Nieuw (astma)

01-09-2019 om 21:52 uur

Hoi,
Ik heb 4 jaar geleden de diagnose ernstige inspanning astma en astma gekregen. Achteraf gezien heb ik altijd al enorm veel last gehad van mijn longen bij het sporten. Ik dacht alleen dat het scherpe branderige gevoel en benauwdheid bij het sporten hoorde. Ik heb autisme dus misschien heb ik de mensen, die zeiden dat ze van sporten "dood" gingen iets te letterlijk genomen en hierdoor dacht ik dus dat het normaal was om mij zo slecht te voelen na het sporten. Echter heb ik aanvallen van minimaal 2 tot 3 dagen na het sporten en kwam/kom ik hier vaak pas een half uur na de inspanning achter. Ik ben pas naar mijn huisarts gegaan toen buiten het sporten mijn longen ook steeds achteruit gingen, dit is nu 4 jaar geleden. Helaas heb ik het idee dat mijn astma niet serieus genomen word. 4 jaar geleden moest ik meer gaan bewegen en afvallen, nu ben ik 35 kilo kwijt en loop ik dagelijks minstens 1 tot 2 uur met mijn hondjes. Ik hoest bijna dagelijks heel de dag door dikke proppen slijm op, wat mijn stem ook kapot maakt, waardoor het op sommige dagen moeilijk is om te praten. Als ik langs lemand loop die rookt, al adem ik maar een ini mini deel in(probeer ook mn adem in te houden) begin ik vrijwel meteen weer bergen slijm op te hoesten en is de rest van de dag verpest omdat ik dan totaal geen puf meer heb. Ik heb een tijdje een puffer gehad waarna ik 2 maanden geen echte klachten gehad heb, maar ineens was deze niet meer leverbaar en gingen mijn longen abrupt weer achteruit. Vooral vochtig weer verslechterd mijn Astma, het voelt dan ook alsof mijn longen zich gevuld hebben met vocht. Ik ben vaak terug naar de huisarts gegaan, maar dan krijg ik eigenlijk meer een reactie im de trant van tja jammer dan en word ik vervolgens weer naar huis gestuurd. Toen ik vorig jaar ergens aan geopereerd moest worden vond de verpleging het ook raar dat ik geen astma plan of een longarts had. Mijn longen waren voor mijn doen toen best goed maar toch zat ik op het randje dat ze mij eigenlijk zuurstof bij wilde geven, maar ik vond dit niet nodig aangezien het een van de weinige betere dagen waren. Ik heb ook een apparaat om zuurstof te laten en deze zit geregeld onder de 80% soms zelfs op 70. Een van de redenen dat de huisarts volgens mij, mij niet serieus neemt is omdat ik niet piep. Als ik adem knettert en rocheld het hoorbaar wanneer ik veel last heb, het lijkt dan net op knettersnoep maar dan harder. Ik heb nu door onze wispelturige zomer, zoveel last dat ik overdag bij slaap, terwijl ik nog nooit meer dan 4 a 5 uur per nacht heb geslapen. Zelfs om iets grappigs lachen triggerd een vreselijk pijnlijke hoestbui. Ik weet niet goed meer wat ik er mee moet, aangezien ik pas 22 ben, last heb van autisme en angstoornissen etc en al redelijk wat keren naar de huisarts geweest ben en het dus niks uit maakt..

Login of registreer om te reageren
01-09-2019 om 22:16 uur

@jake welkom hier. Het klinkt alsof jouw huisarts je helemaal niet serieus neemt. Ik zou een doorverwijzing naar een longarts eisen. Zolang je verzoek binnen redelijkheid valt, moet jouw huisarts je gewoon doorverwijzen naar een longarts. Doet hij dit niet, dan kan je een second opinion vragen. Ik snap dat met autisme en angst best lastig kan zijn, maar kom voor jezelf op! Het gaat om jouw gezondheid. Als je het lastig om het gesprek aan te gaan met de huisarts neem dan iemand mee die je kan bijstaan.

Login of registreer om te reageren