Vraagje over astma klachten

17-07-2019 om 19:23 uur

Hoi.

Heel groot gedeelte van mijn leven wel last van hoesten gehad. Niet benauwdheid..of dat denk ik on iedergeval.

5 jaar terug naar ziekenhuis gegaan voor longfunctie test en heel de mikmak kwam chronische astma uit... ging er naar toe omdat mij gevoel nog was extreem hoesten van een maand of meer met een nasleep van maanden kuchen.. misschien 2 weken tot een maand amper iets. En dan gingen we weer van voor af aan. Bloed onderzoek en schrapen gaf geen allergie aan. Ik heb alleen.. waarschijnlijk kon ik het niet accepteren.. niks met de diagnose gedaan. Maar ik merk gewoon dat het voor mij gevoel ieder jaar slechter gaat. Langer hoest periodes gevolgt met lange tijd kuchen.

Ik ben ook heel snel mijn conditie kwijt als ik stop met sporten en opbouw duurt voor mij gevoel langer dan een gemiddeld mens..

Ik heb sinds 2 weken terug bunosidin inhaler (eerste keer dat ik echt aan de medicatie gaat)gekregen en ik denk pas sinds 3 dagen dat het begint te werken(denk ik). Hoest/kuch nog 3 x per dag. En 3x onderdruk ik het. Mijn gevoel zegt ook dat het lange na kuchen meer door beschadiging komt na zo lange tijd extreem hoesten, dan dat het de inhaler is..

Mijn vraag. Herken mensen deze vorm van astma? Is astma ook heel veranderlijk? En kan een inhaler je klachten helemaal wegnemen of is het meer verminderen? Hoelang duurt het voor het werkt? Kan benauwdheid ook een soort ongemerkt gaan? Hoor wel eens dat mensen nog geen eens door hadden dat ze benauwd waren tot ze een kort werkende luchtweg verwijder gebruikten?

Sorry voor al deze vragen.. maar ik zoek gewoon herkenning.. voel me hierbij best alleen..

Alvast bedankt.

Btw ADD dyslectisch.. dus vergeet me zinsbouw en alle fouten erbij.. hehe.

Login of registreer om te reageren
17-07-2019 om 19:52 uur

Hee,

Ik hoest ook voornamelijk bij astma klachten.

Astma is enorm veranderlijk en kan elke dag, zelfs elk uur anders zijn. Het hangt ook af hoe sterk je op prikkels reageert en van welke prikkels je last hebt. Dit kunnen allergische prikkels zijn, maar in jouw geval zeer waarschijnlijk niet. En niet-allergische prikkels, zoals deo, parfum, uitlaatgassen, sigarettenrook, barbecuerook, houtkachels, weersveranderingen, vocht, etc. De kunst is om uit te vinden wat jouw triggers zijn en te die te vermijden indien mogelijk.

Budesonide is een cortico en het duurt zeker een aantal weken voordat het middel optimaal werkt en je longen beschermt.

Benauwdheid kan zeker ongemerkt gaan. Het kan langzaam steeds erger worden en zo merk je het eigenlijk niet echt tot je ineens weet lucht krijgt. En benauwdheid kan plotseling heel heftig ontstaan, dit maakt het niet makkelijk en astma kent veel symptomen en is bij iedereen weer anders.

Ik zou zeggen lees kriskras (ik heb ook ADD) door het forum en je vindt denk ik heel veel antwoorden. Je bent zeker niet alleen en met jou nog velen anderen.

Login of registreer om te reageren
06-08-2019 om 18:34 uur

Zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met luchtzuiveraar die tevens koelt

Login of registreer om te reageren
06-08-2019 om 18:51 uur
Reactie op Nelhofman

Zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met luchtzuiveraar die tevens koelt

Dan zou ik even een nieuw topic openen met deze vraag, zelf heb ik er geen ervaring mee, helemaal niet met luchtzuiverende apparatuur.

Login of registreer om te reageren
08-08-2019 om 19:59 uur

Hoi Delano,

Mijn astma bestaat ook voor 99% uit hoesten (ik heb inmiddels 1x een benauwdheidsaanval gehad, dus ik kan niet meer zeggen 100%...). Duurde een redelijke poos tot mijn huisarts met me bij astma uitkwam, omdat hoesten zo'n lekker duidelijke klacht is. In het engels noemen ze het "cough variant asthma".

De truc voor mij is om voldoende corticosteroïden (beclometason in mijn geval) binnen te krijgen, zodat de longen beschermd zijn en niet worden getriggerd door velerlei invloeden van buitenaf.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Login of registreer om te reageren