Kortademigheid

25-07-2019 om 08:59 uur

Rond 20 maart 2019 heeft mijn zoontje van 8 jaar een longontsteking gehad en heeft hiervoor antibiotica gehad. Het valt me op dat hij sindsdien behoorlijk kortademig is geworden. Ook is hij snel moe en klaagt veel over buikpijn. Met deze klachten ben ik uiteindelijk bij de kinderarts beland. Er is uitgebreid bloed getest (vitamine D, B12, algemeen bloedbeeld, schildklier, ziekte van lyme, q koorts, etc. Niets is hier uitgekomen. Ook ontlastingsonderzoek was goed. Buikecho was goed. 2x Thorax foto van longen gemaakt, niets uitgekomen. Ook longfunctie test gedaan en die was goed. Bij fysio geweest voor inspanningstest, die was natuurlijk niet goed. Ik heb kinderarts gevraagd of de kortademigheid, etc naweeën van een longontsteking kunnen zijn. De arts wist hier geen antwoord op. Nu moet ik naar fysio, maar mijn kind voetbalde vroeger uren achter elkaar zonder problemen. Hij heeft veel allergieën: noten-, steenfruit- ,huistofmijt-, boompollen- en graspollenallergie. Ook heeft hij last van eczeem af en toe. Er zit verder geen astma in de familie. Mijn vraag is dus eigenlijk: kan die kortademigheid een overblijfsel zijn van de longontsteking?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-07-2019 om 13:35 uur

beste Tijmen2007,
gezien het normale longfunctieonderzoek en de longfoto's die geen afwijkingen laten zien lijkt dat niet direct waarschijnlijk. Het is wel bekend dat je na een longontsteking echt nog lang klachten kan hebben, maar je ziet het dan toch ook wel verbeteren in de maanden erna.
In een zeldzaam geval kan een 'gewone' infectie wel longproblemen uitlokken, maar vaak zie je daarvoor aanwijzingen op de foto of bij het longfunctieonderzoek. Ik denk dat het belangrijk is om de kortademigheid die u bij hem ziet te laten objectiveren door een fysiotherapeut of met hulp van een inspanningstest, zodat duidelijk wordt of het echt afwijkend is wat er gebeurt; zo nodig kan dan nog aanvullend onderzoek gedaan worden.

veel succes!

Login of registreer om te reageren