Vraag over werking Tiotrus

15-12-2019 om 08:21 uur

Vrijdag van de ha Triotus gekregen en daar gelijk rond 16.00 uur mee begonnen. Aanvankelijk leek het niets te doen maar zaterdagmorgen vanaf ca 10 uur ging het steeds beter, heel fijn. Omdat 16.00 uur voor mij niet zo'n handige tijd is om medicijnen in te nemen heb ik het gister een uurtje opgeschoven. Vanmorgen weer benauwd van bed, ventolin doet niets, dus ik hoop dat het straks net als gister na 10/11 uur weer beter gaat.
Ik denk er nu over om de triotus juist eerder te nemen zodat ik misschien om 8 uur meteen genoeg lucht heb.
Mijn vraag is wie van jullie heeft soortgelijke ervaring. Gaat het in de loop van de dagen echt 24 uur werken in plaats van wat nu lijkt ca. 18 uur?

Login of registreer om te reageren
15-12-2019 om 09:26 uur

volgens mij zit je nu in een exacerbatie/ longaanval, ook omdat je huisarts aangegeven had dat je prednisolon mocht. dan werken eigenlijk geen van de medicatie meer erg goed. dus ook ventolin of triotus niet.
daarbij is de nacht voor astma patienten vaak de meeste kans op benauwdheid.

deze periode van vuurwerk houtkachels (en bij mij de kerstbomen) is ook niet een fijne periode.

wat ik zou doen nu? of vandaag de hap bellen voor pred, of morgen de huisarts vragen om de predkuur. Daarna kunnen de medicijnen weer hun werk goed doen, hoop ik voor je

Login of registreer om te reageren
15-12-2019 om 09:59 uur

De tiotrus ( poeder denk ik ) inhaleren is wel een kunst, heb je goede instructies gekregen? Het hoort wel sneller te werken. Je zou evt kunnen vragen of de spiriva er al is, want de spray werkt fijner voor veel mensen. En een onderzoek door een longarts lijkt me wel goed inderdaad .

Login of registreer om te reageren
15-12-2019 om 18:26 uur

Ik gebruik zelf Tiotropium. Het werkt bij mij al na een half uur. Voorheen kreeg ik het onder de naam Spiriva in capsules van 18 microgram poeder. Nu echter levert de apotheek het alleen nog onder de naam Tiotrus met 10 microgram poeder per capsule. Volgens de fabrikant maakt dat niets uit, maar ik vind het zelf zwakker werken. 18 of 10 microgram is toch bijna een halvering. Volgens de fabrikant is hun inhaler efficiƫnter, maar dat ding is gewoon een goedkope imitatie van de goede Duitse inhaler die bij de Spiriva werd geleverd.

Login of registreer om te reageren
15-12-2019 om 20:49 uur

Dank allemaal. Om 10 uur leek het wat beter te gaan, 45 lopen ging goed, heerlijk buiten in de frisse lucht. Rond 12 uur zakte ik weer volledig in dus tegen 13 uur toch de hap gebeld waar ik tegen 3 uur terecht kon. Prednison vond de arts niet nodig, mijn longen piepen niet, zuurstof is goed en geen koorts, dus hyperventilatie. Dat heb ik twee x eerder gehoord van een arts die mij niet kent. De eerste keer bleek later bij de ha iets met mijn gehoorsteentjes te zijn daardoor was ik heel erg duizelig en misselijk en kortademig. De tweede keer bleek na een paar dagen dat ik een longontsteking had. De arts van vanmiddag trok zelfs in twijfel of ik wel astma heb?
Maar goed, het gaat ondertussen weer goed misschien weer de werking van Tiotrus of de oxazepam die ik vanmiddag kreeg.
Ik heb mijn ha ondertussen een berichtje gestuurd met de vraag hoe verder. Morgenochtend kijken hoe het dan gaat.

En @emsepems ik heb ondertussen begrepen na wat ik hier zoal gelezen heb dat de prednison een aanval kan voorkomen? Dus ik heb mijn ha al via een berichtje mijn excuus aangeboden voor mijn eigenwijsheid?

Login of registreer om te reageren
15-12-2019 om 21:04 uur

lekker he, eigenwijs zijn, ben ik ook. geef zomaar toe dat t niet altijd handig is :-)

als je astma van de rit is, benauwd hoesten slijm opgeven moe of id, dan heb je een longaanval. deze kun je stoppen door medicatie. als het een ernstige aanval en de normale medicatie (of verdubbelen hiervan) niet meer helpt dan krijg je vaak prednisolon.

beterschap!

Login of registreer om te reageren
15-12-2019 om 21:55 uur

Soms is het inderdaad niet handig die eigenwijsheid. Maar ik leer er ook weer van?
En dank je, komt goed.

Login of registreer om te reageren
15-12-2019 om 22:02 uur

@Stefanie sorry, even vergeten. De apothekersassistente heeft heel goed uitgelegd hoe ik moet inhaleren, ik heb capsules met een inhaler en dat werkt bijna het zelfde als een discus die ik al heel lang heb. En voor mijn gevoel gaat dat prima.

@Reuzenkakatoe, ik heb morgen wel contact met mijn huisarts dan hoor ik wel wat hij er van zegt. Maar dank voor je uitleg want ik wist niet dat er zoveel verschil tussen Tiotrus en Spiriva zit.

Login of registreer om te reageren