Toch een verwijzing vragen voor Longarts?

15-12-2019 om 08:46 uur

Vorig jaar ben ik na 10 jaar licht astma voor het eerst naar de longarts geweest. Maar alles ging, na een slechtere periode net weer goed en het was dan ook niet nodig om terug te komen, prima.
Maar sinds toch wel zeker ruim een half jaar heb ik het gevoel dat ik de astma totaal niet onder controle heb. Afgelopen maanden al van alles geprobeerd. Mijn medicatie bestond uit 2x flixotide 250 en zo nodig ventolin en dymista en daar heb ik me ruim 10 jaar prima mee kunnen redden. Afgelopen zomer ook serevent gehad maar daar kreeg ik het nog benauwder van, daarna kreeg ik prednisolon voor wat blijkbaar mijn eerste exacerbatie was. In de loop van de maanden erna montelukast gekregen, werkte goed voor de longen maar eind november definitief mee gestopt vanwege de nare bijwerkingen (somber, bijna depressief). In oktober in overleget de praktijkverpleegkundige de flixotide verhoogd naar 2x 500 en dat lijkt opzich goed te werken. Daarnaast dagelijks 2x (ook op haar advies) dymista gebruikt vanwege het voortdurende snotteren, ook mee gestopt vanwege hoofdpijn, daar nu mometason voor in de plaats.
Omdat het vorig weekend weer mis ging, behoorlijk benauwd en ventolin dan helemaal niets doet vroeg ik om een langwerkende luchtwegverwijder. Ik kreeg foster/aerosol en moest dus stoppen met de flixotide. Daarna ging het alleen maar weer bergafwaarts. De steen op mijn borst was weer terug, ik hoestte meer en de beanuwdheid was weer niet onder controle te krijgen met ventolin. Vrijdag in overleg met ha weer begonnen met flixotide en gestopt met foster/aerosol. Daarnaast vrijdag middag tiotrus gekregen, dat lijkt goed te werken maar de werking begon pas na 18 uur en lijkt nu na gistermiddag de tweede capsule te hebben genomen ook pas weer nu (tegen 10 uur) te werken.
Mijn vraag is, is het sowieso verstandig om een verwijzing voor de longarts te vragen of eerst maar weer kijken of de tiotrus op langere termijn nog beter gaat werken.

Groet, Hinke (Hiske)

Login of registreer om te reageren
15-12-2019 om 08:50 uur

Excuus voor de tikfouten. Ik kan het bericht zo te zien niet aanpassen.
En nog even vermelden dat de flixotide volgens mij weer goed werkt want de steen is verdwenen:-)

Login of registreer om te reageren
15-12-2019 om 09:21 uur

ik denk dat je dit even met je arts moet overleggen.
Het is normaal dat je met astma regelmatig van medicatie wisselt omdat het juist wat beter of slechter gaat. Een huisarts kan astma prima behandelen.
maar als je het gevoel hebt dat het allemaal niet voldoende meer werkt en liever een uitgebreid onderzoek wilt, wat ik me kan voorstellen na je verhaal, dat moet je dat met je huisarts overleggen.

Login of registreer om te reageren
15-12-2019 om 20:52 uur

Dank @emsepems Ik heb morgen wel weer contact met de ha dan hoor ik wel wat hij gaat voorstellen. Hij staat altijd voor me klaar en denkt mee dus dat komt goed.

Login of registreer om te reageren
16-12-2019 om 21:29 uur

En opeens vanmiddag viel het kwartje. Mijn maag zal weer het probleem zijn. Ik heb hier nog even gezocht op gastric astma en al mijn oude berichten staan er nog ?
Dom maar vooral jammer dat ik niet eerder die link heb gelegd. Op advies van de assistente toch nog bloed laten prikken zoals vanmorgen afgesproken met de ha. En hem opnieuw een berichtje gestuurd dan hoor ik morgen wel weer van hem. Misschien weer maagzuurremmers...

Login of registreer om te reageren