Bloedonderzoek

18-10-2019 om 08:15 uur

Hoi allemaal!

Ik weet nu sinds een paar maanden dat ik astma heb, het was even gissen maar na de histamine test was het overduidelijk en heb daar nu de Forster voor gekregen, 2 maal daags 2 pufjes.

Alleen nu moet ik ook mijn bloed laten onderzoeken op 10 onderdelen, mijn longarts zei dat dit tegenwoordig moest om te kijken of het echt om astma gaat..
Nu heb ik even opgezocht wat al die afkortingen betekenen en ben ik bang dat hij misschien wel denkt dat het ergens anders om gaat. Ik zal ze even opsommen:

Basoa= basofielen
Eosa= eosinofielen
Hb
Ht
Leu= leukocyten
Lymfa= lymfocyten
Mcv
Monoa= monocyten
Neuta= neutrofielen
Trmb

Ik hoef pas in februari weer te komen en tegen die tijd ook pas mijn bloed laten prikken, dus aan de ene kant denk ik het zal wel meevallen maar na een paar dingen te hebben gegoogeld heb ik daar toch mijn vraagtekens bij..
Is er iemand die dit ook heeft gehad of hier bekend mee is?

Groetjes Linda

Login of registreer om te reageren
18-10-2019 om 08:33 uur

Ik word regelmatig op dit allemaal geprikt. Het gaat onder anderen om een leucocytendifferentiatie (wittebloedcellen allemaal apart)
@Daantje kan dit denk ik mooier uitleggen.
Trmb zal wel voor trombocyten staan neem ik aan. Dit is bij mij niet geprikt om astma te bevestigen of ontkrachten. Bij sommige vormen zijn neutrofielen juist verhoogd en bij anderen de eosinofielen. Zie het maar als een gewone bloedtest om te kijken of je astma hiermee extra te typeren is.

Zodra ik op de seh kom door een astma aanval wordt dit standaard geprikt en nog heel veel meer. Het kan ook voor anderen ziekten worden geprikt etc, maar dit is meer gewoon algemeen bloedbeeld wat ze prikken dus niks om je zorgen over te maken.

Login of registreer om te reageren
18-10-2019 om 08:34 uur

Hoi Linda, op zich is dit rijtje niet verontrustend hoor. Vaak wordt in het begin bloed onderzocht om dingen uit te sluiten. Dus dan kan het eerste onderzoek er angstaanjagend uitzien, met termen zoals R.I.P. (ruime innemend proces) is het wel of geen kanker, TBC, sarcoidose en nog meer ernstige aandoeningen. Meestal krijg je dan te horen dat dit het allemaal niet is. Het kan zijn dat jij geen duidelijke vorm van astma hebt, die heb ik dus ook niet. En in de praktijk blijkt dat veel mensen een mengvorm hebben, schreef dokter Oswald hier een tijd geleden.
En als je pas in februari terug moet komen, is er blijkbaar geen enkele reden tot ongerustheid. Ik hoop dat ik je een beetje gerustgesteld heb.

Login of registreer om te reageren
18-10-2019 om 08:41 uur

Oké dat is fijn om te horen? ik dacht namelijk dat het na de histamine provocatie test wel duidelijk was (ik kwam maar tot stap 2) maar het is inderdaad ook wel fijn om te weten wat voor type astma je hebt! Bedankt voor jullie reacties

Login of registreer om te reageren
18-10-2019 om 09:01 uur

Fijn dat je weer gerust gesteld bent! Mijn astma is ook niet echt te typeren, we noemen hem gewoon lastig haha dat typeert het. Maar als je je verder gaat verdiepen kom je erachter dat je licht, mild en ernstig astma hebt (op basis van histamine hoe heftig je reageert) en dan heb je nog eosinofiel en niet eosinofiel. Bij eosinofiel astma zijn de eosinofielen in het bloed verhoogd en dat is niet erg, dat betekent dat ze weten welke richting ze evt op moeten of kunnen met de behandeling evenals voor neutrofielen en dan nog allergische en niet-allergisch astma etc.
Er zijn namelijk zoveel typen en combinaties dat ik vermoed dat ze nog niet allemaal ontdekt zijn ook.

Ik heb niet-allergisch, niet-eosinofiel astma met ernstige bronchiale hyperreactiviteit als voorbeeld. Zo staat het dan officieel beschreven in documenten van artsen. Betekent gewoon: ik ben niet allergisch, eosinofielen zijn niet verhoogd en heb ernstig astma dus reageer heel heftig op prikkels van buitenaf, zoals rook, parfum, houtkachels, kookluchtjes, etc. Maar dit is echt Voor iedereen weer anders waar ze op reageren en hoe heftig.

Succes nog met dingen uitzoeken, dit forum heeft mij erg geholpen je mag me altijd een pb sturen je bent vrij om vragen te stellen en succes nog met het acceptatieproces!

Login of registreer om te reageren
18-10-2019 om 09:07 uur

Dat wist ik dus allemaal niet ..uit eerdere bloedtesten komt ook geen allergie, op de histamine test reageerde ik wel heftig was na de eerste inademing al 15% gezakt..in april heb ik snachts mijn eerste astma aanval gehad tenminste dat vermoed ik dacht echt dat ik dood ging zo benauwd..ondanks ik nu de foster gebruik heb ik nog steeds het idee dat ik benauwd ben maar dan zonder de piepjes..ook ben ik bang weer verkouden te worden want dan is het het heftigs bij mij..ben ook zeer benieuwd wat er in februari uit de testen gaat komen

Login of registreer om te reageren
18-10-2019 om 09:43 uur

Als je denkt dat de foster niet voldoende helpt trek aan de bel, ook bij verkoudheid/verslechtering.
Echter is foster een combinatie, heb je btw de nexthaler?
De luchtwegverwijder werkt daarvan sowieso vinnen 15 minuten. Echter duurt het wel 2 weken voordat de cortico (beclometason volgens mij) je longen voldoende beschermd. Ik ben uiteindelijk van nexthaler naar aerosol met voorzetkamer gegaan, omdat ik het niet goed genoeg binnen kreeg. Maar als je denkt ik twijfel: altijd bellen en wellicht kan je bij een longverpleegkundige of longconsulent terecht en kunnen zij je begeleiden met wanneer wachten en wanneer aan de bel trekken.
Ik ben een extreem voorbeeld maar ik heb op een gegeven moment bijna dagelijks mat de longverpleegkundige gebeld en wist wel daardoor veter wat ik toen moest doen en bij elke twijfel belde of mailde ik (werd me opgedragen, anders wachtte ik veel te lang). Dus schroom niet ze worden ervoor betaald Om je te helpen. En de zorgverzekering is duur genoeg:p

Misschien moet ik mijn eigen adviezen zelf ook wat vaker opvolgen hahaga. Ik twijfel ook nog heel vaak en wacht vaak te lang en kan je veter niet doen des te langer ben je ziek namelijk.

Bij verkoudheid zou je nasofree kunnen aanschaffen om je neus te spoelen zo voorkom je dat jet snot naar je longen zakt bijvoorbeeld. Oke ik bombardeer je nu met adviezen, lees rustig get forum door en stel gewoon al je vragen!

Login of registreer om te reageren
18-10-2019 om 13:47 uur

Dat bloedonderzoek lijkt mij standaard. Ik sluit me aan bij wat anderen hier al over schreven.

Wat betreft de histaminetest: als daar niks uitkomt, kan er nog steeds sprake zijn van (allergisch) astma.
Mijn laatste informatie van artsen is dat bij ongeveer de helft van de patiënten de diagnose astma vastgesteld wordt op basis van het verhaal van de patiënt. Bij die groep wordt de diagnose dus niet of onvoldoende ondersteund door aanvullende testen.

Wat betreft benauwdheid bij Foster: dat kan (zelden) een bijwerking zijn. Je kunt je arts vragen of hij Foster wil vervangen door iets anders?

Succes en weinig zorgen gewenst!

Login of registreer om te reageren