Wat is geschikte pijnmedicatie, bij gekneusde rib na aanrijding, bij copd?

04-09-2019 om 07:56 uur

Ik ben hier voor een goede vriend van mij, hij heeft copd, zware versie, maar nog niet met zuurstof thuis (dat probeert hij zo veel mogelijk voor zich uit te schuiven want hij is bang dat als je daar aan begint hij er nooit meer af komt, dat gaat allemaal net nog).
Hij is alleenstaand, en hij is digibeet dus heeft zelf geen pc. vandaar dat ik voor hem hier iets wilde vragen.

Hij is eergister aangereden, van achter door een fietser, heel hard, waarbij hij is gevallen, hij heeft gekneusde rib(ben) en het doet heel erg veel pijn. De huisarts zegt neem maar paracetamol, eventueel die met codeine er in. Alleen dat helpt helemaal niet genoeg bij de pijn die hij heeft, gister moest hij zelfs ook overgeven van de pijn. Waardoor hij niet kan eten nu en daardoor nog minder energie dan hij normaliter al heeft.
De huisarts doet er ook nog eens uren over om terug te bellen, ook vandaag, hij heeft vanochtend vroeg gebelt en de huisarts belt pas tussen 1 en 2 terug terwijl hij van de pijn niet kan hoesten en daardoor heel benauwd is.
Advies wat te doen? Huisarts terug bellen dat spoed is? Zelf heeft hij niet eens de puf om weer te bellen en ik ben geen familie dus kan dat ook niet voor hem doen (er is geen familie verder). Ik kan er later op de dag pas heen. Maar maak me wel zorgen. Hij is helemaal uitgeput en erg benauwd.
Ik dacht ik ga het hier maar eens vragen daarom.
Daarnaast nog een meer algemene vraag: zijn huisarts heeft hem in al de jaren (7 of 8 nu al) dat hij diagnose copd heeft nog nooit naar een longarts doorgestuurd. Is dat niet raar? Moet je daar altijd zelf om vragen? is het tijd voor een andere huisarts?
alvast dank voor uw reakties.

Login of registreer om te reageren
04-09-2019 om 08:25 uur

Lief van je dat je dit doet.
Gekneusde ribben is weinig aan te doen. Inderdaad voor de pijn paracetamol nemen. En rustig aan doen. Heb het ook gehad.

Wat ik heel raar vind is dat je vriend niet bij een longarts is geweest. Zeker omdat hij het al zo erg heeft. Laat je vriend erop staan dat hij zo spoedig mogelijk een verwijzing voor de LA krijgt.

Login of registreer om te reageren
04-09-2019 om 08:32 uur

Bij een aanrijding moet je altijd nagekeken worden door een arts. Als over een tijdje blijkt dat hij blijvend letsel heeft of bijvoorbeeld veel fysiotherapie nodig heeft, draait hij zelf op voor die kosten en niet de aansprakelijkheisverzekering van degene die hem aanreed.

Als paracetamol niet voldoende werkt is aanvullen met codeine een goede tweede stap maar als dat nog niet voldoende werkt, moet er verder gekeken worden. De huisarts kan beoordelen wat dan het meest geschikt is in zijn situatie. Een kussen tegen je borstkas houden, kan zorgen dat je beter kan hoesten met minder pijn.

Login of registreer om te reageren
04-09-2019 om 08:40 uur

dank voor de reakties, hij is door de huisarts gezien gisterochtend, ochtend er na, een kussen had hij al geprobeerd en doet juist meer pijn dus dat werkt niet bij hem helaas. En van de doorverwijzing zal ik ook met hem bespreken. Dat hij dat, als hij weer wat hersteld is hiervan, meteen moet aanvragen. Als is hij, doordat de ha niet erg behulpzaam lijkt, niet echt heel erg genegen daar meer hulp te gaan vragen. Plus dat alles hem zo veel moeite kost dus ook dat weer een hele opgaaf om te doen. je snapt het wel. Dank!

Login of registreer om te reageren
05-09-2019 om 08:23 uur

Beste Christa108,

Wat lief dat je dit voor je vriend doet. Wat naar dat hij is aangereden en daarbij zijn ribben heeft gekneusd. Dat is heel erg pijnlijk en heel vervelend als je veel moet hoesten, zoals veel COPD patiƫnten doen. Je vriend kan met zijn huisarts overleggen of eventueel zwaardere pijnstilling in te zetten is.

Je vraagt wanneer de huisarts iemand doorstuurt naar een longarts. Daar zijn algemene afspraken over, protocollen. Hoe dit precies toegepast wordt kan per regio verschillen. Je vriend kan dit bespreekbaar maken bij zijn huisarts, die kan uitleggen waarom hij tot nu toe je vriend niet heeft doorverwezen.

We begrijpen dat dit je vriend allemaal heel veel energie kost en dat is begrijpelijk. Misschien vindt hij het fijn als je meegaat naar de huisarts ter ondersteuning (als dat voor jou mogelijk is).

We wensen je vriend sterkte en beterschap.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren