Achteruit gang

20-11-2019 om 17:03 uur

Twee jaar terug flow test gedaan fev 174 85%
Vorig jaar fev 175 86%
Maart dit jaar fev 164 74%
En vorige week fev 155 70%

Ct scan gehad, geen fybrose of ontstekingshaarden wel toename enfyseem door beide longen heen.
Kan dit zo snel ineens achteruit gaan,
Hoort misselijkheid daarbij en heb ik het daarom bij activiteit zo benauwd.

Ik ben zo bang voor de toekomst.

Login of registreer om te reageren
20-11-2019 om 19:00 uur

Hallo Ingrid,

Wat is het moeilijk als je je zorgen maakt over je achteruitgang.
Als eerste aanspreekpunt is de longarts die dit constateert. Vraag om uitleg, spreek je zorgen uit. Vraag om begeleiding van de longverpleegkundige of (medisch)maatschappelijk werker.

Ben je bij je huisarts onder behandeling dan kun je begeleiding vragen bij de praktijkondersteuner. Soms is er ook een psycholoog aan de huisartsenpraktijk verbonden waar je met je vragen terecht kunt.

Ik weet niet welke leeftijd je hebt maar sinds dit jaar is het ook mogelijk om thuis begeleid (vanaf 50 jaar) te worden door een geestelijk verzorger, die passende persoonlijke ondersteuning kan geven bij zingeving en spirituele behoeften. Klinkt heel degelijk maar het geeft je de mogelijkheid om je gedachten uit te spreken en te onderzoeken. Hierdoor ontstaat vaak ruimte bij jezelf om om te gaan met je vragen en je leven te leven met de moeilijkheden die je ervaart.
Op internet is te vinden welke organisatie of persoon bij jou in de buurt deze begeleiding kan geven.

Blijf niet in je eentje zitten denken maar zoek iemand die je kan ondersteunen.

Lieve groet,

Spirit

Login of registreer om te reageren
20-11-2019 om 21:39 uur

Ik ben 60 jaar, heb geen behoefte aan geestelijke ondersteuning, og hulp op spiritueel vlak

Login of registreer om te reageren
21-11-2019 om 13:58 uur

Gewoon je verhaal vertellen bij de longarts of lvk, kan ook al helpen.
Echt de emfyseem kan ook jaren stil blijven staan, snap je angst maar als je beweegt en niet rookt kun je er echt oud mee worden.
Ligt ook aan d eontstekingen en infecties die je krijgt, zo goed mogelijk zorgen voor jezelf is het allerbeste.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
21-11-2019 om 14:10 uur
Reactie op Ingrid22

Ik ben 60 jaar, heb geen behoefte aan geestelijke ondersteuning, og hulp op spiritueel vlak

Als je zo bang bent voor de toekomst kan het toch heel fijn zijn. Laat het je niet afschrikken maar sta er voor open. Ieder mens heeft geestelijke ondersteuning nodig ( denk hierbij niet aan de kerk of een pastoor ofzo ).

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-12-2019 om 15:45 uur

dag ingrid
bij copd en emfyseem kan de longfunctie teruglopen, dat gebeurt vaak na een exacerbatie/opvlamming. ook las iemand blijft roken lkoopt de longfunctie terug. emfyseem kan geleidelijk toenemen, meestal gaat dat niet snel maar deze uitslag egeft niet aan of het om maar een geringe of een grotere toename van emfyseem gaat. wat je zelf kan doen is goed eten en zoveel mogelijk in beweging blijven en natuurlijk niet roken. missleijkheid hoort er niet bij eigenliojk, wellicht bijwerking van een medicijn?

Login of registreer om te reageren
13-12-2019 om 19:05 uur

Net als hier;weer knap irritant @Stefanie.
Beetje meer respect voor elkaar mag wel, ja ik zie ook type fouten...zal op zn telefoon zijn gedaan, gebeurt mij dagelijks! En daar lig jij al dubbel om en moet je een ander in de maling nemen? Droeftoeter....geen respect geven is wat minder respect krijgen van mij!
Laten we blij zijn dat de longarten en andere zorgverleners ons willen helpen in hun vrije tijd.

Login of registreer om te reageren
13-12-2019 om 19:42 uur

Vind dit ook een hele akelige reactie van @stefanie en dacht al dat ze mij bedoelde omdat ik als nieuweling best veel vraag

Login of registreer om te reageren
13-12-2019 om 20:08 uur

@Ingrid22 , precies, dit doe je niet in een topic van een ander en zeker niet tegen degene die probeert iemand te helpen met een antwoord, zoals de longarts hierboven of wie dan ook die iemand probeert te helpen.
Een geintje moet kunnen, vind ik ook maar doe dit dan in de slowchat desnoods of maak een eigen topic...
Niks van aantrekken hoor, het was niet voor jou bedoelt.
Sterkte Ingrid!

Login of registreer om te reageren