oktober 2019 - Griepprik

Longfonds AdvieslijnLongfonds Advieslijn Longfonds Advieslijn, Moderator
Griepprik.
De uitnodiging voor de griepprik valt alweer op de mat. Of het verstandig is om wel of niet een griepprik te halen, is een individuele keuze.

Longpatiënten behoren tot een risicogroep: ze zijn extra vatbaar voor de jaarlijkse griep. Bovendien zijn ze er langer ziek van en kan de griep flinke gevolgen hebben, zoals een longaanval.

Bij de keuze kunnen de volgende overwegingen gemaakt worden m.b.t. wel of niet vaccineren:
• Is de ziekte redelijk onder controle?
• Zijn er bij eerdere griepprikken complicaties opgetreden?
• Hoeveel ziektelast kan er de komende periode verdragen worden? (te denken valt aan: examens, verhuizing, werk etc.)

Wat is jullie ervaring met de griepprik?

Reacties

• NckiieNckiie Gebruiker
    Ik ben enorm blij dat het bestaat! Heb eerder influenza gehad voor ik last had van longklachten en was er enorm ziek van dat de huisarts zich grote zorgen maakte. En aangezien ik nu elk virus oppik neem ik de griepprik. Ook heb ik kennis van de werking en ontwikkeling van vaccins en hoe virussen werken. Daarnaast vind elke arts die ik tegenkom dat ik hem ook moet nemen, gelukkig ben ik niet allergisch of overgevoelig voor de adjuventia!
    Dit alles heeft voor mij de doorslag gegeven om hem te halen.
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Ik heb er nog niets over gehoord maar ga zeker weer de griepprik halen. Ze zijn er op mijn werk zelfs over bezig om het verplicht te stellen (ziekenhuis).
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    #3 edited 30 september
    ja hoor, ik ga voor de prik
    een dikke maand geleden nog overlegd met de allergoloog en t is nu duidelijk dat ik vooraf en na die tijd prednisolon nodig heb om ernstige benauwdheid te voorkomen.

Op mijn werk mogen collega's hem gratis halen, verplicht stellen kan natuurlijk niet....
  • ballingballing Gebruiker
    Ik krijg de griepprik al zo'n 25 jaar maar ben afgelopen winter er toch door geveld geweest. Door de griep dan, niet door de prik.
    Goed ziek geweest, preventief antibiotica gehad en toch daarna een fikse bronchitus/beginnende longontsteking.
    Ik heb er qua conditie en longcapaciteit flink op moeten inleveren en kijk enigszins huiverig uit naar het komende seizoen.
    Dat is overigens geenszins een reden om dit jaar de griepprik over te slaan.
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    Nooit de griepprik gehaald. Verleden jaar voor het eerst. Gelukkig geen problemen gehad.
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Ik haal hem ook al jaren!
  • SooshSoosh Moderator
    Ik ben 1.5 jaar geleden ongeveer gediagnosticeerd, dus ik weet eigenlijk niet of ik een uitnodiging krijg. Ik heb overigens nog nooit de echte griep (influenza) gehad, dus ik denk dat ik hem oversla.

Mijn reactie op injecties is altijd heel erg heftig. Ik kreeg een tetanusprik een paar jaar geleden na een beet van mijn kat en ik ben een hele dag kwijt geraakt. Mijn man heeft me verteld dat ik wel rondliep en soort van aanspreekbaar was, maar ik weet er niets meer van.
  • StefanieStefanie Gebruiker
    Ooit 1x gedaan en heel de winter last van gehad en nu haal ik hem al jaren niet meer en de uitnodiging gaat gelijk naar het oud papier. Ben bijna 50 en kan me niet heugen dat ik ooit griep gehad heb.
    Daantje ik vind dat ze het niet kunnen of mogen verplichten en dat iedereen dat zelf moet bepalen. Wel vind ik dat als mensen er voor kiezen met zieke of oude mensen te werken het een stukje verantwoordelijkheid is om het misschien wel te doen. Bepaalde medicatie of preventie verplicht stellen wordt nog een hele grote maatschappelijke discussie denk ik.
  • Mamv2Mamv2 Gebruiker
    Hier gaat het altijd in overleg met de kinderlongarts van mijn zoon. Zij vindt het niet nodig, dus halen we die niet. Ikzelf heb op 1 jaar na, de griepprik ook nooit gehaald. De enige keer dat ik hem heb gehaald was toen met die mexicaanse griep, toen belde de arts en adviseerde met klem om m te halen.
  • Oldie1Oldie1 Gebruiker
    Griepprik.
    De uitnodiging voor de griepprik valt alweer op de mat. Of het verstandig is om wel of niet een griepprik te halen, is een individuele keuze.

Longpatiënten behoren tot een risicogroep: ze zijn extra vatbaar voor de jaarlijkse griep. Bovendien zijn ze er langer ziek van en kan de griep flinke gevolgen hebben, zoals een longaanval.

Bij de keuze kunnen de volgende overwegingen gemaakt worden m.b.t. wel of niet vaccineren:
    • Is de ziekte redelijk onder controle?
    • Zijn er bij eerdere griepprikken complicaties opgetreden?
    • Hoeveel ziektelast kan er de komende periode verdragen worden? (te denken valt aan: examens, verhuizing, werk etc.)

Wat is jullie ervaring met de griepprik?

• Oldie1Oldie1 Gebruiker
    Gaan voor die prik is mij advies !! Vanaf de prognose COPD griepprik gehaald een nooit geen koorts meer,
    hiervoor elke jaar mijn bedje in met hoge koorts. En nu denk ik laat dat griepvirus maar komen!! Ik ben er klaar voor :))
    @Oldie1 , ik denk blijf maar lekker weg griepvirus hihi, want je bent nooit 100%beschermd tegen de griep, maar snap wat je bedoelt, je bent er klaar voor:)
  • Oldie1Oldie1 Gebruiker
    eigenlijk bedoelde ik ik ben klaar voor de komende winter zonder die vermaledijde griep
    Snap je :) liefst zonder griep en virussen idd
  • MorenaMorena Gebruiker
    Ik zou hem het liefst vandaag nog gaan halen , maar moet helaas nog tot 30 november wachten ... in 2014 ( of 15 , dat weet ik niet meer ) toen er wat mis was met de griepprik , heb ik in 3 maanden tijd 3 keer een luchtweginfectie gehad , 3 keer 10 dagen ziekenhuis en dat heeft me de das omgedaan ... ik kelderde van copd 2 naar 3/4 . dus kom maar op met die prik !!
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Ik moest eigenlijk wachten tot 31 oktober maar kan die dag niet, dus heb hem eergister al gehaald zonder problemen:) ja beetje reactie op de plek van de injectie, mar ben blij dat ik hem nu al heb gehad!
    Morena schreef: »
    Ik zou hem het liefst vandaag nog gaan halen , maar moet helaas nog tot 30 november wachten ... in 2014 ( of 15 , dat weet ik niet meer ) toen er wat mis was met de griepprik , heb ik in 3 maanden tijd 3 keer een luchtweginfectie gehad , 3 keer 10 dagen ziekenhuis en dat heeft me de das omgedaan ... ik kelderde van copd 2 naar 3/4 . dus kom maar op met die prik !!

voordat de griepspuit gaat werken duurt max 6 weken, en de griepgolf (influenza) begint vaak in half januari. half nov kan dus nog prima, ik krijg hem dan ook...
    maar begrijp je ongerustheid
    Bij ons ook pas half november via de huisarts maar ik mag niet in die week in combinatie met mijn xolair. Ik geloof dat het op werk eerder is en anders moet ik de huisarts er even over bellen.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    emsepems schreef: »
    voordat de griepspuit gaat werken duurt max 6 weken, en de griepgolf (influenza) begint vaak in half januari. half nov kan dus nog prima, ik krijg hem dan ook...
    maar begrijp je ongerustheid

Oh ik dacht 2 weken maar bedankt voor de info stelt me weer beetje gerust:) jij snapt ook wel denk ik dat ik hem zsm wilde halen en vorig jaar werd er zo op geaasd door mijn artsen dat ik er beetje onzeker over werd. Dankje voor de geruststelling!
  • MorenaMorena Gebruiker
    @emsepems en @Nckiie Mijn huisarts heeft me vorig jaar ook verteld dat het 2 weken duurt voor de griepprik gaat werken .. , maar idd bedankt voor de geruststelling over de griepgolf .. !!
    Ik heb hem net gehaald op mijn werk. Bij de huisarts kon pas eind van de maand op een tijd dat ik niet kon. Blij dat ie er weer in zit.
  • ThirzaThirza Gebruiker
    #22 edited 6 november
    Elk jaar twijfel ik weer, wel niet wel niet, uiteindelijk haal ik hem dan toch weer.
    Maar ik vraag me steeds meer af in hoeverre die nu echt sterfgevallen door griep voorkomt.

Het RIVM meldt zelf: Volgens het RIVM werkt de griepprik voor ongeveer vijftig procent. Dat percentage is afhankelijk van welke virussoorten er dominant zijn in het seizoen. Zaat noemt een effectiviteit van tussen de veertig en vijftig procent. Bovendien, zo zegt hij: 'In de slechte seizoenen, en die komen veel vaker voor, ligt dat op twintig procent.'
    https://zorgnu.avrotros.nl/hulp/hulpartikelen/item/werkt-de-griepprik

Ik kan me voorstellen dat de mensen die heftig reageren op een inenting, hem dus gerust overslaan.

Als je elk jaar de griepprik haalt, is de kans wel groter dat je ooit gevaccineerd bent tegen het virus wat dat jaar rond gaat dan als je één keer gaat. Bovendien zitten er dit jaar vier types in het vaccin in plaats van drie types voorgaande jaren.
    om 12 uur prednisolon gehad, en een kwartier geleden de prik. Nu even afwachten wat er gebeurd….
  • ThirzaThirza Gebruiker
    om 12 uur prednisolon gehad, en een kwartier geleden de prik. Nu even afwachten wat er gebeurd….

Hoe is het gegaan emsepems, viel het mee?
    Daantje schreef: »
    Als je elk jaar de griepprik haalt, is de kans wel groter dat je ooit gevaccineerd bent tegen het virus wat dat jaar rond gaat dan als je één keer gaat. Bovendien zitten er dit jaar vier types in het vaccin in plaats van drie types voorgaande jaren.

Ik denk niet dat het zo werkt Daantje. Want als dat zo zou zijn zou je dus een aantal jaren kunnen overslaan totdat er een nieuw type opduikt.
    Oldie1 schreef: »
    Vanaf de prognose COPD griepprik gehaald een nooit geen koorts meer,
    hiervoor elke jaar mijn bedje in met hoge koorts. En nu denk ik laat dat griepvirus maar komen!! Ik ben er klaar voor :))
    Al of niet geen koorts krijgen heeft niets met de griepprik te maken! En koorts is juist nuttig bij bepaalde infecties. Het lichaam werkt er dan aan om het op te ruimen. Koorts moet je dus ondersteunen en begeleiden ipv onderdrukken.

En ik wil je niet bang maken, maar griep kun je evengoed krijgen. Hij verkleint de kans op griep, dus dat is iets anders dan voorkomt.

Thirza schreef: »

Hoe is het gegaan emsepems, viel het mee?
    Gelukkig goed! uitkeindelijk 1 tabletje vooraf nodig gehad, de dag daarna wel wat voller op de borst maar geen reden voor pred
    Elk jaar voorspellen ze opnieuw welk type griepvirus de grootste kans geeft op een griepepidemie. Dat doen ze aan de hand van het virus wat op het zuidelijk halfrond in hun winter/onze zomer daar de epidemie veroorzaakt. Aan de hand daarvan wordt de griepprik samengesteld. Soms is dat een goede gok en soms niet.
  • MMGMMG Gebruiker
    Gelukkig emsepems! Ik mag donderdag als ik dan geen verhoging of koorts heb. Namelijk na kuren nog steeds s avonds verhoging tot koorts, maar verder voel ik me redelijk goed dus doen we even niets.
Log in of Registreer om te reageren.