Wat betekend deze waarde van de dyffussietest

03-12-2019 om 12:29 uur

Hallo.
Ik heb een dyffussietest gehad en daaruit blijkt dat mijn longen minder zijn geworden meer littekens dus minder zuurstof mijn bloed in.
Het was 1,4 nu is het 1,1 nu is mijn vraag wat betekend deze waarde.
Hoeveel procent zijn mijn longen nu eigenlijk?
Want deze waardes zeggen mij niets.
Groetjes sylvana

Login of registreer om te reageren
03-12-2019 om 13:47 uur

Ik denk dat de arts wat meer info moet hebben dan 1.4 en 1.1. Bij welke uitslag horen deze cijfers? Er staat ws een afkorting bij en normaalwaarden? Hoeveel % je longen zijn is zo niet te zeggen. Heb je meer cijfers?

Login of registreer om te reageren
04-12-2019 om 12:04 uur

Diffusiewaarde hangt af van je leeftijd, je lengte maar ook je HB gehalte. Dat wordt eerst altijd geprikt. Weet je die waarde, is het jou verteld? Ben je bekend met bloedarmoede?

Login of registreer om te reageren
04-12-2019 om 14:06 uur

Ik zou de uitleg die je gegeven hebt bij even voorstellen zeker ook even hier neerzetten want dat is belangrijke info voor de arts die je vraag gaat beantwoorden.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-12-2019 om 15:41 uur

de CO diffusietest is een meting naar de kwaliteit van de longblaasjes: hoe goed verloopt het gastransport. om verschillende redenen kan die waarde verminderen. als je een ziekte als longfibrose hebt en de waarde loopt terug zal dat inderdaad komen door een toename van littekens, maar er moet altijd worden gekeken of er niet op dat moment toevallig iets anders meespeelt bijvoorbeeld een luchtweginfectie of een slechtere hartfunctie of bloedarmoede. de waarde die je krijgt wordt ook uitgerdrukt in procent van voorspeld, en dat is het antwoord op je vraag hoeveel procent je longen zijn.

Login of registreer om te reageren