-ongeluk ziek moeten melden. De arbo-arts toont begrip, maar N.B. de huisarts niet; hij is niet meegaand, toont weinig begrip en is zeer sceptisch, niet enkel over de oorzaak van de COPD, maar ook over de overgevoeligheid voor chemische substanties. Ondanks overduidelijke allergische reacties op uitlaatgassen (o.a. kikker in keel, dichte neus, hoesten) is hij van menig dat een hervatting van bovenstaand beroep een optie is (rijden in spitsuren) en is niet ontvankelijk voor m.i. logische argumentatie.
Graag uw expertise, bij voorbaat dank, hartelijke groet,
Andyyy

Login of registreer om te reageren
09-07-2019 om 19:20 uur

Volgens mij kan een longarts op het forum op afstand niet "beslissen" of je je werk wel of niet nog kunt doen. Heb je geen longarts?
Dat de arbo arts je begrijpt is al winst natuurlijk. Volgens mij, zeg ik als leek, is het slecht voor je om achter de uitlaatgassen van je voorganger(s) aan te tuffen. Anderszijds of je er COPD van krijgt weet ik niet. Zeker niet iedereen want dan zouden alle chauffeurs ziek zijn of worden.
Hoe oud ben je en heb je ooit gerookt enz?
Je kunt je longarts raad vragen en als je die niet hebt een verwijzing vragen. Succes.

Login of registreer om te reageren
09-07-2019 om 19:28 uur

Als tip wat ik doe in de auto is de circulatie zo zetten dat het in de auto blijft en geen verse uitlaatgassen naar binnen brengt. Dit scheelt mij een hoop benauwdheid (heb astma en reageer sterk op prikkels).
Wel een heel nare situatie en in ieder geval fijn dat de bedrijfsarts wel begrip toont!
Succes!

Login of registreer om te reageren
09-07-2019 om 19:29 uur

Denk dat t moeilijk te bewijzen is dat de COPD veroorzaakt is door uitlaatgassen.. Wel dat uitlaatgassen een trigger kunnen zijn voor klachten bij COPD.
Als de bedrijfsarts begrip toont, is dat fijn. Met hem/haar zul je t verdere traject moeten volgen.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
09-07-2019 om 19:39 uur
Reactie op Juno92

Als tip wat ik doe in de auto is de circulatie zo zetten dat het in de auto blijft en geen verse uitlaatgassen naar binnen brengt. Dit scheelt mij een hoop benauwdheid (heb astma en reageer sterk op prikkels).
Wel een heel nare situatie en in ieder geval fijn dat de bedrijfsarts wel begrip toont!
Succes!

Binnencirculatie is prima voor in tunnels of als je in de file staat ofzo maar niet gezond als je als beroepschauffeur veel in de auto zit. Je auto beslaat dan ook heel snel.

Login of registreer om te reageren
09-07-2019 om 23:07 uur

@Daantje wel een goede aanvulling ja! Ik doe het inderdaad in die situaties of als ik sta te wachten voor een stoplicht.

Login of registreer om te reageren
10-07-2019 om 08:58 uur

Een probleem met professioneel personenvervoer (taxi, bus etc.) is natuurlijk dat je minstens 8 uur per dag in de cabine zit, en meestal vijf dagen per week. De normale verhoudingen raken dan ernstig verstoord. Voor een chauffeur of bijrijder telt luchtvervuiling dramatisch veel zwaarder dan voor anderen. Ik begrijp die huisarts niet, maar los daarvan geldt dat de Arbo-arts de eindbeslissing neemt en dat de mening van de huisarts dan onbelangrijk is. Gewoon omdat de werkgever niets met de huisarts te maken heeft maar wel alles met de Arbo-arts, die betaald wordt door de verzekering.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
10-07-2019 om 10:11 uur

Beste Andy

Dit is met deze informatie niet sluitend te beantwoorden.
Ik begrijp dat de ARBO arts zal net als jij een aantal vragen heeft. De ARBO arts mag bij mijn weten een advies geven over het al dan niet hervatten van werkzaamheden, de huisarts of behandelend arts kan daarbij helpen/ondersteunen door vragen te verhelderen die leiden tot een oordeel in de terugkeer van werkzaamheden.
Ik krijg in ieder geval wel af en toe een aantal vragen van ARBO artsen die dan worden meegenomen in het besluit dat zij nemen samen (in overleg) met de werknemer die het aangaat.
Overgevoeligheid voor geuren en dergelijke kan passen bij een bronchiale hyperreactiviteit. COPD zonder (mee)roken in de voorgeschiedenis kan voorkomen maar kan in kaart te worden gebracht voor zover mogelijk met aanvullende onderzoeken.
Ik stel voor met je arts te bekijken wat de beste wijze is om je klachten in kaart te brengen.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
11-07-2019 om 06:09 uur

In mijn rol als Health & Safety manager voor een middelgroot chemisch bedrijf hebben wij onderzoek gedaan naar de risico's en gevolgen van dieselrook emissie op de gezondheid van medewerkers die hier beroepsmatig aan worden blootgesteld.

Buiten de acute blootstellings effecten zoals hoofdpijn en oogirritatie kwamen verontrustende chronische effecten bovendrijven zoals:

Hart en vaataandoeningen
Verhoogde kans op long- en blaaskanker
en....: ontstekingsreacties en longfunctie veranderingen die mogelijk samenhangen met astma en COPD.

Helaas moesten we een slag om de arm houden omdat er nog geen enkel wetenschappelijk bewijs bestaat dat 100% sluitend is maar er is in alle redelijk te verwachten dat jarenlange beroepsmatige blootstelling aan dieselrook COPD veroorzaken kan.

Ik wens je ontzettend veel succes

Login of registreer om te reageren
11-07-2019 om 11:43 uur

Allen bedankt voor de welgemeende tips en goede wensen.
Om een paar vragen te beantwoorden; ik ben 50 jaar, heb tot 15 jaar geleden 7 á 8 sigaretten per dag gerookt en nam tot mijn COPD-diagnose 's weekends cannabis (zónder tabak!) tot me, waar ik eigenlijk nooit last van heb gehad.

Ik reed taxibus: schoolkinderen, rolstoelers en ouderen; na mijn diagnose wilde ik me ziek melden (wat de praktijkbegeleidster ook ondersteunde, bood zelfs een attest aan indien gewenst), maar mijn werkgever haalde me over het met een nieuwe koolstoffilter en met airco nog eens te proberen. Het was wel iets beter, maar klachten als dichte neus, kikker in keel en hoesten bleven toch. Ook zat ik met een slecht gevoel mijn werk te doen, bij verkeer raampjes open en bij geen verkeer raampjes dicht (dat is toch niks als je je werk zo moet doen...). Ook airco gaf een onwelriekende geur die niet prettig was, soms een beetje hoofdpijn. Na anderhalve week heb ik bijna een ongeluk gehad: voelde me al niet goed, niet met hoofd erbij, voor me plotseling kwalmend busje, hoesten, duizelig, noodstop, bijna tegen voorligger. Dat was voor mij de beruchte druppel, dus ziek gemeld.

Een longarts heb ik (nog) niet, ben bezig dit te bewerkstelligen, net als een longfunctietest en een anti-histamine test in het ziekenhuis. Morgen heb ik nog een consult bij dezelfde huisarts (mijn 'vaste' huisarts is tot eind juli met vakantie), hij vond het eerste gesprek niet fijn verlopen en wilde een tweede gesprek. Voor het eerste gesprek waren maar 10 minuten ingepland, wat denk ik dan ook averechts werkte. Dus ik hoop morgen op meer begrip en medewerking, dat ik tenminste de testen en een longarts krijg.

Wat verder nog meespeelt zijn mijn +/- 3 jaar geleden opgelopen burn-out met tinnitus / hyperacusis (overgevoeligheid voor harde en monotone geluiden), waar ik tot mijn COPD-diagnose redelijk goed mee kon leven, maar waar ik nu weer last van krijg met symptomen als buikgevoel de hele dag door, malen, slechte nachtrust, weinig eetlust (ik viel al af door COPD), onrust, golvende steekjes onder in linkerlong, prikkelbaarheid, existentie-angst, hartkloppingen, voel mijn hart kloppen in mijn (slechte) linkeroor, druk op hoofd, hoge ademhaling, hitte-opwellingen bij schrikmomenten.

Mijn persoonlijke diagnose is COPD door CMS; 15 jaar geleden tijdens werk tussen printers gezeten, destijds is mijn (latente) astma getriggerd, dit is toen ook aangetoond na een uitgebreid longonderzoek in het ziekenhuis waardoor na eerdere ontkenning van de bedrijfsarts tóch de printers in mijn werkomgeving uiteindelijk weg moesten.
Nu dezelfde symptomen door uitlaatgassen; ook merk ik dat sinds een maand ik veel heftiger reageer op geurprikkels als niet enkel uitlaatgassen, maar ook parfums, kranten en verf, wat begint met een brandend gevoel in de neus, iets later urenlang blijvende kikker in keel en lichamelijk onwelbevinden.
Ook vind ik het zelf vreemd dat ik vrijwel meteen na mijn diagnose veel meer symptomen kreeg, terwijl ik daarvóór bijna nergens last van had... Alsof hierdoor (psychisch) een knop omging of zo...

Zo paradoxaal, CMS wordt in NL niet erkend, maar als ik 10 km verder zou wonen (Dtsl) zou dit wél erkend worden, m.i. een behoorlijk staaltje struisvogelpolitiek...

Nogmaals (bij voorbaat) dank, met hartelijke groet,
Andy

Login of registreer om te reageren
18-07-2019 om 12:40 uur

For whom it may concern,

eindelijk begrip van mijn huisarts na een gesprek van 35 minuten, waaruit een een verwijzing voor longarts / anti-histamine-test en longfunctietest voortvloeide....
Dat wachten we dan 'lijdzaam' af...

Login of registreer om te reageren