Astma/COPD op middelbare leeftijd.

05-11-2019 om 17:41 uur

Hoi,
Ik ben Cristian, 36 jaar en heb ergens in 2018 de diagnose Astma/COPD gekregen (omdat ik het weleens benauwd had 's nachts vanwege een huisstofmijt allergie).
Ik heb een gezonde levensstijl, nooit gerookt en sport veel. Ik voel me dan ook meestal topfit en heb me eigenlijk nooit veel aangetrokken van de diagnose omdat ik er toch niets van merkte. Ook een tijdje medicatie (puffers) genomen omdat ik me dan volgens de dokter fitter zou voelen, maar daar merkte ik eigenlijk niet veel van dus maar met gestopt (waarom mezelf volduwen met medicatie als ik nergens last van heb....).

Echter ik voel me nu al 2 weken beroerd omdat ik het benauwd heb, en ik krijg het ook letterlijk benauwd bij de gedachte dat dit niet weg gaat (mijn puffers helpen ook niet). Verder ben ik niet ziek ofzo, of ziek geweest. Ook duursport (mountainbiken) gaat nog prima, maar toch blijf ik kortademig en hoest ik soms.

Morgen een spirometrie bij de huisarts, ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen...astma/copd kan toch niet opeens zoveel erger worden naar mijn idee, terwijl mijn conditie gewoon nog goed is.
COPD lijkt me sowieso heel vreemd aangezien ik nooit heb gerookt, mijn ouders dit niet hebben, een kantoorbaan heb en pas 36 jaar ben.

Hopelijk trekt het snel weer weg, maar wilde ff mijn verhaal kwijt.

Login of registreer om te reageren
10-12-2019 om 21:22 uur

Hoi cri99
Ik ben zelf 34 jaar en bijna 6 jaar copd en longemfyseem
Groetjes

Login of registreer om te reageren
25-02-2020 om 22:48 uur

Cris99,

Hoe ging de longfunctiemeting? Ben je wat wijzer geworden?

Groetjes,

Maartje

Login of registreer om te reageren