Copd en fibromyalgie

30-10-2019 om 12:26 uur

Ik weet sinds een half jaar dat ik fibromyalgie heb , daarvoor had ik al een jaar veel pijn in benen, voeten, liezen, en bovenrug. Daarnaast heb ik ook RA in de handen en polsen. Nu mijn vraag kan fybro je benauwdheidsklachten verergeren. Ik heb trouwens longemfyseem gold 1

Login of registreer om te reageren
30-10-2019 om 16:10 uur

Het is je gelukt:D uiteindelijk met hulp van iemand anders zag ik maar fijn dat het gelukt is!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
31-10-2019 om 12:30 uur

Beste Ingrid

Fibromyalgie is een vorm van reuma en daarvan weten we dat sommige reumatische aandoeningen op een plek in het lichaam zit. Andere vormen kunnen als systeemziekten, met andere woorden over het hele lichaam voorkomen.
Daarbij bestaat ook een hele lage kans dat andere organen zoals bij voorbeeld longen meedoen. Tevens is er een component COPD die longklachten kan geven op zich zelf in jouw geval.
Het is ook voor te stellen dat de vorm van spierreuma die je hebt een negatieve invloed heeft op ademhalingsspieren, maar ook door de klachten van het gehele bewegingsapparaat er voor kan zorgen dat je meer (adem) arbeid moet leveren bij bewegen. Dat lijkt de beste verklaring voor je benauwdheid, samen met de COPD. De keren dat reuma namelijk op de longen slaat is niet heel hoog.

Groet, Peter van Tilburg
longarts

Login of registreer om te reageren