Assistentes

ThirzaThirza Gebruiker
edited oktober 2019 in Off Topic
Hebben jullie weleens te maken (gehad) met assistentes die kattig zijn, irritant, onredelijk, buiten hun boekje gaan?
Ik werd gisteren gebeld door de assistente van de huisarts. Ik had o.m. bloeddrukmedicijnen besteld. Die kreeg ik niet, zo zei ze, omdat het 13 maanden geleden was dat ik voor bloeddrukcontrole geweest ben. Okay, dat is mogelijk.
U moet elke 3 maanden bloeddruk laten meten bij de assistente, zei ze.
Nee hoor, ik heb met de h.a. afgesproken dat ik dat zelf heel goed kan regelen, en 1 x per jaar laat ik bloed prikken en bespreek dan e.e.a. met hem.
Nou volgens haar klopte dat niet.
Het klopt wel, zei ik.
Het werd verder een irritant gesprek. Ik bleef netjes en beleefd maar wel met innerlijke stijgende ergernis. (heel goed voor mijn bloeddruk dus :D maar niet heus)
Mijn dochter die naast me op de bank zat, hoorde haar gerebbel door de telefoon heen.
Nou mam, zei ze, ik denk dat ik hem erop had gegooid.
Die neiging had ik ook, maar dan krijg ik mn medicijnen niet.

Alles ging op zeer belerende toon, terwijl ik al zo'n ruim 15 jaar dit beleid,. samen met de huisarts, voer.
Ik ben geen onnozele troela, maar weet heel goed waar mijn grenzen liggen en wat de oorzaak van mijn hoge bloeddruk is.
Ik weet zonder dit te meten, wanneer hij te hoog of te laag is.

Maar hebben jullie ook weleens iets dergelijks aan de hand gehad en zo ja, wat gebeurde er dan verder?

Reacties

  • Anna50Anna50 Gebruiker
    O ja, jaren geleden werd ik tijdens de hond uitlaten heel erg benauwd. Kon met moeite naar huis komen. Dat was nog voordat ik wist dat ik copd had. Ik belde toen de HA en zei tegen de ass. dat ik erg benauwd was. Het eerste wat ze vroeg of ik rookte. Toen ik zei ja, zei ze U wilt toch niet met een zuurstoffles lopen? Ik kon op dat moment wel janken. :(( Later bleek dat ik een longontsteking had.

    Een andere keer was dat ik een virus op mijn evenwichtsorganen had en heel duizelig en koorstig ervan was. Paar dagen later belde ik weer op om de HA te spreken. De ass. zei toen wel even welke oefeningen ik moest doen. Op dat moment ben ik helemaal van de kaart, en weet ik ook niets meer te zeggen.

    En niet alleen de assistentes maar ook artsen. Zelfs heel kwetstende dingen werden gezegd. Deed me heel heel erg veel pijn. :(

    En ik kan nog wel ff doorgaan, maar dat doe ik jullie maar niet aan. :D
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Ook dit herken ik niet. Mijn oude huisarts had een schat van een assistente die me bij mijn voornaam kende en alles zo goed mogelijk probeerde te regelen. Toen mijn huisarts ermee stopte en ik enigszins zenuwachtig voor het eerst naar de nieuwe huisarts ging, was ik gelijk ontdooid toen ik daar diezelfde assistente trof. Ik heb eigenlijk altijd wel goede ervaringen ook met de andere assistenten en ook op de longpoli eigenlijk.
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    ik herken het gelukkig niet op deze manier Thirza, ik denk dat ik nogmaals een gesprek met haar zou willen maar dan niet telefonisch. als dat weer op dezelfde toon zou gaan dan zou ik de huisarts inlichten.
    supervervelend.

    ik had vroeger wel een huisarts die vond dat hij meer was dan mij, hij kleineerde mij, daar ben ik dan ook weg gegaan. hij vond astma ook een zelfbedachte ziekte..... totdat ik gerevalideerd had... toen zag hij mijn neus en gaf al pred....
    heb er wel veel van geleerd want:
    -een tandarts ass. heeft ook wel eens vervelende grapjes gemaakt over benauwd en tandartsbehandeling, toen ben ik fel uitgeschoten ;-) omdat ik haar verder wel mocht heb ik daar niet verder achteraan gebeld.
    -en toen mijn vriendelijke oude tandarts weg ging en een nieuwe tandarts kwam vond die dat astma gewoon stabiel was en je dus altijd dezelfde medicatie had, ze luisterde niet wat ik hierover wilde vertellen.... daar ben ik dus maar 1x in de stoel geweest. Aju!

    heb nu een goede huisarts en praktijk en een tandarts en praktijk
  • ballingballing Gebruiker
    Wordt dit het zoveelste klaagdraadje over het lage servicepijl van de Nederlandsche gezondheidszorg?
    Nee, zonder gekheid @Thirza goed dat je je onplezierige ervaringen hier deelt.

    De praktijkassistenten van onze huisarts wonen ook in ons dorp en zijn regelmatig te vinden en aan te spreken bij de plaatselijke Appie.
    Die halen het wel uit hun hoofd om klantonvriendelijk te zijn want dan zijn ze nog niet klaar in ons durrup.
    Het zijn trouwens twee schatten van dames en altijd in voor een kwebbel.

    Baliemedewerkers en specialist-assistenten van het ziekenhuis bv. zijn weer een ander verhaal.
    Daar heb ik sterk wisselende ervaringen mee.
  • marlenmarlen Gebruiker
    Het niet luisteren en uit de hoogte doen is heel frustrerend.
    Sommigen lijken meer op een robot, dan op een mens.
    Ik ben 70 jr., vaak verhuisd en heb dus wel e.e.a. meegemaakt in al die tijd.

    'k Zal niet alles hier neerzetten, alleen 1 dingetje van laatst toen ik belde:

    'Ik wil mijn afspraak verzetten, omdat ik een longontsteking heb.'
    "O, dus u wilt niet komen die dag?'

    Grr, grr, grr............ niks zeggen, niks zeggen, niks zeggen....
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Zo heb ik 1 lvk die altijd met “stomme” adviezen komt en volgens mij niet eens met de longarts overlegd. Erger me er rot aan en mail dan ook het liefst mijn vaste lvk.
    Jeb je 39 graden koorts krijg je terug: u mag pcm slikken. Goh nog nooit over nagedacht....
    Verder probeer ik zoveel mogelijk det de artsen het beleid so duidelijk mogelijk in de pc zetten om dit soort dingen te voorkomen.
    Dus als tip vraag of De huisarts dit duidelijk erin zet dat de assistente er niet omheen kan. Ik snap je frustratie echt helemaal!!!!

    Ben je met ergo bezig om meer om hulp te vragen en lig je heel ziek in het zkh, vervolgens vraag je of je hulp kan krijgen met wassen, is het antwoord: NEE, je bent jong en straks ben je steeds meer afhankelijk en je hebt het altijd zelf gedaan!
    Het was de eerste keer van de zoveel opnames dat ik het vroeg, had puddingbenen en kon amper normaal lopen, laat staan even goed douchen en me afdrogen (badjas lag thuis). Nou ik over de zeik en zei oke dan douche ik wel niet en kleed ik me wel gewoon langzaam om. Dat was ook weer niet goed. Soms snap ik er niks van...

    Dit ga ik kn ieder geval met mijn longarts bespreken, want ik durfde al amper om hulp te vragen en ergo was juist trots dat ik het vroeg en boos dat ik het niet kreeg. Maar krijg er soms wel een punthoofd van!!!
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    @Nckiie, heel stom idd! En vooral die opmerking:je bent jong....ja duhuh maar dat maakt je niet minder ziek dan een ouder iemand, erg kort door de bocht.
    Heb met veel jonge mensen in het zkhs gelegen die echt meer hulp nodig hadden dan ik, echt ergerlijk dus.

    Ik heb wisselende ervaringen, meestal goed en vriendelijk.
    Ook soms bij eigen longarts, dan bel je eigenlijk met de medisch secretaresse eerst, ze vragen dan altijd:tja wat wilt u eigenlijk nu?wat dacht je zelf...overleg longarts.
    Lvk kom ik nooit, dat was hier nog erger...terwijl er veel goede zijn maar om iedere keer weer met het standaardpraatje te beginnen en mij gaan uitleggen wat de impact is van copd,(heb het al 20 jaar) krijg ik de neiging om te vragen:loop of hijg eens een dagje met mij mee..kun je het daarna veel beter uitleggen!
    En bijv hardnekkig uit te leggen wat rook doet met longen, ben al meer dan 15 jr gestopt dusss, krijg er kromme tenen van en een zweetnek.
    En ze hebben allemaal zoiets zijigs over zich, verwacht elk moment de klankschalen, ze praten alsof het een fluisterende healing sessie is en mijn man ging altijd mee en we konden elkaar niet aankijken of we kregen de slappe lach, das dan wel weer goed voor de longen!
    Maar dan haak ik af!
    Het is mooi dat assistentes werk overnemen van een huisarts maar de 1 brengt het wel beter over dan een ander, ze moeten niet op de stoel gaan zitten vd arts vind ik.
  • ballingballing Gebruiker
    @goudvisje
    Werkelijk briljante beschrijving van je ervaringen. Kan zo richting Koot & Bie of een andere komediant.
    Gelukkig zijn de assistenten bij mij in het deurrup behoorlijk down to earth en lezen, denk ik, niet al te vaak de Viva of de Linda.
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Hahaha, maar het is wel echt zo, nu heb ik t natuurlijk wel een bitje leuk omschreven, t oog wil ook wat:)
    Ik zie ze ook graag "down to earth" mocht ik een healingsessie willen dan geef ik dit wel aan, dat gefluister grrrr, tenenkrommend!
    Gewoon feiten en mogelijkheden, dan desnoods aanbieden wat er mogelijk is indien iemand psych problemen ermee heeft maar niet ervan uit gaan dat iedereen dit ook heeft...
    Ach mensen en fietsbellen... dit was duidelijk een (fluisterende) fietsbel
    :-B
  • ballingballing Gebruiker
    @goudvisje
    "I like this!"
  • ChielChiel Gebruiker
    Ja zulke assistentes maak je wel eens mee ja.
    Een paar jaar terug had ik een allergische reactie op m’n notenallergie.
    Ik was zo koppig om m’n epipen niet te zetten omdat ik nog overeind kom blijven zitten.
    Ik de huisarts gebeld, zegt de assistente dat hij cursus heeft en ik na het weekend terug kan bellen om een afspraak te maken.
    Een collega belde de ambu maar en ja die kwamen wel met zwaailicht en sirene de stad in gesjeesd om mij uit m’n winkel te halen...
    Het is verschrikkelijk wat voor fouten er soms gemaakt worden!
    Nou was mijn actie natuurlijk ook niet denderend en had ik gewoon die epipen moeten zetten maar het minste wat die assistente had kunnen doen is daar naar vragen en een iemand die op stikken staat niet een weekend laten wachten...

    Na een klacht bij m’n huisarts te hebben neergelegd heb ik haar nooit meer aan de telefoon gehad?
  • ThirzaThirza Gebruiker
    Een diabetesverpleegkundig assistente, die zich profileert het beter te weten dan de diabetespatiënt. Mijn zoon was daar gisteren en het gesprek liep niet bepaald gladjes. Zij veranderde iets aan zijn insulinedosering waar hij het niet mee eens was. Maar hij moest het toch maar doen, zei ze. Gevolg: ik zat vannacht met een zoon die een hypo had. Trillend als een rietje, misselijk, gelukkig was hij wakker geworden en naar beneden gegaan. Ik heb hem twee glazen vruchtensap gegeven. Toen begon hij al snel op te knappen.
    Hij vertelde vannacht dat ze had gezegd, toen hij zei dat hij het niet eens was met haar "advies". : ach, maar je doet het best wel goed hoor! Dat is zo'n opmerking waarvan je eerst denkt, aardig, maar later het belerende toontje pas goed er in hoort.
    Hij zou vandaag naar zijn arts mailen.
  • ThirzaThirza Gebruiker
    balling schreef: »
    @goudvisje
    Werkelijk briljante beschrijving van je ervaringen. Kan zo richting Koot & Bie of een andere komediant.
    Gelukkig zijn de assistenten bij mij in het deurrup behoorlijk down to earth en lezen, denk ik, niet al te vaak de Viva of de Linda.

    Ik heb weleens een sketch gehoord van een cabaretier, ik weet niet meer wie het was. ik denk dat het Jochem Myjer was: als hij met een open botbeenbreuk op de SEH ligt. Komt er een assistent-arts: zo meneer, vertelt u eens, wat is er gebeurd? HET BOT STEEKT ERHUIHUIT!!! Je ziet het voor je. :))
  • ballingballing Gebruiker
    @Thirza
    Bepaalde mensen zijn net geprogrammeerde robotten.
    Vooral politici hebben daar een handje van (noem geen namen).
    Ze draaien al dan niet lachend en grijnzend hun voorgeprogrammeerde riedeltje af en dan zou het probleem opgelost moeten zijn.
    Als dat dan niet zo is dan zie je de radeloosheid maar vooral machteloosheid in hun ogen.
    Als je pech hebt dan beginnen ze gewoon je uit te schelden.
    Vooral zg. "beleidsmedewerkers" kunnen er wat van.
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    @Thirza hahaha!het zou heel goed Jochem Meijer kunnen zijn idd, geweldige cabaretier
    wat akelig voor je zoon en vooral die opmerking er achter aan.... enorm irritant!
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Haha @Thirza zou goed kunnen ik vind het erl een opmerking voor hem!
    En dan altijd die vraag: hoe gaat het met u?
    Nou ik dacht laat ik eens even gezellig langsgaan bij de seh voel me namelijk zo lekker... ik zeg dan soms ook gewoon geweldig en dan zie je ze denken ohja verkeerde vraagstelling
  • SolsticeSolstice Gebruiker
    Ik had een half jaar geleden ook een aparte ervaring met de kno-poli. Ik belde met een vraag over medicatie, zegt de assistente: "Dat kunt u toch gewoon googelen mevrouw?"
    Ik antwoordde dat ik de bijsluiter onduidelijk vond en liever een advies van de arts wilde. "Wacht maar even." zegt de assistente, en toen ging ze mijn vraag zelf googelen. Haar advies begon ook met de woorden "Nou op internet lees ik dat.... " :))

    Ik vertrouwde dat advies niet helemaal en heb naar de huisarts gebeld. Waar de assistente gelukkig wel gewoon met de huisarts overlegde en mij terugbelde. Toen bleek het gegoogelde advies ook nog eens fout te zijn.

    Maar gelukkig zijn in mijn ervaring de meeste huisarts en poli-assistentes gewoon aardige mensen die hun werk netjes doen :)
  • ThirzaThirza Gebruiker
    Nckiie schreef: »
    Haha @Thirza zou goed kunnen ik vind het erl een opmerking voor hem!
    En dan altijd die vraag: hoe gaat het met u?
    Nou ik dacht laat ik eens even gezellig langsgaan bij de seh voel me namelijk zo lekker... ik zeg dan soms ook gewoon geweldig en dan zie je ze denken ohja verkeerde vraagstelling

    Ik ging met mijn dochter naar de gipspoli, foto was gemaakt en ze had een gebroken arm. Gaat die arts toch nog trekken en duwen aan die arm en vragen wat er gebeurd is.
    Het doet pijn he? vroeg hij nog. :))
    Ik had bijna gezegd: wat denk je zelluf?
    Nee het is duidelijk hoor, op de foto was duidelijk een breuk te zien.

    Klopt zo niet met de series op tv. :D Daar wordt hardgelopen achter een brancard, meteen een lieve en knappe arts naast het bed, intussen flirtend met de verpleegkundige.
    Dokters die je omhelzen (dokter pimple popper) waar je meteen geholpen wordt. Lieve assistentes die intussen hulpvaardig zijn.

    Helaas, this is the real world en dokter Doug Ross is met pensioen intussen.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    @Thirza haha nou de noodsituaties heb ik wel gezien dat se echt hard lopen. Maar ook ja ik heb pijn in mijn buik en dan op alle pijnlijke plekken voelen en vragen welke meer pijn doet, dus ik: geen idee het doet verdomd veel zeer, nog een keer drukken. Wel drie keer op alle plekken nou zat daarna te huilen had een leverontsteking... kon hem wel wurgen op dat moment!

    Of op de hap voor astma aanval: ik zie niet dat u benauwd bent... ik hoestte de longen uit mijn lijf zoals meestal bij een aanval, hartslag was na 3 stappen 170 en in rust 150. Nee kwam door de atrovent die ik vernevel. Thuis maar weer verneveld nog 2x met atrovent en had weer een normalere hartslag. Volgende dag zkh gebeld en moest meteen naar seh komen en werd voor 10 dagen opgenomen. Maar gelukkig was ik niet benauwd:) sindsdien afgesproken dat ik meteen de seh bel.

    Maar inderdaad als je de breuk al hebt gezien vraag ik me af waarom ze alle testen nog een keer doen, vooraf snap ik maar achteraf nog een keer? En soms zo vaak mij pijnigen zoals toen met die leverontsteking, man ik verging gewoon al van de pijn, was wakker geworden door de pijn:(
    Volgende keer ga ik het ook vragen waarom ze dat doen:p

    Oh die lieve knappe arts heb ik wel naast mijn bed gehad na een operatie hahahaha, mag hem binnenkort weer Opzoeken! Reden is minder, maar de meest aardige arts die ik ook heb ontmoet! en zag hem niet flirten haha hij is heel betrokken maar toch zakelijk, zou willen dat alle artsen zo waren waar ik mee te maken heb. Goed in hun Werk, goed in communicatie en ook nog knap haha
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    mensen, het is duidelijk dat t niet altijd slim gaat bij de assistentes en artsen.
    mijn mening, direct zeggen, want alleen dat helpt... en ben je overvallen, dan een afspraak maken om dit te bespreken.

    hier kunnen we namelijk eindeloos verhalen vertellend... maar volgens mij voegt dat nu niet meer zoveel toe
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Je hebt gelijk ems! Gelukkig zijn ze er ook en over het algemeen gebeuren bij slechts enkel die dingen vaak helpen ze juist wel heel goed:)
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    precies, ik stond gisteren bij de apotheek voor neusdruppels... lag er neusspray. Apoth. ass. en ik hebben er om gelachen, en t is omgezet naar druppels.
    en in mijn volgende bestelling vermeld ik het nogmaals duidelijk. Opgelost ipv boos zijn

    domme fouten is slecht en moet je direct op reageren, of gesprek aanvragen. maar kleine dingen... ik maak ook wel eens fouten.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Precies ik heb soms ook de grootste lol om een raar foutje of verspreking ook van mezelf xD
    Heb een shirt met ellendeling (heideheuvel dingetje) en de reacties die je dan krijgt hahaha en ook een trui met zeehond en muts met astmaatje, beetje zelfspot hoort erbij:p

    Mijn arts zei dat ik nuchter moest zijn voor bloedonderzoek, hoefde niet. Maar ik durfde dus geen pillen (slik er veel en moet veel water bij) te nemen. Dus ik eerst boos want verging van de pijn, maarja mijn ma duwde de rolstoel dus we waren net een botsauto en had sowieso pijn van het lachen haha. Voordeel had lekker vers geperste sinaasappelsap en heerlijk broodje in het restaurant om het goed te maken voor mezelf haha
  • MillyMilly Schrijver
    Ja, we maken allemaal fouten, vaak kan erover gepraat en wordt t naar tevredenheid opgelost gelukkig! Gekker vind ik die x dat er serieus een grote fout was gemaakt in de bejegening en ik daar best ondersteboven van was, bij n vervangende ha. Kon destijds t niet aan om de vervanger te spreken dus bij eigen Ha t voorval besproken. Zegt hij bloedleuk, 'denk er s een poosje over na of schrijf t op, dan is t vast niet meer zo erg voor je'! En ik zie t niet staan hoor in je dossier dat de vervanger dat gezegt heeft.. Heb gevraagt of hij zoiets in n dossier zou zetten dan.. Ongelooflijk!!
    (Was net thuis na twee weken zknhuis in D.avos ivm met h.ersenontsteking en omdat k geen papieren meehad dacht hij dat ik g.ek was geworden op v.akantie en geloofde t pas nadat hij vlgd dag de Z.witserse arts had gesproken!!!)
  • ThirzaThirza Gebruiker
    emsepems schreef: »
    mensen, het is duidelijk dat t niet altijd slim gaat bij de assistentes en artsen.
    mijn mening, direct zeggen, want alleen dat helpt... en ben je overvallen, dan een afspraak maken om dit te bespreken.

    hier kunnen we namelijk eindeloos verhalen vertellend... maar volgens mij voegt dat nu niet meer zoveel toe

    Het is ook niet de bedoeling om alleen maar negatieve verhalen hier neer te zetten. Maar ik heb het geopend puur voor herkenning. En graag met wat humor, want vaak helpt het dat je in ellendige tijden toch kunt lachen. Dat relativeert weer.
  • ThirzaThirza Gebruiker
    emsepems schreef: »
    mensen, het is duidelijk dat t niet altijd slim gaat bij de assistentes en artsen.
    mijn mening, direct zeggen, want alleen dat helpt... en ben je overvallen, dan een afspraak maken om dit te bespreken.

    A helpt dat niet altijd, B kan het zijn dat de assitente of arts het zich niet eens kan herinneren of C zo heb ik niet het gezegd of bedoeld.
    Het werkt alleen als je er direkt op kunt reageren. Maar vaak lijkt het op een machtsverhouding, al is dat natuurlijk niet zo. Maar jij als patiënt bent toch afhankelijk in bepaalde zin.
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    Thirza schreef: »
    emsepems schreef: »
    mensen, het is duidelijk dat t niet altijd slim gaat bij de assistentes en artsen.
    mijn mening, direct zeggen, want alleen dat helpt... en ben je overvallen, dan een afspraak maken om dit te bespreken.

    hier kunnen we namelijk eindeloos verhalen vertellend... maar volgens mij voegt dat nu niet meer zoveel toe

    Het is ook niet de bedoeling om alleen maar negatieve verhalen hier neer te zetten. Maar ik heb het geopend puur voor herkenning. En graag met wat humor, want vaak helpt het dat je in ellendige tijden toch kunt lachen. Dat relativeert weer.

    Ik geef je helemaal gelijk. Humor doet een hoop goed! :)
Log in of Registreer om te reageren.