Hartkloppingen en kortademig door parfums en geuren

11-09-2019 om 05:34 uur

Beste

Sinds mijn 18de (nu 44) heb ik last van hartkloppingen en kortademigheid door parfums en geuren. Schoonmaakmiddelen, wasverzachter, wasmiddel, parfums, parfums van anderen op de tram werken op mijn hart en ademhaling. Ik ben 3x naar een longarts geweest en telkens word ik naar huis getuurd met: vermijden is de enige oplossing. Heel de wereld hangt vol van geuren. Kan daar echt niets tegen gedaan worden?!
Dank om dit te lezen.

Login of registreer om te reageren
11-09-2019 om 08:14 uur

En er is niet getest op astma? Dan zou er met medicatie gekeken kunnen worden om je longen minder reactief te maken, maar dan nog blijft het zoveel mogelijk vermijden helaas. Het is echt heel lastig. Ik kan niet tegen rook, bbq, parfum, vocht, noem het maar op, dus een dagje weg of even naar de stad is een hele onderneming van alles vermijden, omdat ik dusdanige astma-aanvallen krijg dat ik vaak naar het ziekenhuis moet. Nu heb ik een ernstige vorm van astma en hyperreactiviteit, maar ik snap enorm waar je tegenaan loopt. Bezoek hier mag ook geen parfum op en roken is helemaal uit den bozen.

Bespreek dit eens met je huisarts of er geen astma gediagnostiseerd is en of dat niet alsnog getest kan worden. Wellicht scheelt het wat in je kortademigheid als je die geurtjes tegenkomt.
En als het wel gediagnostiseerd is dan is er wellicht iets aan te doen:)

Succes!

Login of registreer om te reageren
11-09-2019 om 11:13 uur

Ook ik loop hier tegenaan.
Het lijkt wel of het steeds erger wordt.
Wel heb ik een inhalator en ben ik van plan wat meer te puffen.
Ik heb sinds een jaar maar 1 long en ik moet gewoon goed ademen, ook bij parfum, etensluchten, stank enz. En het voelt alsof je gif naar binnen werkt.
Ik word ook benauwd/kortademig en zit ik te lang in de prikkel dan moet ik veel hoesten.
Maar ik merk dat ik vooral een hekel heb aan al die geuren. Het beperkt me best wel.
Overal waar mensen zijn is parfum en allerlei geuren. Ik vind het ook knap lastig.
Dus ik lees ook graag tips (buiten het vermijden)

Login of registreer om te reageren
22-09-2019 om 08:20 uur

@Isa16 Herkenbaar, en de klachten nemen bij mij ook heftig toe.
Bij mij is de oorzaak mogelijk MCAS, Mestcel activatie syndroom...
en hier zijn wel medicijnen voor, in het UMCG zit het expertisecentrum, met wel extreem lange wachttijden.

Dit komt vaak voor bij POTS...(ditispots.nl) een autoimmuun aandoening waarbij de autonome functies van je lichaam verstoord zijn.
Dit geeft bij mij hartkloppingen, en problemen met hartslag en bloeddruk...
Wordt hier ook benauwd van, gaf de astma aldoor de schuld, maar het gaat dubbel op.

Heeft niet direct met een longziekte te maken, noem het toch maar omdat het kan hier wel op kan lijken...

Login of registreer om te reageren
07-10-2019 om 00:54 uur

@Isa16, ik heb copd en ook ik heb last van parfum luchten, deodorant enz, als ik bv buiten zat en mijn buurman ging koken dan kreeg ik hoestbuien dan moest ik echt naar binnen. Tja de wereld zit vol met " luchtjes" maar ik heb geen idee wat je hier tegen kan doen. Misschien een anti allergie tabletje? Histamine bijvoorbeeld. Veel sterkte, groetjes Richard

Login of registreer om te reageren
16-10-2019 om 13:58 uur

Ik ben gelukkig niet de enigste die daar last van heeft. Huisdieren-parfums -etensluchtjes ik word er stik benauwd van maar een van de grootste boosdoener is het binnenklimaat in veel huizen met name appartementen. Hier is vaak de ventilatie erg slecht.Toen wij in april 2014 naar dit huidige appartement in een woonzorgcentrum zijn verhuist melde de LA aan de HA in Oktober van dat jaar
"sinds de patiƫnt is verhuisd zijn zijn longen met sprongen achteruitgegaan .zou het binnenklimaat hier debet aan zijn ?" Onderzoek van de GGD bevestigde dat het binnen klimaat hier heel slecht is ,Er wordt nu eindelijk na 5 jaar meer onderzoek gedaan en we hopen dat er dan wat gaat gebeuren .zelf hebben we de ventilatie laten inregelen en een vocht verdamper aan geschaft. Maar elders op bezoek gaan is vaak een hele opgave. Je raakt wel in een isolement.

Login of registreer om te reageren