Astma aanval tijdens het sporten

29-09-2019 om 14:16 uur

Hallo,

Gister ben ik voor het eerst sinds mijn diagnose (mei dit jaar) weer begonnen met sporten samen met een personal trainer. Ik had van te voren gepuft zoals geadviseerd is. Na ongeveer 20 minuten had ik mijn ademhaling niet meer onder controle en ging het mis. Ik kon niet meer praten en iedere ademhaling was een struggle en piepte. We zijn toen gestopt en het duurde ongeveer een half uur voordat ik weer normaal kon ademen. Ik vond het een hele nare ervaring, en vraag me nu af hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen.
Gezien dit nog heel nieuw voor mij is zijn alle tips welkom.

Login of registreer om te reageren
29-09-2019 om 14:52 uur

Ben je rustig begonnen? Goede warming up? Sport je binnen of buiten?

Login of registreer om te reageren
29-09-2019 om 17:32 uur

Reageer je normaal snel op het weer? Misschien is het gewoon pech en gaat het volgende keer beter.

Volgende keer een stapje terug, gaat dat wel goed, kan je rustig opbouwen. Gaat dat ook niet goed, nog een stapje terug.

Login of registreer om te reageren
30-09-2019 om 08:47 uur

Wat een nare ervaring.
op dit forum is al veel geschreven over sporten en benauwd worden, zoek maar eens onder de zoekknop.

Een goede warming up is belangrijk, beter 5 minuten te lang dan 1 minuut te kort.
pufjes op tijd nemen zodat het de tijd heeft om te gaan werken
en overleg met je trainer, het zou fijn zijn als hij/zij weet hoe je sport met astma.
En een flinke stap terug bij de volgende training, en vanuit daar opbouwen.... succes!

Login of registreer om te reageren
01-10-2019 om 14:32 uur

Wat een vervelende ervaring. Het komt op mij over als een combinatie van een disfunctionele ademhaling en astma aanval. Zo te lezen heb je het advies gekregen van te voren te inhaleren. Het kan de moeite waard zijn om dit juist niet vooraf te doen. Doordat je medicatie neemt, terwijl je geen klachten ervaart, kunnen de medicijnen voor een omgekeerd effect zorgen. Hierdoor zorgen ze ervoor dat je luchtwegen juist gaan verkrampen is plaatst van verruimen.
Gebruik je Ventolin als noodmedicatie? Zo niet dan kan je misschien met je arts overleggen of het medicijn iets voor je is. Ventolin werkt in principe snel en zou dus ook snel verlichting moeten bieden, dan duren de aanvallen ook minder lang.
Wie weet helpt dit om het in het vervolg te voorkomen.

Login of registreer om te reageren
01-10-2019 om 14:54 uur

Zo te lezen heb je het advies gekregen van te voren te inhaleren. Het kan de moeite waard zijn om dit juist niet vooraf te doen. Doordat je medicatie neemt, terwijl je geen klachten ervaart, kunnen de medicijnen voor een omgekeerd effect zorgen.

Hier heb ik in de 50 jaar dat ik astma heb nog nooit van gehoord. ventolin atrovent of id zorgt ervoor dat de longspiertjes ontspannen, inspannen/samenknijpen kan niet (alleen bij overgevoeligheid)

Login of registreer om te reageren
01-10-2019 om 15:46 uur

Ben het met emsepems eens, alleen bij overgevoeligheid kan het zorgen voor benauwdheid.

Overigens heb ik geleerd sinds ik astma heb om rustig te sporten en alles op de ademhaling dus warming up op een bepaalde borgschaal van benauwdheid en vermoeidheid etc en bij kracht je kracht zetten op de uitademing. Wellicht helpt dit je nog iets?

Login of registreer om te reageren
01-10-2019 om 18:35 uur
Reactie op emsepems

Hier heb ik in de 50 jaar dat ik astma heb nog nooit van gehoord. ventolin atrovent of id zorgt ervoor dat de longspiertjes ontspannen, inspannen/samenknijpen kan niet (alleen bij overgevoeligheid)

Kan kloppen dat je er nog nooit van hebt gehoord, is ook uit vrij recent onderzoek. De longverpleegkundigen in het MCL waarschuwen er tegenwoordig voor (MCL is een astma expertise centrum). Ik zeg ook niet dat dat het is, maar kan in ieder geval wel de moeite waard zijn het een keer te proberen.
Atrovent moet je sowieso niet vooraf nemen, dan werkt het helaas niet.

Login of registreer om te reageren
01-10-2019 om 20:43 uur

Huh, nam altijd atrovent voor het sporten, nu is dit berodual.
Weet niet waarom dit niet zou werken?

Login of registreer om te reageren
01-10-2019 om 20:56 uur

Mijn longarts vindt atrovent daar ook niet geschikt voor. Ik heb atimos voor voor het sporten. Atrovent heeft sowieso lang nodig voor het optimaal werkt, minimaal een half uur. Berodual bevat ook een snelwerkende component.

Login of registreer om te reageren