Astma aanvallen tijdens zwemmen

25-08-2019 om 00:20 uur

Hoi!

Ik denk dat ik het wel een beetje kan raden allemaal, maar ik ben een waterrat pur sang dus wie weet heeft er toch iemand tips.

Dit seizoen ben ik elk vrij moment wel te vinden aan een meertje / op een strand(je). Ik merk alleen dat zodra ik in het water lig ik kortademig word.

Ik denk dat het een combinatie is van het koude water waarbij je hartslag en ademhaling sowieso al sneller gaan en de activiteit op zich.

Heeft er iemand tips? Ik heb al geprobeerd om rustiger te wennen aan het koude water, eerst een paar minuutjes te wachten tot ik echt ging zwemmen. Alles resulteert in maximaal 5 minuten zwemmen en dan van mensen om me heen horen: 'Gaat het?? Astma he?'

Men ziet en hoort het ook aan me.

Ik baal als een stekker, want ik ben gek op zwemmen en zwembaden zijn voor mij echt niet te doen.

Login of registreer om te reageren
25-08-2019 om 06:31 uur

Hi Soosh,

Wat lastig, zeker wanner je zo van zwemmen houdt.
Je zwemt vooral buiten begrijp ik?

Sinds ik een keer in het water behoorlijk benauwd/ hoge hartslag had gekregen, ben ik een stuk voorzichtiger. Normaal gesproken wacht ik 'gewoon' tot het weer voorbij is, maar in het water is het toch anders..

Dat was (inderdaad) koud water en binnen. Maar ik ben vaak op buitenterreinen met ook een zwembad of natuurwater. Soms lukt het zwemmen wel als ik genoeg ben opgewarmd ( want na een sauna heb ik geen problemen, vreemd genoeg ). Meestal wacht ik echter tot de avond. Zo rond zes zeven uur is het buiten vaak genoeg afgekoeld en is de overgang niet zo groot. Waar het overdag een stapje water in, water uit, water in is. En dan toch maar niet zwemmen omdat ik het voel misgaan, kan ik 's avonds gewoon in één keer een duik nemen zoals ik gewend was. Oke, soms moet ik er na twee baantjes weer uit omdat ik het alweer te koud krijg, maar dan heb ik toch gezwommen.

Alle goeds,
Belle ( ex-midwinter-lekker-in-de-Noordzee-zwemmer)

Login of registreer om te reageren
25-08-2019 om 08:41 uur

Ik heb geleerd inderdaad rustig wennen en de druk op je longen doet ook wat met je en wellicht nog rustiger aan doen dan je al deed? Doe alsof je een omaatje bent van 100 en ga op dat tempo zwemmen. Op je rug zwemmen is fijner voor je longen dan op je buik zwemmen bijvoorbeeld. Ik moet echt enorm rustig aandoen en ben zelf op een slurf gaan zitten om dan maar zo te kunnen zwemmen, want gewoon lukte mij het niet. En ik was te competitief en deed voor mezelf een wedstrijdje met de ander waardoor ik enorm aan het hijgen was hahaha en heb dat echt moeten afleren. Ik heb er een hekel aan om langzaam te zwemmen, toch merk ik dat dat me meer brengt en meer rust tussen de slagen in, want die kracht gaat nog wel even door.

Hoop dat je er iets aan hebt!

Login of registreer om te reageren
25-08-2019 om 08:57 uur

De dochter van een collega had enorme problemen met zwemles door de kou. Van alles geprobeerd, wetsuit en alles maar uiteindelijk hielp het haar om vooraf warme thee te drinken.

Login of registreer om te reageren
25-08-2019 om 09:01 uur

Ik merk ook met zwemmen in een zwembad dat mijn longen in elkaar gedrukt worden dan ademt het voor mij ook al een stuk moeilijker omdat het in een zwembad ook zo benauwd ben met als gevolg dat ik dan na 2 baantjes al helemaal uitgeput ben.

Login of registreer om te reageren
25-08-2019 om 11:22 uur

Dankjulliewel voor de reacties en het meedenken.

Vandaag is mijn menstruatie begonnen, dat zal ook absoluut meegespeeld hebben. Wat hebben we toch een mazzel met al die hormonen.

Vandaag voor dood op de bank. Alles doet zeer, longen gaan niet lekker.. morgen weer een nieuwe dag.

Login of registreer om te reageren
26-08-2019 om 08:06 uur

Mijn zoon heeft ook astma en die redt het zwemmen zonder puf vooraf helemaal niet. Inmiddels neemt hij als we weten dat hij gaat zwemmen iedere 3 uur 4 puffs en hij redt het dan maximaal een uurtje. Dit is in een chloorzwembad. Bij een meertje of bij zee ook iedere 3 uur 4 puffs en dat redt hij dan 2 uurtjes. De rest van de dag kan hij helemaal niks meer, dan hangt hij doodmoe en benauwd op de bank.
Zonder puffs vooraf slaan zijn longen direct dicht. (Hij heeft ook geen zwemdiploma).
Behalve het puffen, afhankelijk wat jij mag van je arts heb ik geen tips voor je sorry.

Login of registreer om te reageren
26-08-2019 om 11:38 uur

@Soosh, ik denk ff mee. Ik lees dat je al geprobeerd hebt om te wennen aan het water. Misschien helpt het om je eerst een beetje op te warmen voordat je gaat zwemmen. Beetje zwaaien met de armen en benen. :)

Sterkte met het buikie. :)

Login of registreer om te reageren
26-08-2019 om 11:48 uur

Ik heb eigenlijk niet echt pufjes die ik neem van te voren. Ik heb mijn ultibro en mijn foster aerosol voor dagelijks. Ik heb voor 'nood' ook nog een poederinhalatie van Foster, Nexthaler. Dat zou ik eventueel kunnen doen, maar ik ben al slecht met medicijnen op tijd nemen, laat staan dat ik het onthou om vooraf te doen!

Gister echt een mega rotdag gehad, vandaag houd ook niet over. Vandaag de hele dag werken, dus ik probeer me maar niet druk te maken als het niet nodig is. Gelukkig heb ik een top werkgever!

Ik zal nog es nadenken over wat er nou precies gebeurd met dat zwemmen specifiek, waardoor ik zo snel in een aanval terecht kom.

@Mamv2 wat heftig voor je kleine man, zeg! Oneerlijke rotwereld vind ik het soms.

@Anna50 thanks meis, deze keer valt het ff niet mee.. gelukkig gebeurd me dat eens per 3 a 4 maanden een keer. Dat het echt rot is.

@Daantje kopje thee is nog nooit iemand slechter van geworden! Ik kan het een keer proberen ;)

Login of registreer om te reageren
26-08-2019 om 11:48 uur

Ik kan niet eens meer in bad, dan krijg ik al zo'n enorme druk op borstkast en benauwd, nu is alleen het klimmen erin al niet te doen meer maar bij wijze van.
Ik denk dat zwemmen nog zwaarder is en ligt missch ook net in welke periode, als je je goed voelt en stabiel gaat t missch beter

Login of registreer om te reageren