Knap maar niet op

24-10-2019 om 14:47 uur

4 weken geleden begon het met een flinke verkoudheid ..gewoon doorgewerkt..want een verkoudheid gaat wel weer over .
Later die week toch maar begonnen met antibiotica en kuur prednison
Die sloeg niet aan ..longarts geweest...verdenking longontsteking...na wat onderzoeken blijkt zware luchtweginfecties/ bronchitis.
6 keer per dag vernevelen plus de gebruikelijke pufjes verdubbelt
De week erna weer contact met longarts
..moest me melden op SEH...weer onderzoeken...naar huis gestuurd met een nieuwe puf erbij ...na het weekend contact gezocht met huisarts ( longarts op vakantie ) ...die heeft prednison 30 mg meegegeven....nu slik ik die al 4 dagen maar merk nog geen verschil ..ben doodop...voel me ellendig
Wat moet ik nou ...3 weken al thuis ...mijn baas zoekt totaal geen contact...IK WEET HET EFFD NIET MEER ?

Login of registreer om te reageren
24-10-2019 om 15:07 uur

morgen weer naar je huisarts, of naar de spoed.
misschien kan opname je helpen

en over je baas zou ik me nu maar niet druk maken hoor, dat kan wel als je weer fit bent.

sterkte!

Login of registreer om te reageren
24-10-2019 om 15:13 uur

Omdat ze geen ontsteking kunnen vinden in mijn bloed vinden ze het niet nodig om mij op te nemen ...hoef geen medicijnen via infuus ...thuis opknappen is beter als in het ziekenhuis..op de longafdeling heersen genoeg bacteriën en virussen en dat zou mij alleen maar zieker maken ...dat zijn hun woorden ....Ik heb al 17 jaar astma ...en het is een lange tijd onder controle geweest

Login of registreer om te reageren
24-10-2019 om 15:24 uur

ja, maar als prednisolon 30 niet genoeg doet, dan is het misschien beter om een infuus te krijgen?
ik zou zeker morgen overleggen met je huisarts

Login of registreer om te reageren
24-10-2019 om 16:06 uur

Prednisolon wordt niet meer iv gegeven. Uit onderzoek is gebleken dat dat niet beter werkt dat tabletten. Uitzondering is als de prednisolon accuut moet werken in levensbedreigende situaties of als er hele hoge doseringen noodzakelijk zijn.

Argument van alle virussen en bacteriën in het ziekenhuis is wel sterk hoor.

Meerwaarde van opname als er geen sprake is van een infectie is hooguit de ‘gedwongen’ rust tov thuis. Als dat lukt zou ik eerst proberen of je thuis nog meer rust voor jezelf kunt creëren.

Login of registreer om te reageren
24-10-2019 om 16:10 uur

dankje emmaW, het is (gelukkig) al lang geleden dat ik werd opgenomen. kreeg dan 80 mg pred, gaat dat nu per tablet?

Login of registreer om te reageren
24-10-2019 om 17:09 uur

Sinds juni 2017 is het protocol veranderd wat betreft pred iv. Iv is hooguit belastender voor patiënten. Waar de grens ligt wanneer iv qua dosering weet ik niet. Weet alleen hoeveel ik zelf iv krijg (maar dat vind ik hier niet thuis horen.)

Wat ik om me heen zie en hoor tijdens opnames is dat de meeste mensen antibiotica de eerste dagen iv krijgen en daarna als tablet, prednisolon als tablet een stootkuur. Voorheen was dat meestal 7 dagen 30 mg, nu hoor je ook vaak 5 dagen 40 mg. (Is uiteindelijk evenveel)
Hoeveel ieder nodig heeft om op te knappen verschilt per persoon. Kan aan de heftigheid van de luchtwegproblemen op dat moment liggen.
Wat ook van invloed is, is dat de dosering prednisolon mede afhankelijk is van je bijnierschorsfunctie (maakt je lichaam zelf nog voldoende cortisol), je lichaamsgewicht. (t werkt systemisch, 30 mg doet meer bij iemand van 60 kg dan van 90 kg) en de hoeveelheid stress (psychisch of fysiek door ziekte). Bij meer stress heeft een lichaam ook meer cortisol nodig.

Een heel verhaal, maar het allerbelangrijkste voor topic starter lijkt me voldoende rust nemen. Als je een infectie hebt gehad kost het, zeker als je astma hebt, tijd om te herstellen. Je longen kunnen nadat de infectie genezen is nog best een tijd gevoeliger dan normaal zijn. Neem je astma medicatie zoals afgesproken voor als het wat minder gaat. Werk komt wel weer als je voldoende opgeknapt en uitgerust bent. Misschien een is het een idee om zelf met je werk contact op te nemen en samen een plan te maken wanneer en hoeveel je weer kunt komen werken. (Misschien beginnen met wat minder uren en langzaam opbouwen?)

Login of registreer om te reageren
24-10-2019 om 18:22 uur

Ik ben het wel eens met EmmaW. Geef het de tijd. Maak je kuur af en zorg dat je zoveel mogelijk rust pakt. Een longontsteking heeft bij een gezond persoon al zes weken nodig voor je ervan opknapt. Als je ook astma hebt, wat ontregeld raakt, duurt het vaak nog langer.

Login of registreer om te reageren
25-10-2019 om 07:40 uur

Wat een fijn advies allemaal...Ik merk aan mezelf dat ik ook erg gevoelig ben voor luchtjes en vooral rooklucht ...op mijn werk roken ze allemaal...en ze tonen ook niet echt interesse in mij sinds ik nu bijna 3 weken al weer thuis ben ..
Ik werk in een cafetaria en werk gemiddeld 24 uur per week...Ik ben serieus van plan om minder te gaan werken ...volgens mijn longarts werkt stress ook niet echt met astma.....
Normaal herstel ik na een kuurtje prednison en antibiotica vrij snel ..maar nu is het wel erg heftig ..
Voel me aan de ene kant bezwaard ivm mijn werk..omdat hun spreken over een zware verkoudheid die ik blijkbaar heb ...

Login of registreer om te reageren
26-10-2019 om 07:57 uur

Gister toch maar effe gebeld met longeverpleegkundige ( longarts is met vakantie)
Moest me melden op SEH..om longembolie uit te sluiten ( deze heb ik 5 jaar geleden gehad )
Na wat onderzoeken en 3.5 uur later ...gelukkig geen longembolie ...bloed was goed ..geen ontstekingen ..longfoto was ook goed ...het blijft een raadsel waarom ik zo benauwd blijf en niet opknap ...eerst dachten ze aan hyperventilatie ...maar na bloedonderzoek uit de slagader hoorde ik ze daar ook niet meer over ...dus nu gaan ze het verder uitzoeken en bespreken met mijn eigen longarts waar toch die benauwdheid vandaan komt ...krijg een apparaatje om mijn slijm op te kunnen hoesten...maar die komt pas na het weekend met de post binnen....

Login of registreer om te reageren