Aanrader voor betere Longfunctie

05-12-2019 om 10:12 uur

Hallo, ik weet nu bijna twee jaar dat ik copd gold 3 heb . Eigenlijk wist ik zelf wel zo’n beetje maar vastgesteld door een arts sinds twee jaar . Ik ben moslim en doe mee aan de jaarlijkse maand ramadan .
Tijdens de ramadan en daarna voelde ik mij altijd heel vit . Besef nu dat het komt door het vasten en wil nu periodiek beginnen met vasten . Het is echt heel goed voor je lichaam en schijnt zelf kanker te kunnen helpen genezen .
Bij deze voor alle die hier wat aan hebben .

Login of registreer om te reageren
05-12-2019 om 10:56 uur

Denk er wel aan dat je genoeg eiwitten krijgt. Dat is goed voor de spieren. Want bewegen is goed!

Login of registreer om te reageren
05-12-2019 om 11:23 uur
Reactie op Anna50

Denk er wel aan dat je genoeg eiwitten krijgt. Dat is goed voor de spieren. Want bewegen is goed!

Oh ja zeker , dat zit wel goed . En het bewegen gaat dan ook wat makkelijker ..

Login of registreer om te reageren
05-12-2019 om 11:31 uur
Reactie op Het

Hallo, ik weet nu bijna twee jaar dat ik copd gold 3 heb . Eigenlijk wist ik zelf wel zo’n beetje maar vastgesteld door een arts sinds twee jaar . Ik ben moslim en doe mee aan de jaarlijkse maand ramadan .
Tijdens de ramadan en daarna voelde ik mij altijd heel vit . Besef nu dat het komt door het vasten en wil nu periodiek beginnen met vasten . Het is echt heel goed voor je lichaam en schijnt zelf kanker te kunnen helpen genezen .
Bij deze voor alle die hier wat aan hebben .

Doe het in overleg met een dietiste, want zeker met copd3 heb je alle bouwstoffen nodig. Het kan niet zo zijn dat je priodiek gaat vasten en dan in een luchtweginfectie beland.... ;-) Ramadan is voorjaar/ zomer, weinig virsussen...

of het heel goed is voor je lichaam (zeker met een ziekte) zijn de wetenschappelijke meningen niet over eens...
ik voelde me ook beter toen ik ging afvallen (minder suiker vet koolhydraten) en ik bleek achteraf coeliakie-darmziekte te hebben.

Login of registreer om te reageren
05-12-2019 om 14:11 uur

Mij helpt het enorm .
En het zal echt niets uitmaken als je na een dag vasten maar de juiste vitamines binnen krijgt .
Maar dat is natuurlijk ieder voor zich om te bepalen .

Login of registreer om te reageren
05-12-2019 om 14:34 uur

Als je gewoon gezond leeft en eet is vasten ( en lijnen ) nergens voor nodig

Login of registreer om te reageren
05-12-2019 om 22:14 uur

Fijn dat het je helpt, maar ik denk ook eerder in de 3 R's,rust, reinheid en regelmaat ook met eten!
En de zin dat het kanker zou kunnen helpen genezen gaat mij te ver, dat kun je niet zomaar roepen vind ik, dat moet dan eerst goed onderzocht worden.
Ik snap je goede bedoelingen wel maar wat voor jou goed werkt, hoeft niet voor iedereen te werken.
Succes er in ieder geval mee!

Login of registreer om te reageren
07-12-2019 om 09:26 uur

Vasten kan goed zijn als je een lange tijd verkeerd (lees ongezond) of teveel gegeten hebt. Maar als je al een matige gezonde eter bent, is dat m.i. onzin. Een lichaam is erop gebouw om 3 x per dag een maaltijd te verteren. Een gezond persoon mag dat dan beperken tot een aantal kcal. Maar als je een longziekte hebt, is het gevaar voor spierafbraak en afvallen groot.
Volgens mij hoef je niet te vasten als je moslim bent en je hebt een aandoening, toch?

Login of registreer om te reageren
07-12-2019 om 09:31 uur

@Thirza
Nu ben ik ben geen koraandeskundige maar ik denk dat je daarin gelijk hebt.
Vaak speelt sociale en culturele druk een grote rol om toch te vasten ook al is het slecht voor je gezondheid.
Recht in de leer zijn, heeft zo z'n nadelen.

Login of registreer om te reageren
07-12-2019 om 14:02 uur
Reactie op Daantje

Deze aflevering van Dokters van morgen geeft een interessante kijk op vasten. In Duitsland wordt het toegepast als behandeling.

https://zorgnu.avrotros.nl/uitzendingen/uitzending/item/vasten-dokters-…

Later kwam er een nederlands programma (sorry ik weet niet meer welke, ik denk pauw) waarin dit heel erg bekritiseerd werd.
er is -zoals ook bij dokters van morgen verteld wordt, geen goed wetenschappelijk onderzoek

Login of registreer om te reageren