Astma aanval spoed

26-07-2019 om 17:40 uur

Hallo,

Met de hitte, 40 graden in België, kreeg ik gisteren een astma aanval. Ik was heel benauwd, pijn op de borst, en hoestbuien. De mensen om me heen hebben ambulance gebeld en die hebben de MUG gebeld. Mijn saturatie was goed en de arts hoorde geen piepen.
Kan je een aanval krijgen waarbij je niet piept en dat snel ademen is dat dan hyperventileren? Ik lijk dan ook even 'weg' te gaan en heb het gevoel dat mijn keel toe gaat. Er zijn momenten dat het niet lukt om in te ademen en dat adem precies stil staat. Heel eng.
Ook vandaag weer hetzelfde gehad maar heb het met de puffers onder controle gekregen.
Herkennen jullie dit? Ik vond het heel eng.

Login of registreer om te reageren
26-07-2019 om 19:30 uur

Wel gisteren had ik ook geen slijmen, vandaag wel. De arts gisteren vroeg of er mensen in mijn omgeving ziek waren en 2ei dat ik op koorts of zo moest letten. Had het gevoel dat ik weer maar half serieus genomen werd. Langs de andere kant was de MUG wel geroepen. Snap het allemaal niet goed.

Login of registreer om te reageren
26-07-2019 om 23:54 uur

Ja je kan een aanval hebben waarbij je niet piept, dit is bij mij altijd het geval eigenlijk. Snelle ademhaling kan hyperventileren zijn, maar hoeft niet.
Als je het met puffers onder controle krijgt is het geen hyperventileren btw over het algemeen.
Ik heb bij flinke aanvallen wel dat ik als gevolg daarvan onbewust ga hyperventileren en als de aanval dan rustiger is, is het hyperventileren ook rustiger vaak.

Login of registreer om te reageren
27-07-2019 om 09:18 uur

Wel ja ze komen altijd direct met een zakje maar donderdag had ik het gevoel daar nog meer benauwd mee te krijgen. Vrijdag bij aanval geen zakje gebruikt en ook met intervallen snel geademd en het is met de puffers doorgegaan..

Login of registreer om te reageren
27-07-2019 om 10:16 uur

Ik piep ook niet. Ik krijg het gevoel dat mijn luchtpijp dichtklapt gedeeltelijk, een enorme druk om mijn borst en ik moet veel hoesten, maar er komt dan geen slijm. Bij inhalatie van Ventolin merk ik dat ik veel korter kan inhaleren. Vaak pas na uren trekt het benauwde gevoel langzaam weg en kan ik beginnen met slijm weghoesten, meestal na de 2e keer inhalatie Ventolin na 4 uren. Het is een stereotiep dat in stand wordt gehouden terwijl veel astmapatiënten aangeven dit zo niet te hebben.

Login of registreer om te reageren
27-07-2019 om 11:47 uur

Wat een nare ervaring voor je @louiseke! Hopelijk gaat t wat beter nu?
Ook ik piep niet hoor als ik een aanval heb.. Vind t ook bijzonder dat hyperventilatie dan als argument aangedragen wordt.. Saturatiemeting en n bloedgas geven wel n objectief beeld. In zo n situatie is t zeer akelig om te moeten vechten om n juiste interpretatie van je klachten. Denk dat velen hier ervaring mee hebben, voor mij ligt op dit gebied wel wat 'oud zeer' iig..
Sterkte hoor!

Login of registreer om te reageren
27-07-2019 om 14:53 uur

@Milly nu gaat het beter. Het is hier afgekoeld en heeft geregend maar moe moe moe....
Vind het wel confronterend. Meestal niet veel last en dan bam weet je ineens dat je niet gezond bent

Login of registreer om te reageren
27-07-2019 om 14:53 uur
Reactie op louiseke

Maar saturatie is altijd goed...Kan dat?

Mijn longarts zegt altijd dat saturatie niet alles zegt; sommige mensen zijn erg benauwd en hebben toch een saturatie van 97, anderen hebben een saturatie van 85 en nergens last van.

Het vervelende is dat artsen die jou niet kennen vaak wel blindvaren op saturatie, waardoor je nog wel eens een verkeerde diagnose krijgt (bijv dat je hyperventileert).

Login of registreer om te reageren
27-07-2019 om 15:02 uur

Ja hoor je kan altijd een goede saturatie hebben. Die heb ik vaak ook tot gister. Maar vaak met bloedgas prikken komt daar een werkelijke saturatie uit die veel lager is.
Maar zoals purple zegt, saturatie zegt niks over benauwd zijn!

Login of registreer om te reageren
27-07-2019 om 15:24 uur

Ja ik zie wel altijd 1ndere artsen in dat ziekenhuis..

Login of registreer om te reageren