Ervaringen en tips gevraagd: Conditie opbouwen

YeraYera Gebruiker
Hey allemaal,

Het afgelopen jaar ging het verrassend goed met mijn longen, en ik speel dan ook met de gedachte om mijn hardloophobby (na een stop van bijna 2 jaar) weer op te pakken. Nu ik de eerste kilometers achter de rug heb voel ik dat ik het hardlopen fysiek goed aankan, maar mijn longen hebben het er erg moeilijk mee. Na een meter of 200/300 ben ik volledig buiten adem, en het duurt dan ook wel even voordat ik weer rustig kan ademhalen. Als dat punt eenmaal is bereikt is er niets meer aan de hand, en kan ik gerust weer 200 meter. Het allerliefst werk ik toe naar verbetering (dus van 1 minuut hardlopen,4 minuten wandelen richting 4 minuten hardlopen, 2 minuten rust) en ik ben dus op zoek naar tips en ervaringen.
Hoe beïnvloed jouw longgezondheid de manieren waarop je beweegt? Hoe pak jij het aan als je conditie op willen bouwen? Laten jullie je (qua duur en intensiteit van activiteiten) leiden door jullie huidige longconditie, of proberen jullie de grenzen (in stabielere periodes) actief te verleggen? En specifiek voor mede -hardlopers: Watvoor tempo houden jullie aan en waarom? Creëren jullie expres rustmomentjes voor jullie longen en hoe vaak doen jullie dat ongeveer? En wat maakt voor jou een geslaagde run? :)
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Enne: alle enerverende activiteiten tellen wat mij betreft mee, dus ook de wandeling naar de voordeur en de minuut extra in de douche. ;)

Reacties

  • NathalieKNathalieK Gebruiker
    Yera schreef: »
    Hey allemaal,

    Het afgelopen jaar ging het verrassend goed met mijn longen, en ik speel dan ook met de gedachte om mijn hardloophobby (na een stop van bijna 2 jaar) weer op te pakken. Nu ik de eerste kilometers achter de rug heb voel ik dat ik het hardlopen fysiek goed aankan, maar mijn longen hebben het er erg moeilijk mee. Na een meter of 200/300 ben ik volledig buiten adem, en het duurt dan ook wel even voordat ik weer rustig kan ademhalen. Als dat punt eenmaal is bereikt is er niets meer aan de hand, en kan ik gerust weer 200 meter. Het allerliefst werk ik toe naar verbetering (dus van 1 minuut hardlopen,4 minuten wandelen richting 4 minuten hardlopen, 2 minuten rust) en ik ben dus op zoek naar tips en ervaringen.
    Hoe beïnvloed jouw longgezondheid de manieren waarop je beweegt? Hoe pak jij het aan als je conditie op willen bouwen? Laten jullie je (qua duur en intensiteit van activiteiten) leiden door jullie huidige longconditie, of proberen jullie de grenzen (in stabielere periodes) actief te verleggen? En specifiek voor mede -hardlopers: Watvoor tempo houden jullie aan en waarom? Creëren jullie expres rustmomentjes voor jullie longen en hoe vaak doen jullie dat ongeveer? En wat maakt voor jou een geslaagde run? :)
    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Enne: alle enerverende activiteiten tellen wat mij betreft mee, dus ook de wandeling naar de voordeur en de minuut extra in de douche. ;)

  • NathalieKNathalieK Gebruiker
    Hoi Yera,

    Altijd goed om weer te beginnen met sporten.
    Dat je na een paar honderd meter buiten adem bent is niet zo gek, je hebt bijna 2 jaar niet gesport. Niet alleen je longen maar ook je hart is belangrijk in deze. Ik weet niet hoe het met astma patiënten is maar ik heb moeite om in de kou te sporten. Ik zou voor je start met je activiteit thuis beginnen met een aantal jumping jacks, hartslag omhoog brengen, beetje achter de adem misschien en dan starten met een stevige looppas. Let hierbij op je ademhaling, diep in door de neus en blaas uit door je mond. Je hartslag gaat weer omlaag (althans dat is de befoeling) als je denkt ik ben opgewarmd en mijn ademhaling is rustig,begin je te joggen, terug in looppas probeer je met je ademhaling zo snel mogelijk weer je hartslag omlaag te brengen. Dat is conditie opbouwen en zal zeker verbeteren als je elke week traint. Laat je niet tegenhouden als het een keer niet lekker gaat, dat kan bv ook aan je voeding liggen op dat moment of andere factoren. Elke training is er 1, ook de mindere. Succes en plezier.
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Ik zou info vragen bij een fysio
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Ga naar een goede longfysio Of gewone fysio die zich wil inlezen (ik heb zelf een sportfysio die zich overal in inleest dus ook in mijn astma en raadt ze aan het artikel over sporten met ernstig copd te lezen, wetenschappelijk onderzocht in heideheuvel. Dit ie een revalidatieprogramma voor alle longpatiënten want de longfysio’s althans de meeste doen hartrevalidatie en kan slechts een enkele groep aan en lang niet iedereen knapt er van op. Van dit revalidatieprogramma waar ik het over heb knap je vaak wel op!
  • NathalieKNathalieK Gebruiker
    Ze heeft astma, geen copd. Revalideren is in deze niet aan de orde. Lekker weer gaan opbouwen Vera, de aantal rustmomentjes bepaal je zelf. Een "fysio" kan zich inlezen ja, maar voelt nooit wat jezelf voelt. Ikzelf heb een zeer zeldzame longaandoening Swyer James Sydroom, heb weer te kampen met mijn zoveelste longontsteking. Mijn kuur eindigt over 5 dagen, daarmee heb ik 20 dagen aan de antibiotica gezeten. Moet qua conditie gewoon weer opnieuw beginnen, hardlopen, spinning, ik start zsm weer en bepaal zelf mijn rustmomenten, zoek de grens op maar ga er niet overheen.
    Uiteraard kun je advies inwinnen bij je longarts.
  • StefanieStefanie Gebruiker
    NathalieK. Ten eerste staat er nergens dat ze astma heeft. Er staat helemaal niks over astma of COPD. Je zegt revalideren is niet aan de orde, hoe weet je dat zo stellig? Het zou wel eens heel goed kunnen zijn. Dat weten we niet omdat we niet weten of het astma is of iets anders. Een fysio kan heel goed advies geven hoe weer e.e.a. op te bouwen!
  • NathalieKNathalieK Gebruiker
    Voordat ik een antwoord heb gegeven op haar vraag heb ik eerst haar profiel bekeken hoor, ik zeg niet zomaar wat. Ik ben zelf sportinstructice op een sportschool mede gespecialiseerd in fysio en dan ben ik ervaringsdeskundige op het gebied van een ernstige longaandoening. Ik zeg wat ik weet en ik weet wat ik zeg. Ik zeg haar niet dat ze een bepaald medicijn moet slikken.... rustig maar. ?
  • StefanieStefanie Gebruiker
    #8 edited december 2019
    Oke ik heb niet naar t profiel gekeken ( Nu wel ). Die tekst is natuurlijk wel van april 2018. In je eerste reactie zeg je ik weet niet hoe het met astma patiënten is. Dat klopt niet helemaal met wat je nu schrijft. Blijf ik dus wel bij mening dat advies van een fysio heel goed zou kunnen zijn en evt zelfs revalidatie. Geen idee waarom dat nu niet aan de orde zou kunnen zijn. Kan helemaal geen kwaad om eens te bespreken of overwegen.
  • NathalieKNathalieK Gebruiker
    @Stefanie, jij leest compleet niet wat er staat. Ze schrijft op 30 november jl. dat het verrassend goed gaat met haar longen, ik schrijf in mijn eerste reactie dat ik niet weet hoe "sporten in de kou" is bij astma patiënten. Daarbij vraagt zij om tips, die geef ik haar met mijn sport kennis en zeg dat er uiteraard niks mis is met advies inwinnen van een deskundige. Welke tips geef jij Vera die ze zelf al niet weet of wil je me nog verder op de vingers tikken.
  • StefanieStefanie Gebruiker
    #10 edited december 2019
    Ik tik je niet op de vingers. Juist jij tikt goudvisje en Nickiie op hun vingers terwijl ze goede dingen schrijven. Ik geef als tip dat het goed kan zijn eens te overleggen met een fysio en daarbij geef ik aan dat revalidatie goed kan zijn het hoeft niet per se heel slecht met je te gaan om een revalidatie bij fysio te starten. Dat is nogal een misverstand vaak.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Revalideren is een breed begrip. Ik revalideer officieel maar loop gewoon bij een fysio.
    En daarbij mag ik vragen waarom revalidatie niet aan de orde zou zijn als ze astma heeft?
    En ik blijf bij achter mijn bericht staan. Veel longfysio’s doen hartrevalidatie, terwijl in toen nog Heideheuvel en nu Merem wetenschappelijk is onderzocht hoe je met een longziekte het beste je conditie kan opbouwen. Op basis daarvan ging mijn conditie vooruit terwijl met de longrevalidatie zoals hij op veel plaatsen wordt gegeven ik roofbouw zou plegen op mijn lichaam.
    Het is de bedoeling dat je na het sporten voelt det je wat hebt gedaan, maar niet dat je bekaf bent. Als je daarna uren moet slapen en dagen verrot bent, dan ben je veel te ver gegaan. Vandaar dat ik aanraadde om de fysio dat artikel te laten lezen. Het is een artikel wat gebaseerd is op copd, maar dus geldt voor meerdere longziekten is in de praktijk gebleken. Sinds zij zo trainen zijn de resultaten flink gegroeid! Mijn kracht bijvoorbeeld was enorm vooruit gegaan! Mijn conditie was op dat moment niet te testen maar ik kon weer boodschappen doen.
    Zij wil haar conditie uitbreiden en vandaar dat ik heb aangeraden om een fysio dit wetenschappelijk bewezen artikel te laten lezen, zodat ze gestaagd vooruit gaat en ook nog wat heeft aan haar dag. Ze hoeft niet meteen bij merem te revalideren dat staat nergens, alleen dat een (long)fysio op basis van dat artikel met haar aan de slag zou kunnen en zij zo zou kunnen werken aan haar conditie. En officieel ben je dan aan het trainen maar als het is naar iets waar je vandaan komt dan heet het vaak revalideren. Het is maar net welke term je er aangeeft.
    Je kan het ook gewoon trainen noemen.
    En dankjewel @Stefanie !

    En beste Nathalie als je goed lees zeg ik niet dat ze copd heeft. Maar dat het onderzoek copd in de titel heeft maar is voor alle longziekten:) ik heb zelf namelijk astma, de ernstige variant, en ik weet hoe de meeste longfysio’s trainen en ik weet hoe in hh wordt getraind. En ik weet uiteindelijk het verschil in resultaat ook:) dus vandaar mijn advies en daar blijf ik zelf achter staan.
  • StefanieStefanie Gebruiker
    Nckiie, ik ben fan van je en alles wat je altijd schrijft maar dat wist u al ;)
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Hahaha dankuwel!
  • SofieDeBruyckerSofieDeBruycker Gebruiker
    #14
    Hey Vera, lukt het sporten intussen? Hier helpt het me soms om na een periode met weinig sporten gewoon rustig op te bouwen en wat trager te lopen. Lopen op hartslag (max 130) kan ook helpend zijn om op te bouwen.
  • YeraYera Gebruiker
    #15
    Hi allemaal, superlief dat jullie hebben gereageerd en bedankt voor jullie tips en het meedenken. :)

    Om jullie vragen te beantwoorden: Ik heb inderdaad astma, maar het weer heeft zeker invloed op hoe mijn longen "voelen". Koude en mist triggeren mijn longen wel, en dat probeer ik dus een beetje te vermijden. Maar buiten zijn vind ik heerlijk, en met een milde winter als deze ben ik dan ook graag buiten de deur.

    Revalidatie of niet: bij het trainen zijn mijn longen mijn zwakke punt en bij inspanning gaan ze ook echt pijn doen. Mijn hoofd en mijn benen kunnen een stuk meer hebben dan mijn longen en ik ben dan ook al snel geneigd om tot het naadje te gaan en inderdaad roofbouw te plegen op mijn longen. Een paar uur uitgeteld in bed liggen (en soms de dagen erna helemaal uitgeblust zijn) na een rondje hardlopen is me ook absoluut niet vreemd.

    Het voornemen is dan ook om het deze keer anders aan te pakken en op een meer duurzame/gezonde manier te gaan sporten. Ik ben nu dus erg zoekende hoe gezond sporten er voor mij precies uitziet. Mijn hoofd wil vaak meer dan mijn longen aankunnen, dus dat is een leerproces.

    Ik ga me binnenkort eens uitgebreid inlezen in jullie methodes, en ik zal eens rustig kijken of een hartslagmeter of een fysiotherapeut van meerwaarde kan zijn voor me. :) Bedankt voor al jullie tips. Ik waardeer het!

    Ik ben het op dit moment heel rustig op aan het bouwen. "Iets" later dan gepland ivm een langdurige griep. Ik probeer nu inderdaad expres heel traag te lopen, ruime wandelpauzes in te lassen en mezelf niet te veel doelen te stellen. Dat gaat me tot nu toe relatief goed af (al put ik mezelf nog steeds flink uit soms). Bovendien probeer ik mezelf niet te veel op de vingers te tikken als het er een keer echt niet in zit. Dan keer ik gewoon om en maak ik er een wandeling van. (🎉) Mentaal gaat de knop langzaam maar zeker om, nu fysiek nog 😁
  • JayBytebierRacingJayBytebierRacing Gebruiker
    #16
    Sporten is altijd goed voor je longen. Als mountainbiker train ik ook veel in de winter(opbouw) en heb ik ook last van de koude lucht. Daardoor heb ik in mijn jeugd al 2 longonstekingen gehad. Als het echt minder is dan 5 graden durf ik gebruik te maken van mijn lung plus sport https://www.rideit.nu/gear/lungplus/ .
    Het kan handig zijn omdat het warme lucht geeft (zie website) en ik heb er superveel mee gefietst en het is echt een topproduct vind ikzelf, ik ben er heel blij van.

    Conditie heel rustig opbouwen en zeker raad en advies vragen.
    Veel succes
Log in of Registreer om te reageren.