Ervaringen en tips gevraagd: Conditie opbouwen

YeraYera Gebruiker
Hey allemaal,

Het afgelopen jaar ging het verrassend goed met mijn longen, en ik speel dan ook met de gedachte om mijn hardloophobby (na een stop van bijna 2 jaar) weer op te pakken. Nu ik de eerste kilometers achter de rug heb voel ik dat ik het hardlopen fysiek goed aankan, maar mijn longen hebben het er erg moeilijk mee. Na een meter of 200/300 ben ik volledig buiten adem, en het duurt dan ook wel even voordat ik weer rustig kan ademhalen. Als dat punt eenmaal is bereikt is er niets meer aan de hand, en kan ik gerust weer 200 meter. Het allerliefst werk ik toe naar verbetering (dus van 1 minuut hardlopen,4 minuten wandelen richting 4 minuten hardlopen, 2 minuten rust) en ik ben dus op zoek naar tips en ervaringen.
Hoe beïnvloed jouw longgezondheid de manieren waarop je beweegt? Hoe pak jij het aan als je conditie op willen bouwen? Laten jullie je (qua duur en intensiteit van activiteiten) leiden door jullie huidige longconditie, of proberen jullie de grenzen (in stabielere periodes) actief te verleggen? En specifiek voor mede -hardlopers: Watvoor tempo houden jullie aan en waarom? Creëren jullie expres rustmomentjes voor jullie longen en hoe vaak doen jullie dat ongeveer? En wat maakt voor jou een geslaagde run? :)
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Enne: alle enerverende activiteiten tellen wat mij betreft mee, dus ook de wandeling naar de voordeur en de minuut extra in de douche. ;)
Log in of Registreer om te reageren.