prednisolon

02-09-2019 om 13:14 uur

Buiten mjn puffers Berodual tot 6 x daags en Foster en rupatardine gebruik ik af en toe eenmalig 10 of 15mg prednisolon om een tijdelijk verergering van benauwdheid op te heffen. .ondanks dat ik dan niet verkouden ben of een ontsteking heb, ook niet hoesten of slijmvorming. Is het aanvaardbaar om zo af en toe eenmalig prednisolon te nemen. Normaal heb ik de prednislon voor een stootkuur. Bedankt voor een reactie.

Login of registreer om te reageren
02-09-2019 om 13:42 uur

als dit in overleg is met je arts lijkt me dit goed.

Login of registreer om te reageren
02-09-2019 om 21:19 uur

Nooit geweten dat dit zo gedaan wordt. Helpt dat als je maar 1x zo weinig neemt?

Login of registreer om te reageren
03-09-2019 om 06:42 uur
Reactie op Stefanie

Nooit geweten dat dit zo gedaan wordt. Helpt dat als je maar 1x zo weinig neemt?

Bij een heftige allergische reactie neem ik ook prednisolon, en dan werkt het al na 1 tabletje (neem wel 30)
bij mij werkt het niet bij onrustig astma zoals bij verkoudheid

Login of registreer om te reageren
03-09-2019 om 10:09 uur

Oke wist niet dat je bij 1x ook al baat kon hebben. Ik het zh aan t infuus kreeg ik wel 80 ineens maar dat is dan toch anders. Goed om te weten dit.

Login of registreer om te reageren
03-09-2019 om 11:22 uur
Reactie op Stefanie

Oke wist niet dat je bij 1x ook al baat kon hebben. Ik het zh aan t infuus kreeg ik wel 80 ineens maar dat is dan toch anders. Goed om te weten dit.

Maar om 10 of 15 mg te nemen omdat je dan t idee hebt dat je je wat fijner voelt lijkt me niet de beste oplossing.
Wel als t op advies van de arts is.

Login of registreer om te reageren
03-09-2019 om 11:46 uur

Lijkt me ook wat weinig om 1 malig van op te knappen maar als t helpt en de arts het geeft dan is het fijn.

Login of registreer om te reageren
03-09-2019 om 13:24 uur

Ik heb ook pred in huis omdat ik een vorm van hereditair oedeem heb. Ik kreeg voorheen voor 3 dagen Celestone, maar die tabletten zijn helaas uit de handel. Nu heb ik prednisolon, maar ik moet het dan minimaal wel 3 dagen innemen (10 mg 2 x daags)

Er was ooit een reactie van iemand die zei dat een arts in Duitsland tegen haar had gezegd dat doseringen in Nederland vaak te hoog zouden zijn. Je kon ook volstaan met lager. Maar ik kon die posting niet meer vinden. Ik weet ook niet of dit waar is. Ik zie artsen altijd heel zorgvuldig Prednison voorschrijven.

Login of registreer om te reageren
03-09-2019 om 13:41 uur

Mijn longarts zegt altijd bij een echte exacerbatie van astma en/of copd , is echt een stootkuur nodig van minstens 30 mg nodig liefst 7 tot 10 dagen, anders kun je net zo goed niks nemen..
Bij een allergische reactie kun je minder lang nemen maar meestal wel 30 mg
Bij onderhoudsdosering geldt vaak5 mg, maar mag ik mee spelen, bij goed:dan 2,5 mg of niks of om de dag desnoods,bij slechter:dan 5 mg in onderhoud elke dag

1 dagje 10 tot 15 mg om een tijdelijke benauwdheid op te heffen lijkt mij niet t middel, denk dat t dan beter is om goed te kijken naar je pufjes of er iets bij moet of verandert moet worden, maar...vind je arts t prima dat je soms 1x pred neemt dan is t prima.
Mijn longarts vind dit niks toevoegen bij een verslechtering, ik heb t ook weleens gedaan 2 dagen 10 of 15 mg om stootkuur te voorkomen dacht ik maar ze zei:dan kun je beter niks nemen.
Terwijl ze heel nauwkeurig is en alleen prednison geeft als t echt moet.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-09-2019 om 07:33 uur

Het klinkt mij alsof je astma niet helemaal stabiel is. Foster is de onderhoud medicatie. De berodual is ervoor om af en toe de benauwdheid op te vangen. Als je nu de berodual 6 keer per dag neemt en dan de prednison 10 mg a 15 mg neemt om de benauwdheid op te vangen is de astma onvoldoende onder controle. De basismedicatie foster moet verhoogd worden en eventueel moet er wat anders bij. Dan kan de berodual weer gebruikt worden om benauwdheid soms op te vangen. Ik vind 1 dag 10 mg of 15 mg prednison geen goed idee. Andere zaken waar je je op kan richten om de astma beter onder controle te krijgen zijn het vermijden van prikkels waar je zelf weet dat je er benauwd van wordt. Als er allergieen zijn deze behandelen, bijvoorbeeld bij hooikoortsklachten antihistamine tabletten en neusspray met ontstekingsremmers. Verder het verbeteren van de inhalatie techniek zodat er meer medicijn binnenkomt als je de medicatie inhaleert.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren