Bronchiectasieen

05-08-2019 om 09:44 uur

Gebruik nu meer dan 2 jaar azitromycine als onderhoudsmiddel. Hier reageer ik goed op en heb bijna geen infecties meer gehad. Nu is mijn vraag..... Hoe lang mag je deze medicatie gebruiken?
Met vriendelijke groet.

Login of registreer om te reageren
05-08-2019 om 11:49 uur

Fijn dat het zo goed helpt! Mijn zoon slikt het al bijna 10 jaar. Ik ken meer mensen die het al zo lang slikken.

Login of registreer om te reageren
05-08-2019 om 13:23 uur

En toch wil m'n (nieuwe) longarts dat ik er mee ga stoppen. Hij gaf als reden op dat; "Dat ik helemaal geen infectie meer heb gehad(komt volgens mij dus door de azitromycine) en hij is bang voor bijwerkingen".
Ben bang dat als ik stop weer infecties krijg en de longziekte weer verder gaat.
Iemand ervaring met het stoppen?

Login of registreer om te reageren
05-08-2019 om 13:32 uur

Op zich snap ik zowel jou als je longarts wel. Een vriendin van me had claritromycine in onderhoud voor astma en is gestopt en dat bleef goed gaan:)
Zelf heb ik azitromycine in onderhoud voor mijn astma om het stabieler te krijgen.
Bespreek je zorgen met je longarts en mij lijkt het als je het probeert en toch niet werkt dat je het middel weer op kan pakken toch?

Login of registreer om te reageren
05-08-2019 om 14:30 uur
Reactie op Marrepietje

En toch wil m'n (nieuwe) longarts dat ik er mee ga stoppen. Hij gaf als reden op dat; "Dat ik helemaal geen infectie meer heb gehad(komt volgens mij dus door de azitromycine) en hij is bang voor bijwerkingen".
Ben bang dat als ik stop weer infecties krijg en de longziekte weer verder gaat.
Iemand ervaring met het stoppen?

Ow. Wacht even. Nieuwe artsen, nieuwe wetten. De zithro wordt inderdaad gegeven als preventief middel en het lijkt erop of het de ontstekingen remt.
Wat bedoelt hij met bijwerkingen? Bedoelt hij het gevaar van resistentie?

Ik heb ervaring met stoppen ja, omdat ik het zelf stopgezet heb omdat ik er hartritmestoornissen van kreeg. Ik heb het ruim 2 jaar geslikt. Ik was daarvoor besmet met een Pseudomonas bacterie, en die is tot op heden ( nu 4/5 jaar later) nog niet teruggekeerd. Mijn astma werd daarna iets onrustiger helaas.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
07-08-2019 om 10:33 uur

beste
azitromycine kan in principe langdurig gegeven worden. in zeldzame gevallen kunnen er hartgeleidingsproblemen ontstaan vooral in combinatie met andere medicijnen maar dat manifesteert zich in het begin en is de reden dat er meestal een ecg wordt gemaakt bij start behandeling. het gaat wel om een antibioticum en daarmee proberen we zo zuinig mogelijk te zijn om resistentie te voorkomen bij bacterien. In Nederland doen we dat heel goed. het is dus zeker goed om eens te stoppen om te kijken of inmiddels de toestand zodanig is dat je het middel niet meer nodig hebt. blijken klachten terug te komen zal worden gestraeefd naar een zo laag moigelijek onderhoudsdosis die de situatie goed houdt.

Login of registreer om te reageren
07-08-2019 om 10:47 uur

Longarts was inderdaad bang voor resistentie. Maar was ook bang voor hartkloppingen en doofheid, waar ik tot nu toe geen last van heb gehad.

Maar ben toch gestopt om te kijken wat het zal doen met mij.
Binnen een week zat er weer een infectie, heel erg hoesten met sputum en pijn op de borst.
Na 2 nachten niet geslapen te hebben en overdag niet goed kon functioneren....
ben ik gewoon weer begonnen, helaas-pindakaas.
Wel benieuwd wat de longarts er van gaat vinden.

Login of registreer om te reageren
07-08-2019 om 10:58 uur

Jammer dat stoppen niet ging:( maar goed dat je het hebt geprobeerd!
Ik ben ook benieuwd wat je longarts erop te zeggen heeft.

Login of registreer om te reageren
07-08-2019 om 12:25 uur
Reactie op Longarts Luuk Willems

beste
azitromycine kan in principe langdurig gegeven worden. in zeldzame gevallen kunnen er hartgeleidingsproblemen ontstaan vooral in combinatie met andere medicijnen maar dat manifesteert zich in het begin en is de reden dat er meestal een ecg wordt gemaakt bij start behandeling. het gaat wel om een antibioticum en daarmee proberen we zo zuinig mogelijk te zijn om resistentie te voorkomen bij bacterien. In Nederland doen we dat heel goed. het is dus zeker goed om eens te stoppen om te kijken of inmiddels de toestand zodanig is dat je het middel niet meer nodig hebt. blijken klachten terug te komen zal worden gestraeefd naar een zo laag moigelijek onderhoudsdosis die de situatie goed houdt.

Beste Luuk,
Bedankt voor u reactie.
Na het stoppen zat er binnen een week alweer een infectie.

Loop ook bij een MDL-arts, waar ik ook deze week op consult ben geweest.
Ook hij zag en hoorde, veel hoesten, dat het niet zo goed ging zonder de azitromycine.
Gebruik ook al redelijke lang tijd 160 mg, per dag, nexium (esomeprazol).
MDL-arts vertelde dat hij mij sowieso wilde opereren aan m'n middenrifbreuk....
maar gaat nu eerst in overleg met de Longarts.
MDL-arts neemt contact met mij op. Dus afwachten.
Maar ben, na het consult van mdl-arts, die zelfde avond toch weer begonnen met mijn onderhoudsdosis(250mg, 3 keer per week). En het gaat nu ook gelijk een stuk beter.

Ben benieuwd....

Login of registreer om te reageren