Veel benauwd

19-11-2019 om 17:50 uur

Ik heb 27% longinhoud en merk dat dingen nu snel achteruit gaan zoals hoe kom ik de trap op huishouden en kleding aan en uit doen.
Douchen is ook al een uitdaging geworden kortom voel me de meeste tijd geen mens meer.
Moet soms hulp vragen met in je achterhoofd begin ik nu al een last te worden hoe gaan jullie er mee om ook met je partner? Ik voel me nu al schuldig en verschrikkelijk hier over.
En wat doe je met benauwdheid Longartsen geven wel advies praktijk is toch anders
En hoe of wanneer thuis zorg.
Ik ben 47 en nog kids thuis.

Login of registreer om te reageren
20-11-2019 om 11:13 uur

Probeer je niet schuldig te voelen. Jij kan er niets aan doen dat je ziek bent.
Probeer als het kan niet teveel achter elkaar te doen. Doe het in etappes. Neem pauzes. Is echt nodig. Het zal niet meevallen omdat je kinderen hebt.

Je kan hulp in het huishouden aanvragen. Als je iets doet neem dan een pufje salbutamol bv.
Ik weet verder natuurlijk weinig af van je situatie.

Misschien dat andere forumleden nog advies geven.
Sterkte! Anna

Login of registreer om te reageren
20-11-2019 om 13:22 uur

Het gevoel van benauwdheid heeft met meerdere dingen te maken. Soms kun je in je hoofd nog een berg beklimmen, maar kom je er na een paar treden achter dat je adem te kort komt. Heel frustrerend als dit de eerste keren gebeurt. Je moet dus eigenlijk een mindset hebben.
Je leven aanpassen aan het gebrek aan conditie en lucht.
En hoe makkelijker je dit kunt accepteren en aanvaarden, des te soepeler zal dat verlopen. Maar vechten tegen jezelf kost zoveel energie. En je hebt al zo weinig.
Wat Anna hierboven ook zegt, tempo verlagen, pauzeren, de dag proberen in te delen zoals dat het meest comfortabel voor jou is. Dus bijv. s'morgens douchen als dat s'avonds te vermoeiend wordt. Zittend koken en strijken. Dat soort aanpassingen.
Maar laat alsjeblieft het schuldgevoel helemaal los!! Niemand wil dit, ook jij niet. Het overkomt je. Strerkte en knuffel!

Login of registreer om te reageren
20-11-2019 om 13:22 uur

Dank je wel ik ben blij dat er mensen zijn die je echt begrijpen dat doet je toch goed.

Salbultamol loop ik mee rond ik moet/mag extra in nemen met foster heb nu 3 puffs maar helaas gaat snel ineen keer terug uit.

Login of registreer om te reageren
21-11-2019 om 18:25 uur

avi1800,
Vraag aan je longarts een verwijzing naar longrevalidatie Merem. Ik heb er heel veel aan gehad/ geleerd en met de ziekte om leren gaan.
Succes

Login of registreer om te reageren
21-11-2019 om 21:39 uur

Dank je wel ik zal het er dinsdag over hebben dan moet ik er zijn weer ook weer voor uitslag.

Login of registreer om te reageren
22-11-2019 om 19:47 uur

Geef jezelf de tijd om te accepteren dat niet alles meer lukt of op een lager tempo.
Schuldig voelen herken ik wel soms maar praat erover, het meeste zit in je eigen hoofd en de ander wil je juist vaker helpen dan je denkt.
Ik voel mij ook geregeld een zwak gebakje en wil graag een grote (oude:) taart zijn maar dat vechten er tegen zorgt voor nog minder energie.
Dan maar minder kunnen maar wel met meer plezier.
Revalideren is goed, bewegen maar ook vooral niet te streng zijn voor jezelf.
Je doet je best met dat wat je nog kunt, dat is iets om trots op te zijn.
Tegen de benauwdheid kunnen ademhalingsoefeningen helpen, ik doe z enu 3x per dag, zodat ik ze paraat heb bij paniek, pufjes natuurlijk en ik heb oramorph voor ernstige benauwdheid af en toe maar dat geven ze niet direct.
Sterkte en houd moed! En af en toe een dipdag moet je je zelf ook gunnen, de dalen die zijn juist nodig om de pieken te zien :)

Login of registreer om te reageren
23-11-2019 om 06:08 uur

Ik ga ermee proberen goed om te gaan en positief te blijven dinsdag ga ik met de LA overleggen ook medicatie voor wat anders te krijgen.

Login of registreer om te reageren