's Nachts pijn en ademnood

29-08-2019 om 08:59 uur

Dag,

Sinds heel kort zit ik op dit forum. Ik ben een vrouw van 45 jaar, heel gezond, geen medicijnen en eigenlijk kom ik nooit bij de dokter. Gezond gewicht, niet rokend, beweeg wel, sport niet, zit lekker in mijn vel, leuke man,. wel levendig leven met 4 tienerkinderen, werk en vrijwilligerswerk, familie. Maar ik voel me niet vaak opgejaagd of gestressd, soms wel.

Ongeveer 6 weken geleden kreeg ik links spierpijnachtige klachten: in de arm, bij de borst, tussen schouderbladen, pijn bij ademhaling. Paracetamol bood uitkomst. Ik dacht: dat komt van de airco die op mijn werk links van mij stevig aanstond. Dat duurde een week. Het ging wat beter. Tot ik het op een gegeven moment heel benauwd kreeg en heel veel pijn, wat elkaar versterkte. Ik had geen paracetamol bij de hand en van omstanders kreeg ik paracetamol en omstanders belden de ambulance.
Resultaat: prima hart en ook geen longembolie. Niets levensbedreigends, dus weer met de auto naar huis. Op later moment fietstest gedaan en echo gehad: een goed hart.

Inmiddels ben ik 4 weken op vakantie geweest. De spierpijn is verdwenen. Maar 's nachts word ik altijd rond 3 uur wakker van pijn en pijnlijk ademhalen. Ik heb dan links plaatselijk stekende pijn bij long/ribben/middenrif, de plek verschilt wat per keer, maar zit wel altijd links en in dezelfde buurt. Ik kan dan niet diep ademhalen/nauwelijks ademhalen. Wanneer ik naast mijn bed ga staan, kan ik na 2-3 ademhalingen weer normaal ademhalen en is de pijn zo goed als helemaal verdwenen. De rest van de nacht slaap ik dan redelijk, maar maak me wat zorgen.

Ik ben na de fietstest, vorige week, naar de huisarts geweest, die overigens heel kundig is. Hij vertelde dat het mogelijk een gevolg is van een blokkade in de wervelkolom (er stond thoracale blokkade), ook het woord hyperventilatie is gevallen. Nu ben ik daarom vooralsnog eenmaal bij fysiotherapeut geweest en die heeft wat losgemaakt en oefeningen gegeven. Toch ben ik er niet helemaal gerust op dat dat het is. Maar wat zou het dan wel kunnen zijn?

Login of registreer om te reageren
30-08-2019 om 07:34 uur

Beste Juliet,

Gelukkig ben je gezond en heb je een deskundige huisarts. Ook is een longembolie uitgesloten en is je hart gezond.
Wij raden je aan om even af te wachten of de pijn wegblijft na de behandeling(en) en de oefeningen van de fysiotherapeut. Je vraag doorsturen naar een longarts heeft vooralsnog weinig zin. Als je ongerust blijft bespreek het met je huisarts. Deze kan goed beoordelen of verder onderzoek nodig is.

Wij hopen dat de oefeningen gaan helpen en je snel van de klachten af bent.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren