Eigen bijdrage medicijnen

17-07-2019 om 11:27 uur

Houden jullie bij wat je eigen bijdrage is op medicijnen? Ik kreeg een gepeperde rekening van mijn zorgverzekeraar en bij navraag in de apotheek werd duidelijk dat ik op de Serevent 95 euro eigen bijdrage heb. Dat vind ik fors. Ik heb even gegoogled en blijkt dat de zorgverzekeraar bepaalt hoe hoog de eigen bijdrage is. Ik was blij dat mijn eigen risico beperkt bleef dit jaar omdat ik een tweede controlebezoek aan de longarts +onderzoeken, niet hoefde, maar dat gaat nu dus geheel naar de zorgverzekeraar.
Maar krijgen jullie een gespecificeerde rekening van de zorgverzekeraar? Ik krijg alleen te zien: farmacie. Ik houd dus nu wel bij wat ik haal en op welke datum.

Login of registreer om te reageren
17-07-2019 om 11:56 uur

Ik kan online alle specificaties zien wat het medicijn kost, wat ik aan eigen risico betaal en wat is vergoed.
Kan je het ook niet online zien bij je zorgverzekering?

Login of registreer om te reageren
17-07-2019 om 12:00 uur

Nee, ik krijg een mailtje en dan moet ik inloggen (tegenwoordig met een beveiligde code) en dan zie ik staan dat ik op die datum Farmacie had. Geen specificaties, niks. Ik heb weleens een paar keer naar hen gebeld omdat het nogal schimmig overkomt, bezoek longarts in oktober kreeg ik in maar een rekening voor, dat is een half jaar later. En in het nieuwe jaar natuurlijk. Maar zij verschuilen zich dan achter het ziekenhuis die de rekening zo laat stuurt naar hen.

Login of registreer om te reageren
17-07-2019 om 12:02 uur

Eigen risico is niet hetzelfde als de eigen bijdrage.

Voor mij houdt DSW het online bij. Tot nu toe heb ik geen medicijnen met een eigen bijdrage.

Ik kan ook zien wat ik precies gehaald heb.

Login of registreer om te reageren
17-07-2019 om 12:48 uur

@Thirza oh apart. Ik kan gelukkig gewoon bij zilveren kruis inloggen en alle specificaties online bekijken. Het klopt wel dat ziekenhuizen soms heel laat rekeningen inleveren. Sterker nog afgelopen maand is pas de observatie van heideheuvel gedeclareerd van oktober en zo gaat het soms ook met doktersafspraken. Dat hangt af van de zorginstelling. Mijn huidige ziekenhuis declareert een keer in de zoveel maanden, dan zie ik een aantal afspraken van verschillende maanden staan.

@Daantje ik dacht ook eigenlijk dat ze eigen risico bedoelde, medicatie met eigen bijdrage moet ik altijd direct betalen bij de apotheek en krijg ik niet achteraf een rekening van.

Login of registreer om te reageren
17-07-2019 om 13:18 uur

Ziekenhuizen declareren per DBC en dat is doorgaans niet één afspraak maar een combinatie van een aantal polibezoeken en onderzoeken samen. Soms wordt een DBC pas na een jaar gesloten en dan gedeclareerd.

Vanaf 1 januari mag de apotheek je de eigen bijdrage niet meer in de apotheek laten betalen. Er geldt nu een maximum van 250 euro en om dat bij te houden, moet de apotheek de nota via je zorgverzekeraar laten lopen die daarna de rekening voor de eigen bijdrage naar de patiënt stuurt. Dat staat ook uitgelegd in de link.

Login of registreer om te reageren
17-07-2019 om 13:47 uur
Reactie op Daantje

Eigen risico is niet hetzelfde als de eigen bijdrage.

Voor mij houdt DSW het online bij. Tot nu toe heb ik geen medicijnen met een eigen bijdrage.

Ik kan ook zien wat ik precies gehaald heb.

Het gaat van mijn eigen risico af Daantje, ik heb het bedrag nu bijna bereikt. Normaliter bereik ik dit al eerder en dan valt het niet of minder op.

Login of registreer om te reageren
17-07-2019 om 13:49 uur

Ik heb een tijdlang een eigen bijdrage op de Xyzal moeten betalen, omdat ik de generieke meekreeg van mijn apo maar die werken bij mij niet. Toen ik de dokter op het recept heb laten zetten dat ik toch echt de Xyzal moet krijgen, was het afgelopen. Dus dat valt m.i. onder eigen bijdrage.

Login of registreer om te reageren
17-07-2019 om 13:50 uur
Reactie op Daantje

Eigen risico is niet hetzelfde als de eigen bijdrage.

Voor mij houdt DSW het online bij. Tot nu toe heb ik geen medicijnen met een eigen bijdrage.

Ik kan ook zien wat ik precies gehaald heb.

Kijk maar Daantje:

Voor veel geneesmiddelen die geregistreerd en opgenomen zijn in het GVS hoeft een verzekerde niet te betalen. Deze worden volledig vergoed door de zorgverzekeraar. In enkele gevallen moet een verzekerde toch (bij)betalen voor een geneesmiddel. Dit is het geval als:

voor het geneesmiddel een vergoedingslimiet geldt;
de zorgverzekeraar een preferentiebeleid heeft en gekozen wordt voor een ander, vrijwel identiek, geneesmiddel;
als het eigen risico nog van toepassing is.
bron: Zorginstituutnederland.nl

Login of registreer om te reageren
17-07-2019 om 14:26 uur
Reactie op Thirza

Nee, ik krijg een mailtje en dan moet ik inloggen (tegenwoordig met een beveiligde code) en dan zie ik staan dat ik op die datum Farmacie had. Geen specificaties, niks. Ik heb weleens een paar keer naar hen gebeld omdat het nogal schimmig overkomt, bezoek longarts in oktober kreeg ik in maar een rekening voor, dat is een half jaar later. En in het nieuwe jaar natuurlijk. Maar zij verschuilen zich dan achter het ziekenhuis die de rekening zo laat stuurt naar hen.

Als t goed is staat er dan nog een regel om op te klikken voor ( zorg ) details. Ook bij ziekenhuis of opnames. Een ziekenhuis mag wettelijk tot max 3 jaar na behandeling of DBC declareren. Het wordt door de zorgverzekeraar wel altijd weggeboekt bij het jaar waar het bij hoort.

Login of registreer om te reageren